به گزارش خبرگزاری ایمنا، به نظر میرسد موجی از غرور ملی در کانادا که در پی اظهارنظرهای تحقیرآمیز ترامپ درباره «پیوستن کانادا بهعنوان پنجاه و یکمین ایالت آمریکا» شکل گرفته، حالا به صنعت تلویزیون و سینمای این کشور نیز رسیده است.
ددلاین به نسخهای از نتایج نظرسنجیای دست یافته که از سوی انجمن تهیهکنندگان رسانهای کانادا (CMPA) منتشر شده و نشان میدهد ۹۱ درصد از کاناداییها بر این باورند که فرهنگ و هویت کانادایی، بهویژه در برابر نفوذ آمریکا، باید محافظت شود؛ افزون بر این، افراد شرکتکننده در نظرسنجی خواهان آن هستند که کنترل محتوای فرهنگی در اختیار خود کاناداییها باشد، نه شرکتهای آمریکایی.
در آستانه انتخابات زودهنگام، حدود دو سوم شرکتکنندگان نظرسنجی (۵۸ درصد) گفتند از حزبی حمایت خواهند کرد که از هویت کانادایی دفاع میکند و پشتیبان صنایع فرهنگی است؛ در این بین تنها ۳ درصد از پاسخدهندگان گفتند رویکرد حمایت از هویت کانادایی احتمال حمایت آنها از یک حزب را کاهش میدهد.
بر روی کاغذ، این یافتهها به سود حزب لیبرال حاکم است؛ حزبی که اوایل همین ماه وعده داد در صورت پیروزی مجدد، مبلغ اولیهای معادل ۱۵۰ میلیون دلار کانادا (۱۰۸ میلیون دلار آمریکا) در قالب بودجه اضافه به شبکه CBC/Radio Canada اختصاص خواهد داد.
همانند بسیاری دیگر از کشورهای غربی، تهیهکنندگان محتوای فرهنگی در کانادا اغلب گرایش سیاسی چپ دارند و منابعی که طی هفتههای اخیر از آنها پرسش شده است، تقریباً بهطور یکدست از حمایت گستردهشان از حزب لیبرال خبر دادهاند.
مدتی به نظر میرسید که پیر پالیو، رهبر راستگرای حزب محافظهکار، با سقوط محبوبیت حزب لیبرال تحت رهبری جاستین ترودو، بهراحتی به قدرت خواهد رسید اما موجی از ملیگرایی پس از اعمال تعرفههای تجاری ترامپ و تهدیدهای مکررش مبنی بر الحاق کانادا بهعنوان «پنجاه و یکمین ایالت آمریکا» شکل گرفت و اکنون پیشبینی میشود انتخابات پیشرو رقابتی نزدیکتر از آن چیزی باشد که پیشتر تصور میشد—بهویژه با افزایش حمایت از حزب لیبرال که پس از کنارهگیری ترودو حالا تحت رهبری مارک کارنی اداره میشود.
نکته جالبتوجه آنکه حتی در میان رأیدهندگان احتمالی حزب محافظهکار نیز تنها ۱۵ درصد معتقد بودند که ضرورتی برای دفاع از فرهنگ و هویت کانادایی در برابر تأثیرات آمریکا وجود ندارد؛ این رقم در میان رأیدهندگان لیبرال فقط ۵ درصد بود؛ این نظرسنجی که توسط مؤسسه اباکوس دیتا انجام شده، بر مبنای پاسخهای ۱۸۰۰ شهروند کانادایی در فاصله ۳۱ مارس تا ۳ آوریل گردآوری شده و نشان میدهد که کشور کانادا چگونه در حال واکنش به پیامدهای اقدامات ترامپ از زمان آغاز ریاستجمهوریاش در ماه ژانویه است.
اگرچه ترامپ در روزهای اخیر موضع خود در زمینه تعرفهها را تا حدی تعدیل کرده و ۹۰ روز تعلیق برای کشورهایی که با بالاترین تعرفهها روبرو بودند در نظر گرفته، و نرخ پایه ۱۰ درصدی مالیات جهانی بر کالاها را برای مکزیک و کانادا به حال تعلیق درآورده، اما این رفتارهای نمایشی بهوضوح در میان شهروندان کانادایی بازتابی منفی داشته است.
دیگر یافتههای قابلتوجه این نظرسنجی عبارتند از:
- ۸۳ درصد خواهان سرمایهگذاری بیشتر در تولید محتوای تلویزیونی، سینمایی و دیجیتال ساخت کانادا با کیفیت تولید بالاتر هستند.
- ۸۷ درصد معتقدند هویت فرهنگی کانادا ارزش حفظ و حمایت دارد.
- ۸۶ درصد باور دارند دولت باید از صنایع فرهنگی و خلاق از طریق بودجه مستقیم و مشوقهای مالیاتی حمایت کند.
- ۹۰ درصد خواهان آناند که محتوای کانادایی در مالکیت و کنترل شرکتهای کانادایی باشد، نه استودیوهای آمریکایی.
- ۸۶ درصد مایلاند شبکه دولتی CBC محتوایی تولید کند که بازتابدهنده تاریخ کشور باشد.
- و در مجموع، ۷۲ درصد از شهروندان ترجیح میدهند محتوای تلویزیونی، سینمایی و دیجیتال تولید داخل تماشا کنند.
رینولدز مستین، رئیس و مدیرعامل انجمن تهیهکنندگان رسانهای کانادا در بیانیهای گفت: این اعداد نشان میدهند که کاناداییها میخواهند دیدگاههایشان را در محتوای رسانهای ببینند و با قدرت از دولتی حمایت میکنند که حامی تولید محتوایی باشد که به دست کاناداییها ساخته شده است.
منبع: فارس
نظر شما