سدیم، آینده صنعت حمل‌ونقل قرن ۲۲

باتری‌های یون سدیم در مسیر گذار به جهانی سبزتر نقش مهمی ایفا می‌کنند زیرا نسبت به لیتیوم هزینه استخراج و آلودگی کمتری دارند و با محیط زیست سازگارترند، از سوی دیگر سدیم فراوان‌تر از لیتیوم است.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، همان‌طور که بخش حمل‌ونقل به پیشبرد راه‌حل‌های موتور جایگزین ادامه می‌دهد، ایده‌های نوآورانه‌تری در حال ظهور هستند، زیرا محققان در دنیایی آگاه به شرایط آب‌وهوایی تلاش دارند به منابع تجدیدپذیر بیشتری دست پیدا کنند. درحالی‌که وسایل‌نقلیه الکتریکی بهترین راه‌حل‌های جایگزین برای انواع احتراق داخلی محسوب می‌شوند، موتور این خودروها نیز در گذار به جهانی سبزتر بسیار حائز اهمیت است.

باتری‌های لیتیومی، مشکلی برای خودروهای الکتریکی

وسایل‌نقلیه الکتریکی مدت‌هاست که به‌عنوان تحول پیشگامانه و انقلابی در بخش حمل‌ونقل دیده می‌شود. آن‌ها محبوب‌ترین گزینه‌های موتوری جایگزین در جاده‌ها هستند و پلاگین‌های هیبریدی رایج‌ترین آن‌ها در جاده‌ها محسوب می‌شوند. به‌طور تقریبی همه شرکت‌های بزرگ خودروسازی، خودروهای هیبریدی برقی و پلاگین را در خط تولید مدل‌های خود قرار می‌دهند و با فشار رقابتی ماندن، تعهد مصرف‌کنندگان به خنثی‌سازی کربن را برجسته می‌کنند.

بااین‌حال مانع بزرگی که بر سر راه خودروهای الکتریکی و بی‌طرفی کربن قرار دارد، لیتیومی است که باتری‌ها از آن ساخته شده‌اند. یک تن لیتیوم استخراج‌شده ۱۵ تن دی‌اکسیدکربن منتشر می‌کند و هرچند خودروهای الکتریکی پس از تکمیل، انتشار کربن بسیار کمتری نسبت به خودروهای دارای موتورهای احتراق داخلی دارند، فرآیند استخراج لیتیوم فوق‌العاده انرژی‌بر است. این امر موجب شده است که خودروهای الکتریکی به دلیل ادعاهای تجدیدپذیر خود مورد انتقاد قرار گیرند، به‌ویژه که بسیاری از شرکت‌ها این واقعیت را فاش نمی‌کنند که روش استخراج لیتیوم برای محیط زیست مضر است.

سدیم، آینده صنعت حمل‌ونقل قرن ۲۲

علاوه‌بر خودروهای الکتریکی، موتورهای هیدروژنی نیز همچنان در حال پیشرفت در قابلیت و کارایی هستند و نقشی کلیدی در تنوع بخشیدن به راه‌حل‌های موتورهای جایگزین ایفا می‌کنند. خودروسازهای بزرگی همچون تویوتا برای ایجاد انقلابی در موتور احتراق داخلی نقش مهمی ایفا کرده‌اند، زیرا تطبیق فناوری فعلی برای سبزتر بودن به تسریع اتخاذ راه‌حل‌های جایگزین کردن موتورهای دیزلی کمک می‌کند.

پیشرفت تکنولوژی هیدروژن در مصرف منابع انرژی تجدیدپذیر بسیار مؤثر بوده است و نشان می‌دهند که پیشرفت فناوری چقدر برای آینده سیاره حیاتی است. موتورهای هیدروژنی به‌سرعت در حال پیشرفت هستند، بااین‌حال باتری‌های یون سدیم در مسیر درست‌تری در گذار سبز قرار دارند تا تمرکز اصلی بعدی در صنعت حمل‌ونقل باشند.

باتری‌های سدیم‌یونی جایگزینی قوی برای لیتیوم

در راستای رسیدگی به بحث در مورد استفاده از باتری‌های لیتیوم‌یونی در خودروهای الکتریکی، محققان پتانسیل سدیم را به‌عنوان جایگزینی برای لیتیوم بررسی کرده‌اند. تولید سدیم نه‌تنها نسبت به لیتیوم ارزان‌تر، بلکه تهیه آن بسیار آسان‌تر و استخراج آن با محیط زیست سازگارتر است. یکی از مزایای استفاده از سدیم این است که می‌تواند به‌طور قابل‌توجهی به کاهش قیمت وسایل‌نقلیه الکتریکی کمک کند، زیرا سدیم فراوان‌تر از لیتیوم است.

سدیم، آینده صنعت حمل‌ونقل قرن ۲۲

بااین‌حال یک نگرانی‌ها در مورد استفاده از باتری‌های یون سدیم، چگالی انرژی کمتر آن نسبت به باتری‌های لیتیوم یون معمولی است. چگالی انرژی کمتری باتری‌های سدیم‌یونی به این معناست که وسایل‌نقلیه الکتریکی برد رانندگی بسیار پایین‌تری دارند و باید بیشتر از استانداردهای فعلی صنعت با استفاده از باتری‌های لیتیوم‌یونی شارژ شوند. علاوه‌بر این، در حالی که آن‌ها در مقایسه با لیتیوم جایگزینی سازگارتر با محیط زیست هستند، فرآیند استخراج آن‌ها نیز پیچیده است و بدون کربن نخواهد بود.

تداوم نوآوری، ضرورت صنعت حمل‌ونقل آینده

ادامه نوآوری در صنعت حمل‌ونقل برای رسیدن به اهداف آب‌وهوایی جهان ضروری است و امکان‌سنجی باتری‌های یون سدیم هنوز در دست بررسی قرار دارد. پیشرفت فناوری کنونی در نقطه حساسی قرار دارد، زیرا جهان به یک بحران آب‌وهوایی کامل نزدیک می‌شود که در آن نمی‌توان هیچ آسیبی به اقلیم را جبران کرد. علاوه‌بر این، زیرساخت‌های بهتری برای وسایل‌نقلیه الکتریکی در راستای بهبود مسیر طولانی‌مدت وسایل‌نقلیه ضروری است. متقاعد کردن مصرف‌کنندگان به کنار گذاشتن موتورهای احتراق داخلی نیز مستلزم زیرساخت‌های مناسب برای پشتیبانی از استفاده طولانی‌مدت از یک وسیله‌نقلیه الکتریکی است.

سدیم، آینده صنعت حمل‌ونقل قرن ۲۲

کد خبر 846372

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • پروانه IR ۱۲:۴۹ - ۱۴۰۳/۱۲/۱۷
    0 0
    جالب بود
  • IR ۱۳:۴۶ - ۱۴۰۳/۱۲/۱۸
    0 0
    عالیه انشالله موفق باشی
  • نا اشنا IR ۱۱:۳۴ - ۱۴۰۳/۱۲/۲۰
    0 0
    یک شرکت آمریکایی در این زمینه چند سال تحقیق و توسعه انجام داده و به نکات مثبتی رسیده، احتمالا از دهه آینده، باطری های یونی سدیم با ظرفیت بالا به بازار بیاید و با هزینه خیلی پایین تر از لیتیم یون.