تامین برق شهرداری اصفهان با انرژی خورشیدی تا ۱۴۱۰/ رفع مشکلات روشن دشت روی میز شهرداری است

شهردار اصفهان گفت: امیدواریم تا پایان سال ۱۴۱۰ نیاز شهرداری به برق از طریق تولید انرژی خورشیدی تأمین شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، علی قاسم‌زاده امروز _چهارشنبه نهم خرداد_ در برنامه رادیویی «بی‌واسطه با مردم» اظهار کرد: در آستانه چهلمین سالگرد تأسیس باغ رضوان امروز شاهد افتتاح پروژه‌های جدید عمرانی، زیست‌محیطی و فرهنگی در آرامستان باغ رضوان بودیم؛ این پروژه‌ها خودش مخالفان و موافقان زیادی داشت که گذشت زمان نشان داد اتفاق درست و به نفع شهر بوده است.

وی با بیان اینکه هدف کلان ما مسائل زیست‌محیطی است، افزود: تمام سازمان‌های شهرداری این هدف را در دستور سازمانی خود قرار دادند و در این راستا امروز مخزن آبی برای جمع‌آوری آب‌های سطحی افتتاح شد که با گنجایش ۵۵ هزار متر مکعب، بزرگترین مخزن آب شهر محسوب می‌شود.

شهردار اصفهان ادامه داد: با اجرای این پروژه، آب‌های سطحی که در اثر بازندگی از کوه‌های اطراف سرازیر می‌شود، جمع‌آوری و در یک استخر بزرگ ذخیره می‌شود که علاوه بر استفاده برای آبیاری اشجار باغ رضوان، به‌عنوان یک منبع برای شهر قابل استفاده است.

قاسم‌زاده تصریح کرد: اگر حلقه پساب در شهر کامل شود و این مخازن به‌هم وصل شود، می‌تواند به‌عنوان یک پدافند غیر عامل برای دفاع از شهر در مواقعی که با مشکلاتی همچون خشکسالی مواجه می‌شویم، استفاده شود و به کمک اشجار بیاید؛ این نه تنها مشکل باغ رضوان را رفع می‌کند که به‌عنوان یک منبع ذخیره برای شهر نیز می‌توانیم روی آن حساب کنیم.

وی با اشاره به افتتاح نیروگاه خورشیدی در پارکینگ مرکزی باغ رضوان گفت: این پارکینگ با سلول‌های خورشیدی مسقف شد و ۵۵۰ کیلووات تولید برق از این سلول‌ها خواهیم داشت و برای استراتژی که برای تغییر الگوی تولید و مصرف انرژی در شهر اصفهان داریم، قدمی رو به جلو بود که قابل تعمیم به سایر بخش‌های شهرداری نیز هست.

شهردار اصفهان گفت: امیدواریم با روند پیش‌بینی شده تا پایان سال ۱۴۱۰ نیاز شهرداری به برق از طریق تولید انرژی خورشیدی تأمین شود.

سوال شهروندان و پاسخ مسئولان

بخش دیگر این برنامه به پرسش شهروندان و پاسخ مدیران شهری اختصاص یافت

پیگیر رفع مشکل گلوگاه خیابان احمدآباد هستیم

شهروند: دی سال گذشته شهردار منطقه ۳ در این برنامه قول دادند حکم تخریب حمام خیابان احمدآباد که موجب سد معبر شده و عبور و مرور اهالی را با مشکل مواجه کرده است را تا پایان سال از دادگستری دریافت و آن را اجرایی کنند؛ یک ماه پیش با خبر شدیم که یک نفر بر آن شکایت دارد و نمی‌توانند کاری را انجام دهند.

علی قاسم‌زاده، شهردار اصفهان: سال پیش این موضوع مطرح شد و شهردار وقت نیز پیگیر بود، عزم شهرداری بر رفع این مشکل و باز کردن راه بود، اما جایی که پای مالک شخصی وسط می‌آید، کار سخت می‌شود و باید مسیر حقوقی طی شود.

اگر خودروهای امدادی نتوانند از این مکان عبور کنند، شهرداری پاسخگو است؛ انتهای این محل مسکونی قدیمی و پرجمعیت است، به‌طور قطع این مکان باید تعریض شود، همان‌طور که در طرح تفصیلی دیده شده است.

موارد اشاره شده توسط شهردار مستندات قانونی بود مبنی بر اینکه دیوار از استحکام برخوردار است و نمی‌توانیم ماده ۱۴ را انجام دهیم، اما باید در اولین فرصت همین مسیر منطقی پیگیری و با مستأجر توافق شود.

صرف گذر از این مکان به‌صورت یک‌طرفه مشکل رفع نمی‌شود، بنابراین باید همچون سایر مشکلات در منطقه، این مشکل نیز پیگیری و رفع شود.

روح‌الله ابوطالبی، مدیر منطقه ۳ شهرداری اصفهان: از ابتدای دی سال گذشته برای این کار پرونده تشکیل شد، اما ملک را با این دید که آیا می‌شود با عنوان بند ۱۴ برای آن اقدامی انجام داد؟، این در حالی است که از لحاظ استحکام بنا کارشناس فنی عمران بند ۱۴ را تأیید نمی‌کند، چرا که از لحاظ استحکام، دیوارها و همه چیز مناسب است و مورد مخروبه‌ای وجود ندارد.

مسیر پرونده پیگیری و مالک که انجمن خیریه حمایت از بیماران فارابی است، پیدا می‌شود، اما مالک در سال ۹۱ سند را به نام می‌زند و دستور کار پروانه را نیز پیگیری می‌کند؛ طی آخرین مذاکره‌ای که ظرف چند روز گذشته با افرادی که بر این ملک شاکی بودند، انجام شده است، به دلیل اینکه این مکان حدود ۱.۶۰ سانتی‌متر عقب‌نشینی دارد و خرابه نیست که ایجاد خطر داشته باشد یا خودرو نتواند تردد کند، طی مذاکره با فردی که شکایت کرده بود، مقرر شد دیواری پشت مکان کشیده شود و یک متر و ۶۰ سانتی‌متر را تخریب می‌کنیم تا کار مردم راه بیفتد، پس از آن به شکایت ایشان رسیدگی می‌شود.

این پرونده درگیر شکایت مالکان و مستأجران است و نمی‌توانیم قول دهیم تا چند ماه آینده مشکل رفع می‌شود و پرونده به نتیجه می‌رسد، زیرا ملک مخروبه نیست و خطر ندارد که دستور تخریب آن داده شود؛ خودروهای امدادی به راحتی از این مکان تردد می‌کنند.

عرض این کوچه حدود ۶ متر است‌، اما گاهی خودروها هنگام ورود یا خروج در کوچه دچار مشکل می‌شوند که با توجه به وجود رضایت مالک، اگر مستأجر نیز رضایت دهد، ظرف ۴۸ ساعت این مشکل رفع می‌شود.

تمام تصمیمات بازار اصفهان با حضور ذی‌نفعان گرفته می‌شود

شهروند: از کسبه خیابان حافظ هستم؛ گیت دوم مقابل حوزه علمیه موجب رکود کاسبی و ایجاد ترافیک سه‌راه کرمانی و درگیری هرروزه با نیروهای شهرداری شده است.

علی قاسم‌زاده: یکی از مشکلاتی که به‌صورت مکرر شاکی دارد، محور خیابان حافظ است؛ جمعی از کسبه این خیابان به لحاظ اینکه امکان تخلیه بار در مغازه‌ها وجود ندارد، شاکی بودند و گیت دوم را ایجاد زحمت برای کسبه می‌دانستند؛ این در حالی است که مقرر شده تصمیمات برای میدان و بازار به‌صورت مشترک و با حضور تمام ذی‌نفعان گرفته شود.

خدمت مردم و کسبه اعلام می‌کنم هنگامی که میدان امام (ره) را تبدیل به پیاده‌راه کردیم، به‌طور طبیعی باید مسیرهای ارتباطی با میدان، با این میدان تنظیم شود؛ در حال حاضر در خیابان سپاه آرامش خوبی داریم، زیرا کسبه و مردم پذیرفته‌اند و خیابان با میدان هم‌آهنگ شده است.

خیابان حافظ نیز باید با لحاظ تمام مسائل حاشیه‌ای با میدان امام (ره) هم‌آهنگ شود.

روح‌الله ابوطالبی، مدیر منطقه ۳ شهرداری اصفهان: از روزی که ممنوعیت تردد موتورسیکلت‌ها به بازار اعلام شد، اگر همراهی کسبه نبود، این اتفاق رخ نمی‌داد؛ برای راه‌بند خیابان حافظ مصوبه شورای سیاست‌گذاری طرح‌های عمرانی را مرداد سال گذشته دریافت کردیم و ایجاد راه‌بند سه‌راه کرمانی توسط معاون ترافیک شهردار به منطقه ابلاغ شد، اما به علت اینکه طرح ممنوعیت ورود موتورسیکلت‌ها اجرا نشده بود، صبر کردیم تا همزمان اجرا شود.

هنگامی که گیت بسته نشده بود، با توجه به اینکه این نقطه از شهر تبدیل به پارکینگ موتور و محل توقف تاکسی‌ها شده بود، امکان ورود خودروهای امدادی به میدان وجود نداشت، از این‌رو آتش‌نشانی و اورژانس بارها متذکر شده بودند.

از طریق برگزاری جلسات متعدد و آخرین جلسه با هیئت امنای بازار و دریافت تأیید هیئت امنا، در حال حاضر ورود بار در هر زمان تا پشت گیت اول وجود دارد؛ پارکینگ‌های موتور سیکلت در آن مکان نیز افزایش پیدا کرد و در حال حاضر درصد شکایت به حدود ۱۰ درصد رسیده است.

خیابان حافظ همچون خیابان سپاه طرح سنگ‌فرش دارد و هر زمانی که اجرا شد، به‌طور کل خیابان مسدود می‌شود، اما در حال حاضر کسبه مشکل خاصی ندارند.

در صورتی که هر واحد سند جدا داشته باشد نیازی به پرداخت عوارض تمام واحدها وجود ندارد

شهروند: برای جوابگویی به عوارض یک ساختمان هشت واحدی باید هفت واحد دیگر عوارض خود را پرداخت کنند، این موضوع برای من مشکل‌ساز شده است.

علی قاسم‌زاده، شهردار اصفهان: اگر تمام هشت واحد با یک پروانه ساخته شده باشد، موردی که شهرداری مطالبه کرده درست است، باید عوارض پرداخت و سپس جواب داده می‌شود، اما اگر هر واحد سند مستقل دارد و تفکیک انجام شده است، شهرداری نباید این کار را انجام دهد چراکه هر واحد یک ملک مستقل حساب می‌شود.

مرتضی حسام‌نژاد، معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان: با توجه به صحبت شهروند برداشت من این بود که این واحدها مستقل است؛ اگر هشت فیش نوسازی صادر شده باشد، به معنای تفکیک اعیانی است و همان یک واحد که تسویه انجام دهد، می‌تواند استعلام را دریافت کند.

اگر اعلام شده که هشت پرداخت انجام شود، منظور یک فیش نوسازی است که برای هشت مالک تقسیم می‌شود.

توجه به مشکلات روشن دشت در قالب محله محوری

شهروند: آزادسازی جاده روشن دشت ورودی شهرک زاینده‌رود به کجا رسید؟ ورودی شهرک زاینده‌رود مشکل دارد و احداث میدان چند سال به تعویق افتاده است.

علی قاسم‌زاده، شهردار اصفهان: رفع مشکلات روشن دشت روی میز کار قرار دارد، ارتفاعات این منطقه بازنگری می‌شود. در این راستا مقرر شد طرحی آماده و به مشاور طرح جامع تحویل داده شود که در اولویت چند پهنه شهر از جمله روشن دشت اظهار نظر کند و به کمیسیون ماده ۵ ارسال شود.

همچنین طرح تقاطع روشن دشت در ادامه حلقه چهارم حفاظتی آماده شده است و در حال حاضر فاز دوم آن نهایی می‌شود؛ پیش‌بینی می‌شود در هفته‌های آینده کارگاه تجهیز شود.

شاید در سال‌های گذشته روشن دشت کمتر مورد توجه قرار گرفته باشد، اما کارها در حال پیگیری و انجام است؛ یکی از محله‌های محوری که در دستور کار شهرداری قرار دارد و طرح‌های متعددی برای آن پیش‌بینی می‌شود، محورهای منتهی به روشن دشت است.

محسن زمانی، مدیر منطقه ۴ شهرداری اصفهان: محدوده روشن دشت که در شرق اصفهان و انتهای خیابان مشتاق سوم واقع شده است، طی سال‌های گذشته رو به توسعه بوده و اتفاقات خوبی از جمله احداث میدان شهدای هسته‌ای و تعریض خیابان اصلی افتاده است، اما عمق محلات نیاز به کارهای بیشتری دارد.

در بعضی نقاط، به‌ویژه ساماندهی معابری که منتظر اقدامات شرکت آب و فاضلاب بودیم، باید آزادسازی‌ها انجام شود تا بتوانیم بعضی زیرساخت‌ها را احداث کنیم و روکش آسفالت انجام دهیم؛ در بعضی نقاط داخل محله نیاز به اقدامات ساماندهی ترافیک وجود دارد.

بخشی از آن که به رینگ چهارم متصل می‌شود، در دست اقدام است و سال جاری مقدمات احداث تقاطع غیر همسطح فراهم می‌شود.

ساماندهی سمت کانالی که در آن منطقه قرار دارد در معاونت ترافیک در حال بررسی است، به دلیل اینکه تقریباً یک شش راه یا هشت راه در ورودی خیابان ولی‌عصر و کانال و خیابان دکتر حسابی قرار دارد که مکاتبات آن انجام می‌شود و قاعدتاً پس از اینکه در حوزه ترافیک شهرداری و راهور به جمع‌بندی نهایی برسند، اقدامات اعم از یک‌طرفه کردن بعضی معابر یا احداث میدان قابل برنامه‌ریزی و اجرا خواهد بود.

پوسته اصلی محله و خیابان‌های اصلی با زحمات فروان در طول سال‌های قبل انجام شده است، اما اقدامات در عمق محلات و یک‌سری خواسته‌های جانبی برای تکمیل اقدامات قبلی شهرداری باید انجام شود که امیدوارم مدت زمان زیادی طول نکشد.

در منطقه ۴ شهرداری اصفهان تلاش می‌کنیم با حداقل زمان این اقدامات را به نتیجه برسانیم‌.

زیرسازی و آسفالت بلوار ولی‌عصر (عج) در بودجه قرار دارد، اما در مرحله مطالعه قرار دارد، اما به دلیل اینکه برای شش راه طرحی وجود نداشته، در بودجه لحاظ نشده، است.

بی‌شک اگر طرح برسد در اصلاح بودجه پیش‌بینی می‌شود.

کد خبر 758294

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.