شهید جمهور نگاهی مردمی و عدالت‌محور به ورزش داشت

شهید جمهور خود را وقف مردم کرده بود، لحظه‌ای دست از تلاش برای رشد و ارتقا ایران اسلامی بر نداشت. برای ورزش دوستان نیز آینده‌ای پر امید را ترسیم کرد تا از این پس بیش از گذشته شاهد درخشش ورزشکاران در عرصه‌های بین المللی باشیم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، عصر روز یکشنبه بود که خبر ناگوار سانحه هوایی شهید آیت‌الله ابراهیم رئیسی مردم ایران را برانگیخت. بی‌شک هیچیک از ایرانیان سی‌ام اردیبهشت را فراموش نخواهند کرد. شبی که یک ملت تا صبح برای سلامت جان شهید جمهور و همراهان وی دعا می‌کرد، اما در نهایت صبح روز سی‌ویکم خبر شهادت ابراهیم رئیسی و همراهان وی موجب شد ایرانیان رخت سیاه بر تن کنند. بدون تردید تمام ایرانیان اعتقاد دارند که دولت سیزدهم دولتی مردمی و دلسوز بود. همین امر موجب شد شهید جمهور ابراهیم رئیسی در قلب یک ملت جایگاه ویژه‌ای داشته باشد.

در دولت سیزدهم شاهد رشد و رونق چشمگیر در تمام زمینه‌ها بودیم و ورزش نیز از این قاعده مستثنی نیست. شهید جمهور با نگاه ایدئولوژیک، توسعه‌، رشد ورزش همگانی و ارتقای ورزش بانوان فعالیت خود را در حیطه ورزش آغاز کرد و به همین دلیل در دوران ریاست جمهوری آیت الله ابراهیم رئیسی علاوه بر تابوشکنی شاهد پیشرفت چشمگیر حوزه‌های مختلف ورزشی بودیم. ضمن اینکه در دولت سیزدهم عدالت ورزشی میان تمام اهالی این عرصه حکم فرما شد. این موضوع نیز علاقه قلبی ورزشکاران به شهید جمهور را به همراه داشت. به مناسبت شهادت آیت‌الله ابراهیم رئیسی و همراهان وی قصد داریم برخی از اقدامات مهم دولت سیزدهم در عرصه ورزش را بررسی کنیم که مشروح آن‌را در ادامه می‌خوانید.

افتتاح پروژه‌های نیمه‌تمام ورزشی

یکی از مشکلات مهم و ریشه‌دار جامعه ورزش در سال‌های گذشته کمبود زیر ساخت برای انجام فعالیت‌های ورزشی بود، اما در دولت سیزدهم تلاش بی‌وقفه‌ای در راستای به سرانجام رساندن پروژه‌های نیمه تمام ورزشی صورت گرفت و حاصل آن نیز افتتاح بیش از دو هزار پروژه ورزشی در استان‌های متفاوت بود. ضمن اینکه ۲۵ پروژه ورزشی در سطح کشور و پیگیری ۹ پروژه مشارکتی در دوران ریاست جمهوری آیت الله ابراهیم رئیسی نویدبخش روزهای خوب برای اهالی ورزش بود. اقدامات دولت سیزدهم برای رشد و ارتقای ورزش در همین مورد خلاصه نمی‌شود و ۸۵۰ پروژه ورزشی دیگر به مساحت دو میلیون متر مربع در این دوران به بهره‌برداری رسید. در واقع با انجام چنین فعالیت‌هایی در سه سال گذشته شاهد افزایش چشمگیر زیر ساخت‌های ورزشی در تمام استان‌های کشور بودیم.

شهید جمهور نگاهی مردمی و عدالت محور به ورزش داشت

ساخت مجموعه‌های ورزشی در سراسر کشور

همانگونه که اشاره شد در دولت سیزدهم شاهد به سرانجام رسیدن بیش از نیمی از پروژه‌های نیمه تمام ورزشی بودیم، اما شهید جمهور با تاکید ویژه بر ساخت ورزشگاه برای تمام رشته‌های ورزشی کمک شایانی به معرفی بازیکنان مستعد به جامعه ورزش کرد. نمونه‌های بارز این اقدامات دولت سیزدهم را می‌توان در ساخت مجموعه ورزشی جانبازان و توان یابان سمنان، ساخت ورزشگاه پنج هزار نفری چالوس و ساخت سالن دوومیدانی یزد مشاهده کرد. در واقع تنوع در ایجاد زیر ساخت، توجه به همه رشته‌های ورزشی، رعایت عدالت میان تمام استان‌های کشور، توجه به نیاز اهالی ورزش و حمایت از ورزش همگانی موجب شده بود در زمان ریاست جمهوری آیت الله ابراهیم رئیسی کمتر ورزشکاری از کمبود زیر ساخت و یا نداشتن مکان مناسب برای تمرین آزرده خاطر باشد.

شهید جمهور نگاهی مردمی و عدالت محور به ورزش داشت

شهید جمهور فوتبالی‌ها را فراموش نکرد

شکی نیست که فوتبال در ایران نیز همچون سایر نقاط جهان نزد مردم از اقبال بیشتری برخوردار است. شاید به همین دلیل امروزه بیشتر متخصصان این رشته ورزشی را یک صنعت تلقی می‌کنند. در هر صورت این رشته ورزشی پر هوادار در کشور ما سال‌ها از نظر امکانات دچار بحران شده بود و مشکلاتی از این دست موجب شده بود بسیاری از تماشاگران در استان‌های خود قادر به حضور در استادیوم و حمایت از تیم مورد علاقه خود نباشند، اما شهید جمهور برای این مشکل نیز عزمی جدی در پیش گرفت و حاصل آن بازسازی ورزشگاه تختی آبادان بود. ورزشگاهی که تا پیش از بازسازی اعتراض مربیان و بازیکنان مختلف برای برگزاری بازی در این استادیوم را به همراه داشت.

شهید جمهور نگاهی مردمی و عدالت محور به ورزش داشت

در واقع بازسازی ورزشگاه تختی در شهر فوتبال دوست آبادان یکی از بهترین اقدامات دولت سیزدهم بود. در کنار تمام این‌موارد نباید از بازسازی ورزشگاه ملی کشورمان یعنی استادیوم آزادی چشم‌پوشی کرد. این استادیوم پس از سال‌ها فرسودگی در نهایت با درایت دولت سیزدهم بازسازی شد تا بار دیگر بتواند پذیرای دیدارهای ملی و بازی‌های حساس لیگ برتر همچون شهرآورد بزرگ پایتخت باشد. همچنین ساخت سالن ورزشی چند منظوره در منطقه کلارآباد یکی دیگر از اقدامات قابل توجه دولت سیزدهم به شمار می‌رود که مهر تأییدی بر توجه شهید جمهور به گسترش ورزش همگانی در تمام نقاط کشور است.

شهید جمهور نگاهی مردمی و عدالت محور به ورزش داشت

توجه ویژه دولت سیزدهم به ساخت ورزشگاه

توجه ویژه شهید آیت الله ابراهیم رئیسی به حیطه ورزش موردی نیست که بتوان در یک گزارش آن را شرح داد، اما تمام اهالی ورزش در سراسر کشور هنگام قدم زدن در خیابان‌های استان خود می‌توانند درایت دولت سیزدهم در ساخت اماکن ورزشی را به وضوح مشاهده کنند. ساخت ورزشگاه چهار هزار نفری در زرند کرمان، ساخت ورزشگاه پنج هزار نفری در آمل، ساخت استخر ورزشی ورزنه در اصفهان و ساخت سالن ورزشی خلیفان تنها نمونه‌های قابل توجهی از اماکن ورزشی است که با همت دولت سیزدهم به مرحله بهره‌برداری و افتتاح رسید.

تمام این موارد نشان می‌دهد شهید جمهور عدالت ورزشی را حتی در ساخت ورزشگاه نیز در اولویت خود قرار داده بود. در واقع پراکندگی جغرافیایی در ساخت ورزشگاه موجب می‌شود کمتر از گذشته شاهد استعداد سوزی در بعضی استان‌ها باشیم‌. چراکه هم اکنون ورزشکاران، جوانان و نوجوانان به راحتی می‌توانند در بستری مناسب برای به اهتزاز درآوردن پرچم کشور عزیزمان ایران در عرصه‌های بین المللی استعداد ورزشی خود را شکوفا کنند.

از ورود VAR تا واگذاری سرخابی‌ها

در کنار تمام مواردی که در خصوص عملکرد دولت سیزدهم در راستای رشد و ارتقای ورزش گفته شد نباید از شکستن طلسم VAR و خصوصی‌سازی سرخابی‌های پایتخت چشم‌پوشی کرد. در سال‌های گذشته شاهد کاهش کیفیت فوتبال کشورمان به دلیل استفاده نکردن از VAR و همچنین جریمه‌های سنگین پرسپولیس و استقلال به دلیل مالکیت مشترک، جنگ و نزاع دو باشگاه بر سر تقسیم بودجه و حذف دو تیم از رقابت‌های آسیایی بودیم، اما تلاش مجدانه شهید جمهور برای واگذاری آبی و قرمز پوشان در شرایطی که کمتر کسی گمان می‌کرد موجب شد پس از سه دهه کش و قوس سرانجام سرخابی‌ها به بخش خصوصی واگذار شوند. اتفاقی که علاوه بر رضایت خاطر هواداران پر شمار دو تیم، کسب مجوز حرفه‌ای و حضور در آسیا را به همراه داشت.

شهید جمهور نگاهی مردمی و عدالت محور به ورزش داشت

همچنین پس از سال‌ها تنش پیرامون استفاده نکردن از VAR در نهایت حمایت و پیگیری‌های دولت سیزدهم موجب شد از ابتدای لیگ بیست‌وسوم در بعضی از بازی‌های حساس از سیستم کمک داور ویدئویی استفاده شود. توجه به فوتبال ملی در همین دو مورد خلاصه نمی‌شود و پس از اینکه ورزشگاه آزادی با فرسودگی مواجه شد علاوه بر اینکه بازسازی این استادیوم در دستور کار قرار گرفت‌؛ اقدامات لازم‌برای ساخت ورزشگاه جدید در تهران آغاز شد. بنابراین عملکرد درخشان دولت سیزدهم در رشته فوتبال نشان دهنده علاقه قلبی شهید جمهور به فوتبال دوستان بود.

شهید جمهور نگاهی مردمی و عدالت محور به ورزش داشت

به گزارش ایمنا، بررسی اقدامات ورزشی دولت سیزدهم ثابت می‌کند شهید آیت الله ابراهیم رئیسی تمایزی میان اقشار و عرصه‌های مختلف اجتماعی قائل نبود و تا پیش از شهادت تمام توان خود برای ساخت ایرانی پویا را به کار گرفت. همین امر موجب شد تمام ایرانیان دولت سیزدهم را دولتی مردمی تلقی کنند. دولتی که حمایت خود را از جامعه ورزش دریغ نکرد تا هم اکنون ورزشکاران در بستری مناسب فرصت رشد پیدا کنند.

اما پاسخ به این سوال که ورزش ایران از کجا به کجا رسید شاید برای همگان جای تفکر باقی می‌گذارد. فارغ از اینکه چند مدال و چه افتخاراتی توسط ورزشکاران برومند این دیار طی ۱۰۲۰ روز به دست آمده است یک روی صحبت است اما اقدامات سیدالشهدای خدمت ورا تر از این صحبت‌ها است.
تا پیش از دولت سیزدهم شاید نگاه بیشتر مسئولان برای ورزش بیشتر رویکردی بر ورزش قهرمانی و کسب مدال و یا اصطلاحاً صرفاً نتیجه‌گرایی بود اما شهید رئیسی بیشتر نگاه عدالت محورانه داشت.

سالیان متمادی بود که ورود بانوان به ورزشگاه‌های ورزش دوستان بود اما صرفاً مانع تراشی‌هایی صورت گرفته بود و حتی فضارهای بین‌المللی نیز پاسخگو نبود، این موضوع تا آنجایی پیش رفت که حتی ورزش ایران با خطر محرومیت مواجه شد، اما این شهید جمهور و دولتمردانش بودند که این موضوع را مدیریت و شاید به نوعی آن را ختم به خیر کردند تا بانوان این سرزمین بعد از مدت‌ها به آرزویشان برسند.

شاید برخی از دوستان بگویند تبریک رئیس جمهور بیرای قهرمانی همیشه ثابت بوده است، اما باید بگوییم نه همیشه اینگونه نبوده است. پیش‌تر تبریک‌ها صرفاً برای قهرمانی و یا مدال المپیک بود ولی شهید جمهور تفکری وراتر از این داستان داشت و همه را یکسان می‌دید.

تجلیل از ورزشکاران و پرداخت پاداش‌هایشان همیشه جزو موضوعاتی بود که در دغدغه ورزشکاران مطرح می‌شد ولی در دولت شهید جمهور کار به‌نحوی برنامه ریزی شده بود که در حال حاضر شاید هیچ ورزشکاری مطالبه‌ای از دولت ندارد. تمام این‌ها گوشه کوچکی از خدمات و نگاه رئیس‌جمهور مردم شهید آیت‌الله رئیسی به ورزش بود که شاید مهمترین آن‌ها همان نگاه عدالت محورانه وی به ورزش و ورزشکاران بود.

کد خبر 756613

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.