روز جهانی اسکیزوفرنی ۱۴۰۳ + تاریخچه و پوستر World Schizophrenia Day

روز جهانی اسکیزوفرنی World Schizophrenia Day هر سال در ۲۴ می (۴ خرداد ۱۴۰۳) برگزار می‌شود و به افزایش آگاهی در مورد این بیماری روانی اختصاص دارد که بیش از ۲۰ میلیون نفر در سراسر جهان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، اسکیزوفرنی نوعی بیماری است که مبتلایان به آن همواره مورد اجحاف قرار می‌گیرند و انگشت‌ها به‌سمت آنان قرار دارد، به همین دلیل هرگز صحبتی از آن نمی‌شود و بازنمایی دقیقی از آن در رسانه‌ها وجود ندارد. روز جهانی اسکیزوفرنی World Schizophrenia Day برای مبارزه با برچسب زدن به این افراد و آسان‌تر کردن جست‌وجوی منابع مختلف به‌منظور دریافت کمک برای مردم ایجاد شده است. این امر چالش‌هایی را که هزاران نفر از افراد مبتلا به اسکیزوفرنی در سراسر جهان هر روز با آن دست و پنجه نرم می‌کنند را بازگو می‌کند.

تاریخ روز جهانی اسکیزوفرنی ۱۴۰۳

روز جهانی اسکیزوفرنی هر سال در بیست‌وچهارم می مصادف با چهارم خرداد ۱۴۰۳ برگزار می‌شود.

روز جهانی اسکیزوفرنی ۱۴۰۳ + تاریخچه و پوستر World Schizophrenia Day

اسکیزوفرنی چیست؟

اسکیزوفرنی یک اختلال روانی است که با علائم روان‌پریشی مداوم هم‌چون توهمات شنیداری یا بصری، تفکر هذیانی، جدایی از واقعیت و افکار و رفتار آشفته مشخص می‌شود. به‌طور معمول فرد مبتلا در اوایل دهه بیست زندگی خود شروع به نشان دادن علائم این می‌کند، اما در موارد نادر، علائم می‌تواند در اوایل کودکی ظاهر شود. این اختلال حدود ۲۴ میلیون نفر را در جهان تحت‌تأثیر قرار می‌دهد، اما افراد مبتلا به آن تا زمانی که به پزشک مراجعه نکنند، از وضعیت خود آگاه نیستند.

انواع اسکیزوفرنی

اسکیزوفرنی به دسته‌های نامتمایز، کاتاتونیک، باقی‌مانده، آشفته و پارانوئید طبقه‌بندی می‌شود و یک اختلال قابل درمان است. بیماران با دارودرمانی و روان‌درمانی مناسب علائمی از بهبود را نشان می‌دهند و می‌توانند در صورت دریافت درمان مناسب، زندگی عادی خود را مدیریت کنند.

روز جهانی اسکیزوفرنی ۱۴۰۳ + تاریخچه و پوستر World Schizophrenia Day

با این حال بسیاری از مردم هنوز به دنبال دریافت کمک نیستند. اغلب آن‌ها نیز به جای دریافت مراقبت، به دلیل شرایط خود از انگ اجتماعی رنج می‌برند. به همین دلیل است که روز جهانی آگاهی از اسکیزوفرنی معرفی شد تا بیماران، خانواده‌ها و دوستانشان، همچنین همه افراد در سراسر جهان بتوانند در مورد این اختلال اطلاعات بیشتری کسب کنند و بدانند در صورت لزوم چگونه کمک‌های لازم را ارائه دهند. اکثر مبتلایان نیز منزوی و درون‌گرا هستند.

تاریخچه روز جهانی اسکیزوفرنی

اسکیزوفرنی از زمان تمدن اولیه وجود داشته است و ثبت شواهد مرتبط با آن به دهه ۱۷۰۰ بازمی‌گردد. با این حال بندیکت مورل، روان‌پزشک فرانسوی در سال ۱۸۰۹ شروع به مشاهدات اولیه در مورد آن‌چه کرد که بعدها به‌عنوان اسکیزوفرنی شناخته شد و جزئیات اولیه مرتبط با آن و موارد مربوط به سلامت روان در سال ۱۸۸۷ توسط امیل کریپلین مستند شد.

روز جهانی اسکیزوفرنی ۱۴۰۳ + تاریخچه و پوستر World Schizophrenia Day

اوایل دهه ۱۹۰۰ و به‌طور دقیق‌تر در سال ۱۹۱۱، روان‌پزشک سوئیسی یوگن بلولر نام اسکیزوفرنی را برای توصیف جدایی از واقعیت که مشخصه این اختلال روانی است، ابداع کرد و موجب شد این بیماری به رسمیت شناخته شود. اواسط دهه ۱۹۵۰ دانشمندان کلرپرومازین (یک داروی ضد روان‌پریشی) را به‌عنوان یک راه‌حل درمانی ارائه کردند و انقلابی در درمان روان‌پزشکی و درک این اختلال به‌طور کلی رخ داد.

محققان در سال ۱۹۷۷ شواهدی از یک مؤلفه ژنتیکی مهم در اسکیزوفرنی کشف کردند که نشان می‌دهد این بیماری اغلب در خانواده‌ها وجود دارد.

درمان مناسب آن پس از طی کردن رویه‌های پزشکی قانونی، سال ۱۹۸۰ اتخاذ و نسخه سوم راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی منتشر شد. در سال ۱۹۸۶ انجمن جهانی روان‌پزشکی یک کمپین جهانی برای مبارزه با انگ مرتبط با اسکیزوفرنی راه‌اندازی و در سال ۲۰۱۲ جهان اولین روز جهانی آگاهی از اسکیزوفرنی را برای گسترش درک و آگاهی از این بیماری برگزار کرد.

روز جهانی اسکیزوفرنی ۱۴۰۳ + تاریخچه و پوستر World Schizophrenia Day

کد خبر 756498

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.