از متن تا حاشیه اقدامات دولت سیزدهم در حوزه آموزش‌وپرورش

تحول در نظام آموزش‌وپرورش از طریق به‌روزرسانی سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش، تدوین نقشه راه مبتنی بر سند تحول آموزش‌وپرورش، جذب معلم کارآمد و متعهد از طریق دانشگاه فرهنگیان، بازطراحی نظام شایستگی‌های حرفه‌ای معلم و رصد دائمی آن گوشه‌ای از اقدامات شهید خدمت در عرصه تعلیم و تربیت کشور بوده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، در دولت سیزدهم اقدامات گسترده و مؤثری برای دانش‌آموزان، معلمان و فعالان عرصه تعلیم و تربیت در حوزه آموزش‌وپرورش صورت گرفته است که تمام آن‌ها به واسطه تلاش و پیگیری شهید جمهور انجام شده است، چرا که شهید آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی آموزش‌وپرورش را مسئله نخست کشور می‌دانست و در راستای این عقیده گام‌های مؤثری برای این حوزه برداشت، خادم مردم، شهید آیت‌الله رئیسی دغدغه عدالت آموزشی و فراهم شدن بسترهای پیشرفت آموزش‌وپرورش را داشت و همواره کوشید تا اقدامات مؤثری در عرصه تعلیم و تربیت و آموزش کشور انجام دهد و طرح‌های نیمه‌تمام این حوزه را به سرانجام برساند.

با توجه به اهمیت و تأثیر حوزه آموزش‌وپرورش نیز شهید آیت‌الله رئیسی با استناد به اصول ۸۷ و ۱۳۳ قانون اساسی و با عنایت به رأی اعتماد مورخ ۱۴۰۲/۰۳/۰۹ مجلس شورای اسلامی، طی حکمی رضامراد صحرایی را به سمت وزیر آموزش‌وپرورش منصوب و انتظارات مهمی را برای او تعریف کرد که از موارد آن می‌توان به تحول در نظام آموزش‌وپرورش از طریق به‌روزرسانی سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش، تدوین نقشه راه مبتنی بر سند تحول آموزش‌وپرورش، جذب معلم کارآمد و متعهد از طریق دانشگاه فرهنگیان، بازطراحی نظام شایستگی‌های حرفه‌ای معلم و رصد دائمی آن اشاره کرد.

شناسایی و به‌کارگیری مدیران متدین انقلابی، جوان و تحول‌گرا در سطوح مختلف، گسترش و کیفیت بخشی به فعالیت‌های پرورشی، توجه ویژه به عدالت آموزشی، تقویت مدارس دولتی و گسترش سهم آموزش و توجه ویژه به مدارس فنی و حرفه‌ای، توسعه زیر ساخت‌ها و بهبود نظام آموزش و تربیت معلم، بازنگری در کتب درسی مبتنی بر افزایش اشتیاق و خلاقیت دانش‌آموزان برای حل مسائل کشور و تقویت هویت ملی، انقلابی و اسلامی دانش‌آموزان از دیگر اقدامات شهید خدمت در عرصه تعلیم و تربیت کشور بوده است.

بی‌شک خدمات و تلاش‌های شبانه‌روزی و مخلصانه این مرد بزرگ در یاد و خاطرات ملت ایران حک خواهد شد و تاریخ در برابر فعالیت‌های بی‌وقفه و روحیه جهادی و مردمی این شهید خدمت‌گزار، تمام قامت خواهد ایستاد و شاید سال‌های سال تمام مردم به‌ویژه دانش‌آموزان، معلمان و خانواده‌هایشان مدیون این شهید والا مقام به سبب اقدامات و زحمات بی‌بدیل وی باشیم.

از متن تا حاشیه اقدامات دولت سیزدهم در حوزه آموزش‌وپرورش

آموزش‌وپرورش مسئله نخست کشور است

آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی در اردیبهشت سال جاری در آئین تجلیل از معلمان نمونه کشوری گفته است: موضوع تعلیم و تربیت اساس ساختن کشور، صیانت از جامعه، اساس برای رشد فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، اساس برای آسیب‌شناسی و آسیب‌زدایی از جامعه و اساس برای ارتقا یک نسل است.

وی با بیان اینکه تعلیم و تربیت ناظر بر رفع همه آسیب‌هایی است که امروز جامعه را رنج می‌دهد، یادآور شده است: تعلیم و تربیت ناظر بر رفع همه دغدغه‌هایی است که امروزه دغدغه‌مندان، جامعه‌شناسان، آسیب‌شناسان و خانواده‌ها دارند و بر این اساس آموزش‌وپرورش مسئله نخست در کشور است.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه انقلاب اسلامی به عنوان یک انقلاب فرهنگی، به فرهنگ، ساختن انسان و ساخت جامعه قرآنی توجه کرده، اظهار کرده است: یک جامعه نمونه با نگاه به آموزش‌وپرورش رشد خواهد کرد و محور اصلی آن معلم برای ساختن جامعه و مدرسه برای ساختن انسان‌ها خواهد بود.

اجرایی کردن سند تحول آموزش‌وپرورش، نقطه هدف نظام آموزشی

شهید آیت‌الله رئیسی ادامه داده است: باید یک بازنگری به آنچه هستیم و آنچه باید باشیم، همچنین وضع مطلوب و وضع موجود داشته باشیم و یک تلاش همگانی را برای کم کردن فاصله وضع موجود با وضع مطلوب صورت دهیم.

وی تصریح کرده است: گام‌های برداشته شده، گام‌های قابل توجهی بوده است، اما نگاه به سند تحول آموزش‌وپرورش ما را بر آن می‌دارد که یک وضعیت مطلوب و یک نقطه هدف را در نظر بگیریم، این سند می‌تواند مستند رفتاری و اقدامی ما قرار بگیرد و مستند به آن حرکت کنیم، برای اینکه کارهایی که انجام می‌شود هرکدام یک شکل خاصی نداشته باشد و بتواند به صورت هماهنگ، منسجم و با یک هارمونی و به صورت موزون حرکت کند.

شهید خدمت اضافه کرده است: این سند، مستند اقدام خانواده، مدرسه، آموزش‌وپرورش و دستگاه‌های مرتبط با آموزش‌وپرورش است، دستگاه‌هایی که باید کمک کنند تا آموزش‌وپرورش بتواند این سند را اجرایی کند، آن بخش‌هایی که در حوزه اقدامات سخت‌افزاری یا نرم‌افزاری برای کمک به مدرسه مسئولیت دارند، اقداماتشان بسیار مهم است تا بتوانیم این سند را اجرایی کنیم، امروز نگاه آموزش‌وپرورش این است که با تحول و ضرورت این تحول، برنامه‌ها را تنظیم کند و اقداماتی که گام به گام طی می‌شود، در این راستا است.

با تاکید بر اینکه مدیران و معلمان مدرسه‌محور تحول هستند، اظهار داشته است: محور این تحول انسان ساخته شده در مدرسه است که می‌تواند آینده، فرهنگ و عدالت را بسازد، حل مسئله فقط در سخن و صحبت خلاصه نمی‌شود، بلکه گاهی در اجرا باید نسبت به حل مسئله اقدام کرد.

باز کردن گره‌های ذهنی جوانان و نوجوانان، دغدغه شهید خدمت

آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه اگر گره ذهنی باز نشود، به مسئله و انزوا تبدیل خواهد شد، گفته است: تلاش برای باز کردن گره‌های ذهنی جوانان و نوجوانان وظیفه تمام معلمان است و باید به آنچه آن‌ها می‌گویند، توجه شود.

وی ارتباط بین استاد و دانشجو و معلم و دانش‌آموز را سبب حل مسئله عنوان کرد و اضافه کرده است: گاهی دانش‌آموز آن‌قدر به معلم خود ارادت و انس دارد که همچون پدر و مادر به معلم خود نگاه می‌کند، از طرفی حوادث روزگار به‌نحوی است که شاید دانش‌آموز کشش و ظرفیت هضم آن حادثه و مسئله را نداشته باشد و در چنین مواقعی معلمان باید حلال مسائل دانش‌آموزان شوند.

از متن تا حاشیه اقدامات دولت سیزدهم در حوزه آموزش‌وپرورش

مدرسه مرکز ایجاد امید در جامعه است / ‏‬ تلاش در جهت تحقق هرچه بیشتر عدالت آموزشی

شهید خدمت با تاکید بر اینکه مدرسه مرکز ایجاد امید در جامعه است، ادامه داده است: حوادث روزگار به‌گونه‌ای است که شاید مسائلی برای دانش‌آموزان ایجاد شود که باید معلمان تلاش کنند گره‌های ذهنی دانش‌آموزان را باز کنند.

شهید آیت‌الله رئیسی با اشاره به عدالت آموزشی و با بیان اینکه عدالت آموزشی بسیار اهمیت دارد و پرچم عدالت را نظام جمهوری اسلامی برداشته و در تمام سطوح باید عدالت اجرا شود، گفته است: از زمانی که به دولت آمدیم، گفتیم سازمان برنامه و بودجه، باید بودجه را بر اساس عدالت تقسیم کند.

وی با اشاره به عدالت و بعثت، عدالت و معاد، عدالت و فرج، عدالت آفاقی و عدالت اجتماعی و اقتصادی و عدالت آموزشی و عدالت جنسی بیان کرده است: هیچ مفهومی در مفاهیم دینی ما بعد از توحید به گستردگی و فراگیری عدالت وجود ندارد.

سال ۱۴۰۱ نیز فعالیت‌هایی همچون اجرایی‌سازی رتبه‌بندی، بیمه تکمیلی فرهنگیان، تغذیه رایگان دانش‌آموزی، ساخت ۶۵۰۰ چشمه سرویس بهداشتی و آبخوری مدارس، افزایش میانگین دو میلیون و ۳۰۰ هزار تومانی حقوق معلمان در صورت اجرای رتبه‌بندی، کسب ۲۰ مدال در المپیادهای جهانی دانش‌آموزی، تحصیل ۱۵ میلیون و ۶۰۰ هزار دانش‌آموز در ۱۱۴ هزار واحد آموزشی و انعقاد تفاهم‌نامه با ۱۷ دستگاه از نمونه اقدامات انجام شده دولت سیزدهم در حوزه آموزش‌وپرورش بوده است.

توجه به نقش و اهمیت مدیران در نظام آموزشی کشور

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی شهریور سال ۱۴۰۲ در همایش سراسری مدیران مدارس کشور، نقش مدیران در شکل‌گیری شخصیت و هویت دانش‌آموز و تعلیم و تربیت را بی‌بدیل دانسته و تصریح کرده بود: یک تحول باید شناختی، فرایند و نهادی باشد و در انجام این تحول شرط نخست باور به تحول است، به این نحو که مدیران وضع موجود را ببینند و وضع مطلوب را ترسیم کنند و باید فاصله میان وضع موجود و مطلوب، کم شود.

وی با تاکید بر اینکه مدیران قبل از هر چیز و هرکس باید خود را در محضر پروردگار متعال و پاسخگوی او ببینند، ادامه داده بود: در سلسله مراتب ابتدا پاسخگویی به خدا، سپس عموم شهروندان، بعد از آن ارباب رجوع و پاسخگویی به سلسله مراتب سازمانی تعریف می‌شود، در نظام مدیریتی، فرهنگی و دینی بخشی از پاسخگویی که از همه کارسازتر است، پاسخگویی به ذات مقدس کبریایی است، بنابراین در تعریف نظام‌های کنترلی و نظارتی معتقد هستیم خود کنترلی کارآمدترین نظام کنترلی است.

از متن تا حاشیه اقدامات دولت سیزدهم در حوزه آموزش‌وپرورش

اجرایی کردن رتبه‌بندی معلمان، مقدمه جایگاه و منزلت معلم

این شهید والامقام و رئیس‌جمهور مردمی خطاب به مسئولان با تاکید بر اینکه جلسه شورای عالی آموزش‌وپرورش از دیگر شوراهایی است که برای من متمایز است، زیرا مأموریت متمایز دارد، گفته است: آنچه در رتبه‌بندی معلمان انجام شده است، کف کار است و نه سقف کار و این تنها بخش مالی و معیشتی و مقدمه جایگاه و منزلت معلم است.

شهید آیت‌الله رئیسی اساس کار رتبه‌بندی معلمان را دانش‌افزایی، به‌روز شدن جایگاه علمی، دانشی و بینشی معلم و هویت وی دانست و با اشاره به اینکه نیروهایی که آینده کشور را رقم خواهند زد در مدارس تربیت می‌شوند، خاطرنشان کرده است: این به دست مدیران آموزش‌وپرورش است و این جایگاه اهمیت بسزایی دارد و باید حساسیت لازم را داشت.

وی تجهیز مدارس را از نخستویت‌های مهم آموزش‌وپرورش برشمرده بود و بیان کرده است: تجهیز واحدهای آموزشی در راستای حرفه‌آموزی و مهارت‌افزایی بسیار اهمیت دارد و باید صمیمانه از خیرین مدرسه‌ساز تشکر کنم.

پیگیری پرداخت حق‌الزحمه معلمان

این شهید خدمت به عدالت آموزشی تاکید و بیان‌کرد: تلاش کنید این عدالت آموزشی اجرایی شود و باور دارم که هرگونه هزینه در آموزش‌وپرورش سرمایه‌گذاری برای کشور است و نباید از بالا رفتن هزینه در آموزش‌وپرورش نگران شد، بلکه باید نگران بهره‌وری صحیح شد، باید مدیران برای افزایش بهره‌وری در آموزش‌وپرورش تلاش کنند.

شهید آیت‌الله رئیسی ادامه داده است: این رئیس‌جمهور مردمی پرداخت حق‌الزحمه معلمان را خواسته بحقی دانست و وزیر آموزش‌وپرورش و سازمان برنامه بودجه را مأمور پیگیری این امر کرد، همچنین باید اعتماد مردم به مدرسه به عنوان یک سرمایه بزرگ تلقی و روز به روز افزون‌تر شود که البته این اعتماد با بخشنامه حاصل نمی‌شود و این در گرو مدیریت کاری شما مدیران است.

رفع مشکل مسکن معلمان در برنامه‌های دولت سیزدهم

این شهید والامقام با تاکید بر اینکه مشکل مسکن معلمان را با قدرت پیگیری می‌کنیم، عنوان کرده است: مشکل مسکن برای عموم کسانی که نیازمند مسکن هستند به‌ویژه اساتید و معلمان در برنامه‌های دولت است تا با خیال راحت کار تعلیم و تربیت را انجام دهند و دغدغه مسکن نداشته باشند.

شهید آیت‌الله رئیسی ادامه داده است: اگر آینده‌ای برای کشور ترسیم می‌کنیم و در چشم‌انداز کشور می‌بینیم و در برنامه هفتم توسعه به آن نگاه می‌کنیم باید با نگاه به آموزش‌وپرورش و آموزش عالی باشد، زیرا در اینجا نیروی‌هایی که می‌توانند آینده کشور را رقم بزنند تربیت می‌شوند و از این رو باید نسبت به آموزش و پرورش حساسیت داشت و این به دست مدیران و معلمان آموزش‌وپرورش است.

از متن تا حاشیه اقدامات دولت سیزدهم در حوزه آموزش‌وپرورش

برگزاری کنکور اختصاصی تربیت معلم جهت کشف معلم

رضامراد صحرایی، وزیر آموزش‌وپرورش فروردین سال جاری اظهار کرد: موضوع «کیفیت آموزش» روی میز رئیس‌جمهور قرار دارد و با اجرای مصوبه کنکوری، ۱۱ استان که سهم آنها از صندلی‌های برتر دانشگاه‌ها بین ۵۰ تا ۱۵۰ درصد بیشتر از نسبت داوطلبانشان بود، منطقی شد و سهم استان‌های محروم افزایش یافت، به عنوان مثال استان سیستان و بلوچستان که ۰.۱۶ درصد از یک (شاخص عدالت آموزشی) کسب می‌کرد در سال ۱۴۰۲، ۰.۴۸ درصد سهم کسب کرد.

وی درباره برگزاری کنکور تربیت معلم برای نخستین بار در سال ۱۴۰۳ بیان کرد: سال ۱۴۰۱ مصوبه کیفیت بخشی به دانشگاه فرهنگیان ابلاغ شد، باید توجه داشته باشیم که عالم با معلم بسیار متفاوت است و فرد باید ذات معلمی را داشته باشد، کنکور اختصاصی تربیت معلم به دنبال کشف معلم است.

رشد ۲۵ درصدی پذیرش دانشجو در دانشگاه فرهنگیان / ‏‬ اجرایی کردن مدرک دوگانه

وزیر آموزش‌وپرورش ادامه داد: در برنامه هفتم توسعه مصوب شد ظرفیت دانشگاه فرهنگیان سالانه ۲۵ درصد افزایش پیدا کند، همچنین مدرک دوگانه را با همراهی سایر دانشگاه‌ها اجرا کردیم، در این طرح افراد به مدت دو سال دروس علمی را در سایر دانشگاه‌ها و به مدت دو سال، دروس حرفه معلمی را در دانشگاه فرهنگیان طی خواهند کرد.

صحرایی با اشاره به اینکه هم‌اکنون بیش از دانشگاه فرهنگیان از طریق آزمون استخدامی معلم جذب می‌کنیم، گفت: سال ۱۴۰۲ تاریخی‌ترین سال استخدام معلم بود، ریشه کمبود معلم مربوط به ۱۰ سال گذشته است و این سونامی مهر ۱۴۰۲ گریبان گیرمان شد، چون معلمانی که به خاطر رتبه‌بندی بازنشستگی خود را به تأخیر انداخته بودند، مهر ۱۴۰۲ با بهره‌مندی از رتبه‌بندی، بازنشسته شدند.

استخدام ۷۲ هزار معلم به همت دولت سیزدهم

وی گفت: سال ۱۴۰۲، ۵۰ هزار معلم از طریق آزمون استخدامی و ۲۵ هزار نفر از طریق دانشگاه فرهنگیان استخدام شدند و سال ۱۴۰۳، ۷۲ هزار معلم استخدام خواهیم کرد و و ۲۰ هزار فارغ‌التحصیل دانشگاه فرهنگیان و رجایی نیز به مدارس وارد می‌شوند.

از متن تا حاشیه اقدامات دولت سیزدهم در حوزه آموزش‌وپرورش

کتاب‌های درسی جدید برای پایه نخست دبستان

وزیر آموزش‌وپرورش درباره تغییر کتاب‌های درسی عنوان کرد: تحول باید در برنامه درسی اتفاق بیفتد که یک شاخه آن کتاب درسی است، شایستگی‌های پایه که دانش‌آموزان باید به آن برسند، استخراج شده است و مقدمه تغییر کتاب‌های درسی است، بر این اساس در سال ۱۴۰۳ کتاب‌های درسی پایه نخست دبستان جدید خواهد بود، همچنین اثر محسوس تغییر کتاب‌های درسی در سال ۱۴۰۴ مشاهده خواهد شد.

صحرایی درباره توجه به مدارس دولتی گفت: کیفیت مدارس دولتی همواره از مدارس غیردولتی پایین‌تر نیست، در بسیاری از مدارس دولتی کادر مدرسه متعهدانه خدمت می‌کنند و با وجود تنگناها قله‌های تربیتی فراوانی در این مدارس قابل مشاهده است.

سعی در جهت کاهش تنوع مدارس، اولویت ابلاغی حیرت‌آور شهید خدمت

وزیر آموزش‌وپرورش با اشاره به اینکه خرداد سال جاری برای نخستین بار دانش‌آموزان معلمان را ارزیابی می‌کنند، مطرح کرد: رئیس‌جمهور برای هر دستگاهی اولویت ابلاغ کرده حیرت‌آور است که اولویت ابلاغی به من ارتقای کیفیت آموزش و مدارس دولتی است، برای این موضوع لایحه حمایت از مدارس دولتی تدوین می‌شود.

صحرایی ادامه داد: ۱۸۵۰۰ مدرسه غیردولتی و ۱۰۶ هزار مدرسه دولتی داریم، در تعدادی از مدارس خاص غیردولتی کیفیت آموزش بالا است، اما در برخی مدارس دولتی همچون هیئت امنایی، سمپاد، شاهد و نمونه دولتی کیفیت خوبی وجود دارد، البته باید تنوع مدارس کاهش یابد و دو نوع مدرسه دولتی و غیردولتی داشته باشیم.

همراهی ۳ نهاد برای بازگرداندن دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل

وی درباره دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل گفت: ۹۱۱ هزار دانش‌آموز بازمانده از تحصیل در قالب طرح شهید محمودوند شناسایی شدند که دلایل اصلی بازماندن از مدرسه مسائل فرهنگی، اقتصادی و معیشتی است.

وزیر آموزش‌وپرورش ادامه داد: تقویت مدارس روستا مرکزی، عشایری و شبانه‌روزی در دستور کار است و بنیاد مستضعفان به ما برای ساخت مدارس شبانه‌روزی در مناطق روستایی کمک می‌کند، تا به امروز توانستیم ۱۳۰ هزار دانش‌آموز بازمانده از تحصیل را به مدارس برگردانیم.

صحرایی در پایان یادآور شد: پروژه ملی انسداد مبادی بیسوادی و بازگرداندن دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل به مدارس با ریاست، معاون اول رئیس‌جمهور در حال پیگیری است و بنیاد مستضعفان، ستاد اجرایی امام و قرارگاه جهادی امام حسن مجتبی (ع) برای بازگشت به تحصیل دانش‌آموزان همراهی می‌کنند.

دولت سیزدهم، نقطه عطف تاریخی در تحولات حوزه آموزش‌وپرورش

حمید طریفی حسینی، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌وپرورش روز دوشنبه در پخش زنده شبکه شاد اظهار داشت: اقدامات مهمی در وزارت آموزش‌وپرورش در دوران آیت‌الله رئیسی انجام شد و این دولت نقطه عطف تاریخی در تحولات حوزه آموزش‌وپرورش است.

وی افزود: کیفیت بخشی به مدارس دولتی و تقویت آنها مورد تأکید رئیس‌جمهور بود؛ به‌طوری که در ابتدای دولت در جلسه شورای عالی آموزش و پرورش حضور یافت همچنین همواره تأکید می‌کرد که بهترین معلمان برای دانش‌آموزان انتخاب شوند.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌وپرورش ادامه داد: نگاه دولت سیزدهم، عدالت‌محور است و به مناطق محروم کشور اهمیت بسیاری داد، به همین دلیل به دنبال توسعه زیرساخت‌های آموزشی در مناطق محروم بود، بر این اساس در این دولت به دانش‌آموزان در مناطق محروم، دو زبانه و عشایری ویژه توجه شد و سال گذشته بیشترین استخدام را برای مناطق عشایری داشتیم.

از متن تا حاشیه اقدامات دولت سیزدهم در حوزه آموزش‌وپرورش

افزایش ۴۰ برابری تخصیص اعتبار به مدارس عشایری

طریفی حسینی عنوان کرد: تخصیص اعتبار به مدارس عشایری در مقایسه با سال‌های گذشته ۴۰ برابر شد و ۴۰ میلیارد تومان به این مدارس کمک کردیم.

وی با بیان اینکه آیت‌الله رئیسی بر کمیت و کیفیت نیروی انسانی و جذب معلمان توانمند تأکید داشت، ادامه داد: شخصیت و منش آیت‌الله رئیسی باید به دانش‌آموزان به‌ویژه دبستانی‌ها معرفی شود، در دولت سیزدهم بیش از ۲۰۰ هزار ردیف استخدامی به وزارت آموزش‌وپرورش اختصاص یافت و یک پنجم معلمان کشور در دو سال اخیر جذب شدند.

نگاه راهبردی به مسائل آموزش‌وپرورش

معاون وزیر آموزش و پرورش با تاکید به ساخت روزانه هشت مدرسه در دولت سیزدهم و پرداخت بخش زیادی از مطالبات معلمان در پایان سال گذشته اظهار داشت: آیت‌الله رئیسی نگاه راهبردی به مسائل آموزش‌وپرورش داشت و مسائل را پیگیری می‌کرد، همچنین به موضوع کیفیت آموزش و نمرات دانش‌آموزان بسیار حساس بود، به‌گونه‌ای که گزارش شخصی و برنامه اقدام را از وزیر آموزش‌وپرورش درباره وضعیت دانش‌آموزان خواست.

نگاه خوب دولت سیزدهم به آموزش‌وپرورش

علی فرهادی، معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش‌وپرورش در آذرماه ۱۴۰۲ گفت: در دولت سیزدهم نگاه به آموزش‌وپرورش نگاه خوبی است، امسال تا کنون در ستاد ۴۱ درصد تخصیص بودجه گرفته شده است که افزایش سهم نوسازی در حال پیگیری و رسیدگی است.

افزایش ۴ میلیون متر مربع زیربنای آموزشی در دولت سیزدهم و افزودن کلاس به روستاهای حاشیه شهر

حمیدرضا خان‌محمدی، رئیس سازمان نوسازی توسعه و تجهیزات مدارس کشور در اردیبهشت سال جاری درباره اقدامات دولت سیزدهم در امر مدرسه‌سازی و تجهیز مدارس بیان کرد: در دولت سیزدهم از بدو ورود تاکنون شش هزار و ۷۶۸ فضای آموزشی در قالب ۳۱ هزار و ۹۴۲ کلاس درس اضافه شده که حدود ۶۴ درصد آن روستاهایی از حاشیه شهرها هستند و حدود چهار میلیون متر مربع به زیربنای آموزشی اضافه شده است.

وی افزود: این فضاها هم مربوط به احداث بوده و هم مربوط به تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمامی که از پیشرفت‌های ۳۰ درصد تا ۷۰ درصد در این دولت تکمیل شده است؛ گاهی در این‌باره شائبه به وجود می‌آید، اما تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام شعار رئیس‌جمهور است که قالب سفرهای استانی به آن سرعت بخشیده است.

از متن تا حاشیه اقدامات دولت سیزدهم در حوزه آموزش‌وپرورش

توزیع حدود ۱,۵۰۰ میلیارد تومان تجهیزات در هنرستان‌های کشور

رئیس سازمان نوسازی توسعه و تجهیزات مدارس کشور اظهار کرد: در حوزه گرمایش و سرمایش حدود ۹۵۰۰ یا ۱۰ هزار کلاس درس استاندار سازی شده و در تجهیزات هنرستانی نیز حدود ۱,۵۰۰ میلیارد تومان تجهیزات در استان‌های مختلف توزیع شده است.

تکمیل ۲۳۷ طرح ورزشی

خان‌محمدی در پاسخ به این سوال که با توجه به اهمیت ورزش و افزایش ساعت تربیت بدنی برای دانش‌آموزان در سند تحول آموزش‌وپرورش در این راستا چه اقداماتی صورت گرفته است، بیان کرد: در همین دو سال گذشته ۲۳۷ طرح ورزشی را تکمیل کردیم و در برنامه سنواتی امسال ردیفی خاص برای تکمیل و تجهیز اماکن ورزشی یعنی ۲۷ صدم مالیات بر ارزش افزوده به این موضوع اختصاص پیدا کرده است که یک رشد محسوب می‌شود، چون در گذشته به این ردیف توجهی نمی‌شد.

وی با اشاره به وقوع سیل در سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: در دو مرحله سیلی که در سیستان و بلوچستان آمد، ۱۰ میلیارد تومان عدد تجهیزات کاروان تجهیزاتی بود و در این میان به جز بازسازی، مدارس مورد نوسازی هم قرار گرفتند، این امر بازخورد مثبتی داشت و دانش‌آموزان از نوسازی راضی بودند.

ایران اسلامی در طول سال‌های پس از انقلاب، بزرگان بسیاری را در مسیر تحقق آرمان‌ها و ارزش‌های الهی خود از دست داد، اما به فرموده مقام معظم رهبری سکاندار و دیده‌بان انقلاب اسلامی، خللی در ادامه راه نخواهند دید و به مسیر پیشرفت و عزت و آرمان انقلابی خود ادامه خواهند داد. اگرچه جای خالی رئیس‌جمهور مردمی بر صندلی ریاست‌جمهوری به واقع حس می‌شود، اما امید است صاحبان آینده این صندلی همچون این شهید خدمت دغدغه‌مند رشد و پیشرفت کشور و پیگیر مشکلات مردم باشند و همچون زحمات چندساله این رئیس‌جمهور مردمی در راستای ایجاد ظرفیت و فراهم کردن بسترها تلاش کنند و پرچم رشد و پیشرفت تعلیم و تربیت را همچنان برافراشته نگه دارند.

کد خبر 755841

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.