نمد صوتی یک عایق همه کاره

نمد صوتی یکی از کاربردی ترین انواع عایق صوتی و حرارتی است که در صنعت ساختمان سازی و خودرو استفاده می شود. این نمدها از مواد بازیافتی نساجی تولید شده و به دلیل وجود سلول های باز در بافت آنها، انرژی و فرکانس های محیط جذب آن شده و به عنوان عایق بسیار قوی عمل می کند.

اجرای آسان، قیمت مناسب و قدرت بالا در جذب امواج صوتی از مهم ترین ویژگی های نمد صدا به شمار می روند.

نمد صوتی چیست؟

در ساختمان سازی، خودروسازی و سایر صنایع، جلوگیری از نفوذ امواج صوتی اهمیت زیادی دارد. به همین دلیل از متریال های عایق صدا برای این منظور استفاده می شود. نمد صوتی یکی از انواع عایق های صدا و حرارت به شمار می رود که در روند تولید آن از مواد ریسایکل و بازیافتی صنایع نساجی استفاده می شود. الیاف های مصنوعی و طبیعی به کار رفته در صنایع نساجی بعد از طی چند مرحله به متریالی با سلول های باز تبدیل می شود که انرژی و فرکانس و امواج اطراف را جذب خود می کند.

در روند تولید نمد صدا با کیفیت بالا از الیاف طبیعی مانند پشم گوسفندان استفاده می شود که تاثیر چشمگیری بر قدرت جذب امواج صوتی در آنها دارد. علاوه براین، الیاف مصنوعی نیز در تولید نمد عایق صوتی به کار می رود که قدرت عایق بودن آنها کمتر از نوع طبیعی است.

مزایا و ویژگی های نمد عایق صوتی

با توجه به ساختار نمد صوتی و متریال به کار رفته در آنها، ویژگی ها و مزایای متعددی دارند و به همین دلیل صرف هزینه برای خرید نمد صوتی کاملا توجیه شده است. برخی از ویژگی های این نمدها عبارتند از:

جذب امواج صوتی

یکی از مهم ترین ویژگی های این نمدها، قدرت جذب امواج صوتی است. همان طور که اشاره شد، ساختار این نمدها از تعداد زیادی سلول باز تشکیل شده و به همین دلیل امواج صوتی جذب آنها می شود. این ویژگی نمد صدا باعث جلوگیری از آلودگی صوتی در ساختمان های مسکونی، اداری و غیره می شود. به طوریکه بعد از اجرای آنها در کف، سقف و دیوارها می توان از ورود و خروج صدا جلوگیری کرد.

جلوگیری از عبور حرارت

نمدهای صوتی تا حد مطلوبی در برابر حرارت نیز عایق هستند و از انتقال حرارت بین سطوح جلوگیری می کنند. با اجرای این نمدها نه تنها حرارت داخل ساختمان به بیرون انتقال پیدا نمی کند، بلکه هزینه های مصرف انرژی نیز کاهش پیدا خواهند کرد. البته قدرت عایق بودن نمد در برابر حرارت کمتر از امواج صوتی است و به همین دلیل بیشتر به عنوان عایق صوتی استفاده می شود.

طول عمر بالا

بافت نمد عایق صدا، فشرده و در هم تنیده است و به همین دلیل به سختی دچار از هم پاشیدگی می شود. این ویژگی در نمدهای طبیعی و سنتی نیز وجود دارد و در مرحله فشرده سازی الیاف کاملا در هم فرو رفته و به همین دلیل جدا کردن آنها از هم به سختی امکان پذیر است.

نداشتن تحمل بالا در برابر آتش سوزی

در کنار تمام مزایا، در زمان خرید نمد صوتی باید به این مساله توجه داشته باشید که این متریال در برابر آتش سوزی مقاوم نیست. در شرایط آتش سوزی بافت نمد دچار حریق می شود. علاوه براین، در اثر حرارت دهی بالا و گرم شدن محیط اطراف، به مرور به نمد صدا آسیب وارد می شود. به همین دلیل نباید از این عایق های صوتی در اطراف بخاری، دیگ بخار و موارد مشابه استفاده شود.

نحوه تولید نمد عایق صوتی

نمد صدا یا عایق صوتی با نمدهای سنتی تفاوت زیادی دارد و به شیوه متفاوتی تولید می شوند. روند تولید نمد صوتی از مراحل زیر تشکیل شده است:

  • به منظور حذف آلودگی ها، الیاف طبیعی یا مصنوعی در اولین مرحله کاملا شستشو داده می شوند.
  • الیاف وارد دستگاه کاردینگ شده و شانه کشی آنها انجام می شود. در اثر شانه کشی الیاف در هم تنیده از یکدیگر جدا شده و مانند رشته های نخ از دستگاه خارج می شوند.
  • الیاف شانه زده شده روی نوار نقاله قرار گرفته و حرکت می کنند.
  • سپس با پاشش آب مرطوب سازی الیاف انجام می شود.
  • اصلی ترین مرحله تولید نمد صدا، فشرده سازی آنها است. الیاف تحت فشار بیش از 3 تُن قرار می گیرند.
  • با فشرده سازی الیاف، حجم نمد تا حد زیادی کاهش پیدا می کند. به همین دلیل در این مرحله مجدد الیاف به آن افزوده شده و فشرده سازی تکرار می شود.
  • در نهایت نمد صوتی بعد از خشک شدن از دستگاه خارج شده و برش داده می شود.

کاربرد نمد صدا

خرید نمد صوتی برای صنایع متعددی کاربرد دارد و از مهم ترین موارد استفاده این نمدها می توان به گزینه های زیر اشاره کرد:

نمد عایق صوتی ساختمان

یکی از اصلی ترین کاربردهای این نمدها، استفاده در ساختمان سازی است. برای جلوگیری از انتقال صدا از دیوار اتاق، کف و سقف لایه های نمد صوتی اجرا می شود. برای کف ساختمان قبل از نصب کفپوش یا سرامیک، لایه های نمد قرار می گیرد. به همین دلیل صدا از طبقه بالا به پایین و بالعکس انتقال پیدا نمی کند. برای دیوار اتاق خواب، اتاق کار، سالن های کنفرانس و غیره نیز می توان برای آکوستیک کردن از این عایق ها استفاده کرد.

نمد صوتی خودرو

از دیگر موارد کاربرد اصلی این نمدها می توان به بخش های مختلف خودروها اشاره کرد. با اجرای نمد در بدنه درب، پشت داشبورد و کف می توان صداگیری را تا حد مطلوبی انجام داد. با نصب این عایق ها در خودرو از ورود و خروج صدا از بخش های مختلف ماشین می توان براحتی جلوگیری کرد و تاثیر زیادی در آرامش داخل دارد.

نحوه استفاده از نمد صوتی

یکی از ویژگی های مثبت این متریال عایق، اجرای آسان و سریع آنها است. برای اجرا کافیست نمد را به اندازه سطح مورد نظر برش داده و پهن کنید. در ساختمان سازی با توجه به محل نصب عایق روش اجرا کمی تفاوت دارد. به عنوان مثال، اگر هدف عایق سازی کف ساختمان است، بعد از سیمان کاری کف، لایه های نمد صوتی روی سطح برش داده و پهن می شود. سپس سرامیک، پارکت و سایر انواع کفپوش روی آن قرار می گیرد.

برای عایق سازی دیوار نیز ابتدا می توان یک لایه نمد را روی آن نصب و ثابت کرد. سپس دیوارپوش مورد نظر را برای حفظ زیبایی فضای داخلی ساختمان روی نمد اجرا کرد. برای آکوستیک سازی موقت اتاق می توان نمد را مستقیم روی دیوار قرار داد و در زمان مورد نظر آن را جدا کرد.

خرید نمد صوتی با بالاترین کیفیت

نوع الیاف به کار رفته در این نمدها ارتباط مستقیم با طول عمر، کارایی و قدرت جذب صوت آنها دارد. به همین دلیل لازم است در زمان خرید نمد صوتی متریال باکیفیت را تهیه کنید. گروه عایق با بیش از 50 سال سابقه فعالیت در زمینه ارائه انواع عایق صوتی ، حرارتی، رطوبتی و برودتی بهترین نوع نمد صدا را با کیفیت تضمین شده به صورت جزء و عمده ارائه می دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید با شماره ۰۹۱۲۶۰۲۸۶۳۴ تماس گرفته و از مشاوره رایگان کارشناسان این مجموعه قبل از خرید بهره مند شوید.

کد خبر 742842

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.