روش شستشوی داخل لوله مسی (تکنیک خانگی و حرفه ای )
روش شستشوی داخل لوله مسی

شستشوی داخل لوله مسی با استفاده از تکنیک اسید شویی انجام شده که درصد اسیدی بودن محلول شوینده به مقدار PH سیال داخل لوله وابسته است.

آیا تاکنون با چالش شستشوی داخل لوله مسی روبرو شده‌اید؟ و چرا به این شستشو نیاز داریم؟ از طرفی آیا با هر نوع مواد شوینده و یا به هر روش می‌توانیم جرم‌های داخلی لوله مسی را برطرف کنیم؟ اینها سوالاتی است که ممکن است برای هر کسی پیش آید. چرا که این لوله‌های مسی حالا تبدیل به بخش پررنگی از زندگی ما تبدیل شده‌اند.

لوله‌های مسی همه‌جا هستند اما دیده نمی‌شوند. این لوله در بخش تأسیسات انواع سیستم‌های سرمایشی ساختمان، سیستم سرد کننده یخچال و فریزر و حتی کویل آب‌گرمکن و پکیج و… حضور دارند. جرم‌گیری فضای داخلی این لوله‌ها چالش‌های جدی به ‌دنبال دارد و عملکرد بهینه سیستم‌های ما را دچار مشکل می‌کند. اما به هر ترتیبی و با هر روشی نمی‌توانید برای شستشوی داخل لوله مسی اقدام کنید. در این‌باره از تجربیات گروه مس باران استفاده کرده‌ایم تا ببینیم که قرار است تا چگونه و کاملاً اصولی بدون آسیب به سیستم لوله مسی جرم‌های داخلی آن را شستشو کنیم.

شستن لوله مسی با توجه به کاربرد آن

اولین نکته قاعدتاً کلیدی‌ترین مرحله از روش شستشوی داخل لوله مسی است. چرا که باید مراحل شستشو و روش اجرا را با توجه به نوع کاربری لوله تدارک ببینید. از نظر کارشناس مس باران توجه به کاربری لوله مسی بسیار مهم است. بارها پیش ‌آمده است که افراد بدون توجه به کاربری اقدام به شستشو کرده و ناخواسته باعث خسارت به سیستم و حتی خود لوله شده‌اند. کاربردهای لوله مسی متنوع است. از قبیل:

• طراحی سیستم‌های برودتی ساختمانی و صنعتی
• لوله کشی اسپلیت و داکت اسپلیت
• طراحی و ساخت هر نوع تجهیز سردکننده خانگی و تجاری
• سرد کننده های صنعتی از قبیل انواع سردخانه‌ها
• طراحی هر نوع مبدل حرارتی
• لوله کشی آب
• طراحی آب‌گرمکن و پکیج‌های گرمایشی
• و…

با یک نگاه ساده کاملاً متوجه می‌شوید که سیستم کاربری لوله مسی در موارد مطرح‌ شده به ‌کلی متفاوت هستند. در بخشی از این کاربری‌ها از لوله مسی برای تبادل حرارتی و گرم کردن آب و در بخش دیگر برای سرد کردن گاز مبرد استفاده شده ‌است. کاربردهای متفاوت باعث می‌شود تا نوع جرم‌گیری لوله تغییر کند. در نتیجه با جرم‌گیری های متفاوت روبه‌رو هستیم که روش شست‌وشوی هر کدام از آنها تخصصی است. البته از کارشناس مس باران خواستیم تا چند دستور العمل جامع را معرفی کرده که قابلیت کاربری عام داشته باشند. در ادامه به چند تکنیک ساده و مؤثر برای شستشوی داخل لوله مسی اشاره خواهیم کرد.

یک روش دم ‌دستی شستشوی لوله مسی

شستشوی داخل لوله مسی امری تخصصی است و لازم است تا با توجه به جزئیات از قبیل درصد PH سیال و نوع کاربری لوله انجام پذیرد. در عین ‌حال تعمیرکاران از محلول‌های اسیدی برای این منظور استفاده می‌کنند. طبق توصیه کارشناس مس باران هرگز بدون مهارت و دانش کافی از محلول‌های اسیدی برای شستشوی لوله مسی استفاده نکنید و در انجام این کار از مهارت اهل فن کمک بگیرید. با این ‌وجود یک روش دم‌دستی و تقریباً خانگی وجود دارد که به قرار زیر است.
در این روش از ترکیب سرکه و نمک برای شستشوی داخل لوله مسی استفاده می‌کنیم. مقدار سرکه ‌با حدود دو سوم برابر نمک را مخلوط کرده و پنبه‌ای را به این محلول آغشته کنید. با کشیدن پنبه آغشته شده به محلول سرکه و نمک بر روی لوله مسی تمام جرم‌های آن تمیز می‌شود و سطح لوله ظاهر درخشانی پیدا می‌کند. دقت کنید که این تکنیک خانگی برای شستشوی سطح بیرونی لوله‌های مسی است و معمولاً با اهداف تزیینی انجام می‌شود. برای بخش‌های داخلی لوله باید از تکنیک‌های اسید شویی استفاده کنید. در عین ‌حال برای شستشوی بخش بیرونی لوله مسی نوعی اسپری جرم‌گیر نیز عرضه شده‌ است.

تمیز کردن لوله مسی

توجه: برای استعلام قیمت هر متر لوله مسی کولر گازی با کارشناسان مس باران در تماس باشید.

روش شستشوی داخل لوله مسی

برای شستشوی جداره داخلی لوله مسی و زدودن تمامی رسوب‌های گچی از اسیدهای درصد پایین استفاده می‌کنند. البته این تزریق اسید و طی شدن مراحل اسید شویی با کمک نوعی پمپ مخصوص انجام خواهد شد. این پمپ محلول اسیدی را به داخل لوله مسی پمپاژ می‌کند. محلول اسیدی نیز با جرم‌ها واکنش داده و آنها را در خود حل می‌کند. تا جاییکه سست شده و همراه اسید از طرف دیگر مبدل خارج خواهد شد.

پس ‌از پایان مرحله اسید شویی لازم است تا جداره داخلی لوله مسی را با آب گرم شستشو دهید. چرا که لازم است تا تمامی محلول اسید باقیمانده را از داخل لوله خارج کنید. کارشناس مس باران متذکر می‌شود که این روش شستشو امری تخصصی و کاملاً خطیر است. چرا که عملاً قرار است که از یک اسید با قدرت حل کردن رسوبات استفاده کنید. هر گونه سهل‌انگاری در این‌باره خطرات جبران‌ ناپذیر به ‌دنبال دارد. لذا توصیه می‌کنیم که برای هر نوع جرم‌گیری داخل لوله حتماً از مهارت اهل‌ فن و تعمیرکاران مجهز و آموزش ‌دیده استفاده کنید.

محلول رسوب زدایی لوله مسی

چه هنگام برای شستشوی داخل لوله مسی اقدام کنیم؟

لوله‌های مسی با هدف عبور سیالات در سیستم‌های حرارتی حالا سردکننده و یا گرمایشی کارایی دارند. البته به ‌ندرت از این لوله‌ها برای عبور آب شرب ساختمان استفاده می‌شود. آنچه مسلم است، تنش حرارتی در سیستم‌های سرمایشی و یا گرمایشی باعث شکل‌گیری رسوب در جداره داخلی لوله مسی می‌شود. این رسوب‌گیری در لوله‌های مسی مبدل حرارتی بیشتر است و معمولاً به‌ دلیل ته‌ نشینی املاح سیال ایجاد می‌شوند.

روش تخصصی جرم‌گیری داخل لوله مسی با در نظر گرفتن نوع سیال عبوری مثلاً نوع آب منطقه متفاوت است. از آنجا که نوع جرم و مقدار آن وابسته به شرایط آب تغییر می‌کند، لذا برای انتخاب بهترین روش به PH آب عبوری از لوله توجه می‌شود. هر اندازه آب منطقه در عبور از لوله‌های مسی شما از PH بالاتری برخوردار باشد، لازم است تا از محلول با خواص اسیدیته غلیظ‌تری برای شستشوی داخل لوله مسی استفاده کنید. در عین ‌حال هر نوع کاهش جریان سیال و یا عملکرد طولانی ‌مدت سیستم جهت خنک‌سازی و یا گرمایش سیال دلیل جرم گرفتگی لوله‌های مسی است و لازم است تا برای شستشو اقدام کنید.

کد خبر 742151

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.