رونمایی تالین از مسیرهای پایدار تراموا با ویژگی‌های محیط‌ زیستی

طرح مسیر تراموای جدید تالین با هدف تأمین نیاز کاربران حمل‌ونقل عمومی و عابران پیاده و گسترش فضای سبز در شهر اجرایی می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، طی پروژه‌ای جدید تراموای قدیم بندر تالین با تراموای جدید به طول تقریبی ۲.۵ کیلومتر جایگزین می‌شود. این پروژه در یک مناقصه بین‌المللی ارائه شده بود تا بهترین طرح برای اتصال بندر قدیمی به پایانه مسافربری اولمیتسه انتخاب شود. طرح برنده با مشارکت ۲۶ میلیون یورویی تسهیلات بازیابی و تاب‌آوری اتحادیه اروپا تأمین مالی شد تا علاوه بر برآورده کردن نیازهای کاربران حمل‌ونقل عمومی، با در نظر گرفتن الزامات لازم برای عابران پیاده، فضای سبز بیشتری را در طول مسیر به نمایش بگذارد.

رونمایی تالین از مسیرهای پایدار تراموا با ویژگی‌های محیط‌زیستی جدید

تالین پایتخت و بزرگ‌ترین شهر کشور استونی، یک شهر بندری قدیمی است که در کنار خلیج فنلاند قرار دارد. بندر قدیمی شهر، بزرگترین دروازه توریستی و یکی از شلوغ‌ترین بندرگاه‌های مسافری در منطقه است که میزبان کشتی‌های مسافربری، کشتی‌های کروز و همچنین قایق‌های تفریحی است. با راه‌اندازی تراموای جدید، مردم به راحتی از بندر به پایانه مشترک اولمیسته می‌رسند که مرکز خدمات قطار، مترو و خطوط اتوبوس است. همراه با تراموا، فضای شهری اطراف آن نیز بازسازی می‌شود و علاوه بر آن یک مسیر دوچرخه‌سواری مجزا از مرکز شهر تا بندر تأسیس خواهد شد. هدف تالین این است که شهری دلپذیر، دوستدار محیط زیست و با قابلیت دسترسی بالا برای عموم باشد.

ویژگی‌های ایستگاه‌های تراموای جدید

ایستگاه‌های تراموای جدید در وسط خیابان طراحی شده است تا دسترسی را برای مسافران ساده‌تر کند. مسیر این تراموا به طور انحصاری طراحی و با سنگفرش گرانیتی پوشانده خواهد شد. پیاده‌روها از مواد سازگار با محیط زیست و بادوام مانند اسلب‌های گرانیتی و سنگ ساخته خواهند شد. مسیر تراموا با چمن تقویت شده پوشیده می‌شود که به اندازه کافی بادوام است تا در صورت لزوم امکان حرکت موقت وسیله نقلیه در تراموا را فراهم کند. در امتداد پیاده‌رو حصارهایی طراحی شده است که با چراغ‌های ال‌ای‌دی روشن می‌شوند تا علاوه بر ارزش زیبایی، مکان‌های پوشیده شده با گیاه را مشخص کند و آنها را از زیر پا گذاشتن محافظت کنند. همزمان با اجرای پروژه خط جدید تراموا، کل فضای شهری اطراف آن نیز بازسازی خواهد شد تا تسهیلات لازم برای عبور عابران پیاده و استفاده آسان از حمل‌ونقل عمومی را ایجاد کند.

رونمایی تالین از مسیرهای پایدار تراموا با ویژگی‌های محیط‌زیستی جدید

در وسط یکی از خیابان‌های مسیر تراموا، ۱۴ درخت بلوط کاشته خواهد شد، برای محافظت از ریشه‌های این درختان در برابر زیرساخت‌های زمینی و زیرزمینی از پارچه‌های مخصوصی استفاده خواهد شد که به دور ریشه قرار می‌گیرند تا علاوه بر جداسازی ریشه از زیرساخت، در صورت نیاز امکان جابجایی درختان وجود داشته باشد. قرار است در امتداد مسیر، بیش از ۲۲۰۰ بوته از نوع گیاهان کم‌برگ و درختچه‌های رنگارنگ و انعطاف‌پذیر مانند اسپیره ژاپنی، اسپیره سفید، بیدانه و مروارید کاشته می‌شود که در عین زیبایی بخشیدن و سرسبزی فضا، منجر به کاهش دید در گذرگاه‌ها نشوند.

برای جان بخشیدن به فضای شهری، در خیابان چهار مجسمه نورانی به شکل درخت با دو کاربری ساخته می‌شود، در تابستان، درختان انگور روی مجسمه‌های سبک رشد می‌کنند و با گسترش فضای سبز، محیطی شبیه به محیط طبیعی ایجاد می‌کنند؛ در زمستان این مجسمه‌ها با چراغ‌های ال‌ای‌دی، نورپردازی شده و به زیبایی شهر می‌افزایند. سرویس تراموا در مسیر جدید از پاییز سال جاری آغاز می‌شود، اما تکمیل جاده و پیاده‌رو، نصب دستگاه‌های مدیریت تردد، سایبان‌ها و سایر المان‌های فضای شهری و همچنین محوطه‌سازی تا اوایل سال ۲۰۲۵ ادامه خواهد داشت.

کد خبر 733656

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.