صادرات از زنجان ۱۵ درصد کاهش پیدا کرد

رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان زنجان با بیان اینکه اگر مجموع میزان صادرات استان از دیگر گمرکات را هم لحاظ کنیم، در ۹ ماه نخست سال‌ جاری شاهد کاهش ۱۵ درصدی هستیم، گفت: صادرات استان در ۹ ماه سال‌ جاری بر مبنای مبدا تولید ۴۵۷ میلیون دلار بوده است.

‌به گزارش خبرگزاری ایمنا از زنجان، مهدی رنگ‌رونا امروز_ دوشنبه چهاردهم اسفند_ در نشست خبری با خبرنگاران اظهار کرد: میزان صادرات از گمرک استان در این مدت نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۱ درصد کاهش داشته است.

وی با اشاره به اینکه اگر مجموع میزان صادرات استان از دیگر گمرکات را هم لحاظ کنیم، طی ۹ ماه نخست سال جاری شاهد کاهش ۱۵ درصدی بوده‌ایم، افزود: صادرات استان در ۹ ماه نخست سال جاری بر مبنای مبدا تولید ۴۵۷ میلیون دلار بوده است.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان زنجان با بیان اینکه ما مخالفتی با دریافت عوارض از صادرات نداریم، اضافه کرد: البته باید رقم، ساز و کار و نحوه تعیین و دریافت آن روشن، دقیق و کارشناسی‌شده باشد، اما در عمل چنین چیزی نیست.

رنگ‌رونا با بیان اینکه چالش دیگر پیش روی صادرات موضوع نرخ ارز است، افزود: برای صادرکننده صرفه اقتصادی ندارد که کالا را به نرخ آزاد بخرد، اما برای رفع تعهد ارزی با نرخ نیمایی عمل کند.

وی با بیان اینکه با نگاه سرکوب‌گرانه به نرخ ارز همین وضعیت ادامه‌دار خواهد بود، اضافه کرد: حوزه صادرات از این موضوع تأثیرگذار و تأثیرپذیر است.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان زنجان‌ با اشاره به لزوم حرکت به سمت تک نرخی شدن ارز گفت: چند نرخی بودن ارز باعث ایجاد فساد و سردرگمی و ضرر فعالان اقتصادی واقعی می‌شود و ضروری است یک تصمیم اساسی در کشور در این خصوص اتخاذ شود.

وی با اشاره به سفر هیئت تجاری اقتصادی ایران و زنجان به هند، اضافه کرد: با توجه به حضور این هیئت، سطح روابط تجاری استان زنجان با هند به‌ویژه در صنایع کشاورزی به‌طور قطع توسعه پیدا می‌کند.

رنگ‌رونا با بیان اینکه باید به تولید به صورت ویژه نگاه شود، افزود: توجه به این مسئله باعث می‌شود بازار دچار مشکلات متعدد نشود و سرمایه‌گذار با آرامش و خیال راحت به تولید بپردازد.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان زنجان با تاکید بر لزوم حمایت جدی از تولیدکنندگان تاکید ابراز داشت: مقوله صنعت و تولید از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و باید موانع و قوانین دست‌وپاگیر تولید و اشتغال بررسی و حل شود تا تولید و اشتغال محقق شود.

کد خبر 733181

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.