شکاف در نرخ های ارز، انحراف منابع را به دنبال دارد

عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان با بیان اینکه شکاف در نرخ‌های ارز ایجاد انحراف در منابع پولی و اعتباری و از دست رفتن آن را در پی دارد، گفت: چند نرخی بودن ارز نیز انگیزه سودآوری کوتاه مدت را برای تولیدکنندگان رقم زده و استفاده از ارز دولتی به فعالیت‌های غیرتولیدی راه می یابد.

سید کمیل طیبی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به نزدیک شدن قیمت ارز در بازار ثانویه به نرخ ارز سنا، اظهار کرد: این اتفاق باعث ناکارآمد شدن ارز سنا در کشور نمی شود بلکه افزایش کارایی های هر دو نوع ارز را در پی خواهد داشت. چند نرخی بودن قیمت ارز، می تواند باعث تزریق ارز اختصاصی تولید کنندگان به بازار آزاد به جای چرخه تولید و تشویق به فروش ارز های دولتی در این بازار  شود.

وی افزود: یکی از مشکلات اساسی در نظام اقتصادی کشور که باعث سخت تر شدن مهار نرخ ارز توسط دولت می شود، نرخ های چندگانه ارز های مهم از جمله دلار آمریکا است. همچنان که وجود نرخ های مختلف در بازار ارز همواره موجب ایجاد مشکلات زیادی در این بازار شده است.

عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان خاطر نشان کرد: چند نرخی بودن ارز بستر رانت و فساد در نظام اقتصادی کشور را فراهم می کند. بنابراین نزدیک شدن نرخ های ارز به یکدیگر و از بین رفتن آنها از نظام اقتصادی کشور در برابر فساد و رانت مراقبت می کند.

طیبی اضافه کرد: بازار ارز روز های سخت خود را طی می کند و بزودی یک آرامش نسبی در آن ایجاد می شود. ایجاد آرامش و کنترل نوسانات در این بازار موجب افزایش میزان اطمینان تولیدکنندگان و مصرف کنندگان از خرید و فعالیت اقتصادی می شود.

وی ادامه داد: شکاف زیاد میان نرخ های مختلف ارز آثار منفی را در چرخه تولید به همراه خواهد داشت زیرا ممکن است میزان تخصیص ارز برای برخی از تولیدکنندگان کافی نباشد و این موضوع آنها را از فعالیت در بازار و تولید مایوس کند. بهتر است با عرضه منابع اعتباری در یک شرایط برابر، تغییرات مثبتی را در سرمایه گذاری های داخلی و خارجی به وجود بیاوریم.

عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مشکلات صادرات از ایران، تصریح کرد: مشکلات صادرات در ایران ناشی از عوامل مختلفی است و مواجه شدن تولید کننده با قدرت خرید پایین مردم تاثیر مستقیمی روی میزان صادرات گذاشته است.

طیبی افزود: اگر مواجهه مذکور با بی توجهی های دولت و حمایت نکردن دولتمردان از بخش اقتصادی همراه شود، محدودیت های زیادی را برای صادرکنندگان به وجود می آورد.

وی با اشاره به کاهش قیمت ارز در بازار ثانویه در روزهای گذشته، ادامه داد: التهاب از بازار ارز گرفته شده و عملکرد یک ساله بانک مرکزی در کنترل بازار ارز و مهار نوسانات مناسب و قابل قبول است. شوک های مختلفی به صورت مقطعی در بازار ارز بوده که از این بازار خارج شده و قیمت ارز ها به سوی واقعی شدن پیش می رود.

کد خبر 382845

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.