دست‌یابی کشورهای اتحادیه اروپا به اهداف انرژی پایدار

کشورهای اتحادیه اروپا در حال حاضر به بعضی از اهداف انرژی پایدار خود برای سال ۲۰۳۰ دست پیدا کرده‌اند.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، مطالعات حاکی از آن است که «پیشرفت سیستماتیک» در سال ۲۰۱۰ با دستیابی چندین کشور اروپایی به بعضی از اهداف انرژی پایدار خود در یک دهه زودتر از موعد مقرر در سال ۲۰۳۰ همراه بوده است، با این حال شکاف‌های بزرگی در کل روند وجود دارد.

دست‌یابی اروپا به اهداف انرژی پایدار

همه کشورهای عضو اتحادیه اروپا در دهه ۲۰۱۰ پیشرفت چشمگیری در حرکت به سمت دست‌یابی به هفتمین هدف توسعه پایدار سازمان ملل داشته‌اند که خواستار دسترسی به انرژی مقرون‌به‌صرفه، قابل اعتماد، پایدار و مدرن برای همه تا سال ۲۰۳۰ است.

اقتصاددانان با ترکیب هفت معیار مختلف، یک معیار واحد از پیشرفت کشورها به سمت این هدف به‌دست آورند که طبق آن چندین کشور تاکنون به بعضی از شاخص‌های لازم برای این دست‌یابی رسیده‌اند. طبق رتبه‌بندی‌ها نزدیک‌ترین کشور به هدف کلی سوئد، پس از آن دانمارک، استونی و اتریش است. در این میان مالت بیشترین پیشرفت را داشته و دستاوردهای بزرگی نیز در قبرس، لتونی و بلژیک مشاهده شده است.

دست‌یابی کشورهای اتحادیه اروپا به اهداف انرژی پایدار

کمیسیون اروپا مقادیر هدف متفاوتی را برای میزان دست‌یابی به هدف انرژی پایدار تعیین کرده که شامل سطحی می‌شود که ۱۰ درصد از کشورهای اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۵ به آن رسیده بودند.

به این ترتیب مشخص شد چندین کشو در حداقل یکی از شاخص‌ها تا سال ۲۰۲۱ پیشرفت داشته‌اند. به‌عنوان مثال، اسپانیا، مالت و پرتغال به هدف میانگین میزان انرژی مصرفی یک فرد در یک خانوار و دانمارک، ایرلند و لوکزامبورگ به هدف بهره‌وری انرژی رسیده‌اند که اندازه یک اقتصاد را با انرژی مصرفی آن مقایسه می‌کند.

سوئد، فنلاند و لتونی نیز از هدف دریافت ۴۰ درصد از مصرف نهایی انرژی خود از انرژی‌های تجدیدپذیر فراتر رفته‌اند که محققان این موضوع را به سدهای برق‌آبی و سوزاندن سوخت‌های جامد مانند چوب نسبت داده‌اند.

انرژی پاک در اتحادیه اروپا

اتحادیه اروپا در سال‌های اخیر، گذار خود را از سوخت‌های فسیلی به منابع انرژی پاک‌تر به‌عنوان بخشی از تلاش برای کاهش وابستگی خود به گاز روسیه و تبدیل شدن به اولین قاره بی‌طرف آب‌وهوایی در جهان افزایش داده است.

دست‌یابی کشورهای اتحادیه اروپا به اهداف انرژی پایدار

اتحادیه با صرفه‌جویی بیش از ۱۰۰ میلیارد متر مکعب سوخت تحت برنامه‌ای برای گسترش سریع‌تر منابع انرژی تجدیدپذیر و تقویت اقدامات بهره‌وری انرژی، تقاضای گاز خود را بین آگوست ۲۰۲۲ تا دسامبر ۲۰۲۳ به میزان ۱۸ درصد کاهش داد، با این حال قوانین اضطراری مورد استفاده برای کاهش تقاضای گاز در اتحادیه اروپا به‌زودی منقضی می‌شود، بنابراین کمیسیون اروپا به کشورهای عضو توصیه کرد که اقدامات داوطلبانه‌ای را برای پایین نگه داشتن تقاضای گاز خود انجام دهند.

هدف آن نیز کاهش ۱۵ درصدی از سطح متوسط استفاده آن‌ها از گاز در پنج سال قبل از درگیری کامل روسیه و اوکراین است.

اتحادیه اروپا امروزه به‌وضوح در موقعیت بهتری نسبت به دو سال پیش قرار دارد و کاهش جمعی فعلی مصرف گاز در آن یک موفقیت محسوب می‌شود و بخشی از استراتژی آن برای مقابله با بحران انرژی است. با این حال ابهاماتی در زمینه گذار سبز انرژی در آن وجود دارد و باید برای پایان کامل واردات گاز خود از روسیه تلاش بیشتری به کار گیرد.

دست‌یابی کشورهای اتحادیه اروپا به اهداف انرژی پایدار

کد خبر 732185

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.