سرطان لوزالمعده یا پانکراس چه علائمی دارد؟

عضو هیئت مدیره انجمن علمی رادیوانکولوژی ایران گفت: علائمی از جمله ابتلا به دیابت، داشتن درد شکمی، لخته‌های خون بی‌دلیل، اسهال و مدفوع شناور، بیماری زردی، کاهش وزن بی‌دلیل و تغییر در الگوهای غذا خوردن می‌تواند از علائم سرطان لوزالمعده یا پانکراس باشد.

پوریا عادلی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اینکه پانکراس یا لوزالمعده یکی از اعضای دستگاه گوارش است که به همراه کیسه صفرا در هضم غذا نقش دارد، اظهار کرد: علائمی از جمله ابتلاء به دیابت، داشتن درد شکمی، لخته‌های خون بی‌دلیل، اسهال و مدفوع شناور، بیماری زردی، کاهش وزن بی‌دلیل و تغییر در الگوهای غذا خوردن می‌تواند از علائم سرطان لوزالمعده یا پانکراس باشد.

وی افزود: در واقع زمانی که افراد بدون داشتن هرگونه عامل خطرآفرین برای ابتلاء به دیابت از جمله سابقه خانوادگی، رژیم غذایی بد یا تیپ بدنی لاغر و افرادی که به خوبی دیابت خود را کنترل می‌کردند به صورت ناگهانی به این بیماری مبتلا شوند، بررسی شرایط لوزالمعده آنها و حصول اطمینان از عملکرد درست آن اقدامی منطقی محسوب می‌شود.

عضو هیئت مدیره انجمن علمی رادیوانکولوژی ایران تصریح کرد: لوزالمعده نزدیک به مجموعه‌ای از رگ‌های خونی و حساس که تحت عنوان پلکسوس سلیاک شناخته می‌شود، قرار دارد و ایجاد توده در این عضو می‌تواند موجب درد و تحریک شود که بیماران این درد را از قسمت بالای شکم، ناحیه زیر استخوان جناق به سمت پشت احساس می‌کند.

عادلی ادامه داد: بیماران مبتلا به سرطان لوزالمعده به صورت خاصی مستعد شکل‌گیری لخته‌های خون در بدن هستند و در شرایطی که دلیل دقیق این موضوع مشخص نباشد، باور بر این است که سلول‌های سرطانی پروتئین‌هایی که بدن برای پیشگیری از لخته شدن خون استفاده می‌کند را کاهش می‌دهد.

وی گفت: لوزالمعده تنها انسولین تولید نمی‌کند و وظیفه ترشح آنزیم‌هایی که به تجزیه چربی کمک می‌کند را نیز بر عهده دارد، در صورتی که انسدادی در مسیر خروجی آنزیم‌های لوزالمعده مانند رشد یک تومور رخ دهد، چربی گوارش نمی‌شود و این شرایط به شکل‌گیری مدفوع چرب با بوی بسیار بد خواهد شد.

عضو هیئت مدیره انجمن علمی رادیوانکولوژی ایران اضافه کرد: لوزالمعده نزدیک به کبد قرار گرفته است که وظیفه تولید صفرا را بر عهده دارد و در صورتی که یک تومور از تخلیه مناسب مجاری صفراوی جلوگیری کند، فرد ممکن است با افزایش سطوح بیلی‌روبین در بدن خود مواجه شود که به بیماری زردی یا زرد شدن پوست منجر می‌شود و این شرایط خود را به‌خوبی در سفیدی چشم‌ها نشان می‌دهد، همچنین در صورتی که افراد کاهش اشتها یا احساس سیری پس از خوردن مقدار کمی غذا را تجربه می‌کنند نیز باید تحت معاینه از نظر ابتلاء به سرطان لوزالمعده قرار گیرند.

کد خبر 731194

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.