راهکارهای فنلاند برای جلوگیری از مهاجرت جوانان از روستاها

فنلاند برای جلوگیری از مهاجرت جوانان از روستا به شهر، مزایای زیادی را برای دانش‌آموزان دبیرستانی به‌عنوان راهی برای تشویق آن‌ها به پایان رساندن تحصیلات خود در محل روستا در نظر گرفته‌اند. پیش از این نیز در این کشور به والدین نوزادان متولد شده، پاداش اعطا می‌شد.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، روستاهای فنلاند اکنون با مشکلاتی روبه‌رو هستند که پیش از این نیز کشورهای غربی و صنعتی را گرفتار کرده است؛ جوانان زندگی در مناطق روستایی را جذاب نمی‌دانند و دسته‌دسته آن‌جا را ترک می‌کنند، بنابراین مقامات محلی مختلف در کشورهای شمال اروپا راه‌های مختلفی را برای جذب جوانان امتحان کرده‌اند. برای مثال در لاپلند به میزان ۶ هزار یورو به ازای هر فرزند متولد شده به عنوان «پاداش نوزاد» اعطا می‌شود، اما اکنون هدف طرح‌های جدید افراد جوان‌تر مانند دانش‌آموزان دبیرستانی است.

شهرداری‌های روستایی متوجه شدند که بسیاری از دانش‌آموزان برای پایان تحصیلات دبیرستان خود به شهرهای بزرگ‌تر نقل مکان می‌کنند. مسئله این است که در فنلاند، نوجوانان در انتخاب دبیرستان برای تحصیل در محل زندگی جغرافیایی خود محدود نمی‌شوند و آن‌ها این آزادی را دارند که به‌راحتی در سایر نقاط کشور تحصیل کنند.

گواهینامه رانندگی و اقامت رایگان؛ راهکار فنلاند برای جذب جوانان

روزنامه امور روستایی فنلاند Maaseudun Tulevaisuus گزارشی در مورد چگونگی تلاش شهرهای کوچک مختلف در سراسر این کشور برای استفاده از خلاقیت در اقدامات خود برای متقاعد کردن ساکنان جوان به ماندن در روستاها ارائه کرد. یکی از مواردی که شهرداری‌ها مانند مریکارویا، پالتامو و پوولانکا انجام دادند، پرداخت هزینه دوره‌های گواهینامه رانندگی برای دانش‌آموزان است که در فنلاند حدود هزار یورو قیمت دارد.

شهرهای دیگر فنلاند نیز تصمیم گرفته‌اند تا در طول تحصیل برای دانشجویان محل اقامت رایگان فراهم کنند تا با چنین انگیزه‌ای، ماندن بیشتر آن‌ها را تضمین کنند. بعضی روستاهای این کشور نیز با اعطای بورسیه تحصیلی هزار یورویی به فارغ‌التحصیلان دبیرستان، رویکرد متفاوتی را در پیش گرفته‌اند.

اما این نوع مشوق‌ها ممکن است بیهوده باشد زیرا به گفته کارشناسان، تنها کاری که انجام می‌دهند جذب نوجوانان روستایی از شهرداری‌های همجوار است و فنلاند باید راهکارهای جدی‌تری را در پیش بگیرد.

گواهینامه رانندگی و اقامت رایگان؛ راهکار فنلاند برای جذب جوانان

کد خبر 729887

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.