تغییر حوزه انتخابیه ۱۷ نفر از نامزدهای مجلس در زنجان

رئیس هیئت نظارت بر انتخابات استان زنجان گفت: ۱۷ نفر از نازمدهای مجلس حوزه انتخابیه خود را تغییر دادند.

محمد جواد محمدی در گفت‌وگو با ایمنا اظهار کرد: بر اساس قانون جدید این دوره از مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری برگزار خواهد شد و خوشبختانه فرآیند خوبی به سلامت طی شده است.

وی با اشاره به اینکه بررسی صلاحیت داوطلبان در دو مرحله ۵۰ روزه در هیئت مرکزی نظارت و ۳۰ روزه در شورای نگهبان انجام شد، اضافه کرد: با توجه به اینکه شورای نگهبان هفت نفر از تأیید صلاحیت شدگان هیأت مرکزی نظارت را رد کرد؛ بر همین اساس این افراد فرصت داشتند که اعتراض خود را در بازه زمانی ۲۱ تا ۲۴ بهمن ماه ثبت کنند.

وی با بیان اینکه با توجه به فرآیند تعریف شده در تغییر حوزه انتخابیه گفت: تا ۲۶ بهمن این فرصت وجود داشت که درخواست ۱۷ نفر ثبت شد و ۳ نفر خارج از استان به حوزه‌های انتخابیه وارد شدند.

رئیس هیأت نظارت بر انتخابات استان زنجان تصریح کرد: بر همین اساس از کل ۱۷ نفری که درخواست تغییر حوزه داشتند؛ با درخواست ۱۵ نفر موافقت شد.

وی ادامه داد: در مجموع لیست نهاییت تأیید صلاحیت شدگان از طریق فرمانداری‌ها به صورت آگهی و لیست منتشر خواهد شد.

محمدی با اشاره به اینکه شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها دیدگاه سیاسی نداشته و ندارد و در این دوره نیز این موضوع ثابت شد؛ گفت: شورای نگهبان به هیچ عنوان از شاخص‌های قانونی کوتاه نیامده است.

رئیس هیأت نظارت بر انتخابات استان زنجان با اشاره به اینکه هیأت مرکزی نظارت ۵۰ روز فرصت داشت تا صلاحیت داوطلبان را بررسی کند، گفت: این فرصت موجب شد که ما در این بازه زمانی بتوانیم با ۲۰۰ داوطلب مصاحبه داشته باشیم و برخی از ابهامات پرونده آنها برطرف شود.

محمدی با بیان اینکه در قانون قبلی فرصت برای تأیید صلاحیت فقط ۲۰ روز بود، افزود: این موضوع پیش آمده به نفع داوطلبان است و خوشبختانه با این فرصت تعداد بیشتری از کاندیداها تأیید شدند.

رئیس هیأت نظارت بر انتخابات استان زنجان با اشاره به اینکه رد صلاحیت برخی از داوطلبان دلیل بر عدم التزام یک شخص خاص نیست، گفت: ممکن است در ادوار بعدی همین داوطلب تأیید صلاحیت شود.

وی با بیان اینکه تمهیدات مربوط به انتخابات از یک سال قبل آغاز شده است، افزود: در این انتخابات ۳۵۰۰ ناظر خواهیم داشت که فعالیت خواهند کرد.

محمدی ادامه داد: همچنین: ۸۲ نفر هم به عنوان ضابط قضائی تعیین شده‌اند که از طریق دادستان آموزش‌های لازم به این افراد داده شده است و تخلفات انتخاباتی و تبلیغاتی را رصد می‌کنند که در صورت تأیید موجب رد صلاحیت داوطلبان می‌شود.

وی با توصیه به داوطلبان مبنی بر عدم تخریب همدیگر گفت: این موضوع علاوه بر اینکه تخلف است جرم هم محسوب می‌شود؛ علاوه بر این وعده‌هایی که در حیطه اختیاراتی داوطلبان نیست هم جرم محسوب می‌شود.

محمدی در ارتباط با تبلیغات کاندیداها در صدا و سیما نیز گفت: این اقدام فرصت مناسبی برای معرفی داوطلبان بود اما آنطور که باید از آن استقبال نشد؛ هرچند انتظار می‌رفت که داوطلبان بیشتر استقبال کنند.

کد خبر 729546

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.