شورای نگهبان ناظر انتخابات است/ همه داوطلبان برای ما یکی هستند

سخنگوی شورای نگهبان گفت: شورای نگهبان ناظر انتخابات بوده و این نظارت تمام مراحل انتخابات به ویژه دوران تبلیغات را در برمی‌گیرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، هادی طحان نظیف ظهر امروز یکشنبه _بیست‌ونهم بهمن_در نشست خبری هفتگی خود که در نمایشگاه رسانه‌های ایران برگزار شد، اظهار کرد: علی رغم اینکه شورای نگهبان رسانه مختص به خود ندارد اما رسانه‌ها همیشه پشتیبان و در کنار شورای نگهبان بوده‌اند.

وی با اشاره به بررسی ۹ طرح و لایحه‌ای که توسط شورای نگهبان بررسی شد، افزود: طرح اساسنامه سازمان آموزش و فنی و حرفه‌ای کشور که در گذشته با ایرادات و مشکلاتی روبرو بود پس از رفع اشکال مورد تأیید شورای نگهبان قرار گرفت، همچنین لایحه ارجاع اختلاف شرکت سهامی بیمه ایران و دولت پادشاهی بحرین به داوری، خلاف موازین شرعی و قانون اساسی شناخته نشد، همچنین طرح اصلاح ماده یک قانون تسهیل تکالیف مودیان جهت اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان مورد بررسی قرار قرار گرفت و خلاف موازین شرعی شناخته نشد.

سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: ایرادات شورای نگهبان درباره اساسنامه پست بانک نیز از سوی دولت برطرف شد و اخیراً شورای نگهبان تأیید آن را به اطلاع دولت رساند.

وی ادامه داد: لایحه مربوط به کولبری نیز که پیشتر با ایراد شورای نگهبان مواجه شده بود، اخیراً از سوی مجلس اصلاح شده است که هنوز اصلاحیه آن در اختیار شورای نگهبان قرار نگرفته است، نسبت به لایحه الحاق یک بند به تبصره ۵ ماده واحده قانون بودجه ۱۴۰۲ نیز یک ابهام شرعی وجود داشت که به مجلس اعلام شد اما هنوز مصوبه اصلاحی مجلس در اختیار شورای نگهبان قرار نگرفته است.

طحان نظیف در پاسخ به سوالی مبنی بر سرنوشت طرح شفافیت و عفاف و حجاب در شورای نگهبان گفت: ما این طرح را دریافت کردیم و در نوبت رسیدگی شورای نگهبان قرار دارد اما هنوز گزارش طرح عفاف و حجاب را دریافت نکردیم.

طحان نظیف در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه تعداد افرادی که توسط هیأت‌های نظارت تأیید صلاحیت شده بودند اما صلاحیت آنها توسط شورای نگهبان رد شده است، افزود: حدود چهار هزار نفر از کسانی که صلاحیت آنها مورد تأیید هیأت‌های نظارت قرار نگرفته بود به تأیید شورای نگهبان رسید و همچنین صلاحیت تعداد ۲۰۰ نفر از کسانی که توسط هیأت‌های نظارت تأیید شده بودند، بر اساس اسنادی که در اختیار شورای نگهبان قرار گرفت توسط شورای نگهبان رد شد و شورای نگهبان تا فردا ۳۰ بهمن ماه فرصت دارد تا نتیجه شکایت کاندیداها را اعلام کند.

وی با اشاره به وضعیت طرح ساماندهی کارکنان دولت، افزود: این طرح بعد از اصلاح در مجلس هنوز به شورای نگهبان نرسیده است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه نبود فرصت کافی برای بررسی صلاحیت همه داوطلبان گفت: در این دوره تعداد افرادی که صلاحیت آنها احراز نشد کاهش یافت. در انتخابات ۹۸ صلاحیت بیش از ۲۵ درصد داوطلبان تأیید نشد اما در انتخابات امسال با وجود افزایش داوطلبان، تعداد افرادی که صلاحیت آنها تأیید نشد کمتر از ۱۰ درصد است.

طحان نظیف با اشاره به نظارت شورای نگهبان بر تخلفات انتخاباتی گفت: شورای نگهبان ناظر انتخابات بوده و این نظارت تمام مراحل انتخابات به ویژه دوران تبلیغات را در برمی‌گیرد. در حال حاضر گزارشی مبنی بر تخلفات انتخاباتی نامزدها به دست ما نرسیده است. امیدواریم در این دوره تخلفات انتخاباتی نداشته باشیم یا بسیار محدود باشد.

وی ادامه داد: فردا اعلام نهایی اسامی کاندیداها است و بعد از آن اسامی به وزارت کشور اعلام می‌شود. شورای نگهبان به هیچکس چک سفید نمی‌دهد. در کشور ما نظارت وجود دارد و هیچکس مصون از قانون نیست. داوطلب عادی و ویژه نداریم.

طحان نظیف درباره علت رد و عدم احراز صلاحیت برخی کاندیداهای انتخابات مجلس خبرگان رهبری گفت: همانطوری که پیشتر هم اعلام کردم که حدود ۹۵ درصد از این افراد به دلیل عدم احراز شرایط علمی صلاحیت‌شان مورد تأیید شورای نگهبان قرار نگرفته است.

وی گفت: اینکه یک کاندیدا یک بار تأیید صلاحیت شده است، لزوماً به این معنا نیست که مرتبه بعدی نیز تأیید صلاحیت شود. ما در شورای نگهبان داوطلب ریز و درشت و داوطلب خاص و ویژه نداریم بلکه همه داوطلبان برای ما یکی هستند و هیچ دوگانه‌ای نداریم چراکه افراد در برابر قانون برابرند.

طحان نظیف در پاسخ به سوالی مبنی بر اعلام دلایل رد صلاحیت حسن روحانی ادامه داد: اولویت ما در شورای نگهبان بررسی شکایت داوطلبانی است که نسبت به بررسی صلاحیت خود اعتراض داشتند، نسبت به افرادی که شکایتی را ثبت نکردند حتماً رسیدگی می‌کنیم زیرا حق قانونی آنها است

وی افزود :۲۲ نفر از نمایندگان مجلس فعلی نتوانستند صلاحیت حضور در انتخابات مجلس بعدی را داشته باشند که حتی یک مورد از آن‌ها نبوده که صلاحیتش بخاطر انتقاد از دولت یا شورای نگهبان یا نهاد دیگری رد شده باشد.

وی با اشاره به تعداد افراد تأیید صلاحیت شده به تفکیک استان‌ها گفت: متوسط به ازای هر کرسی ۵۱ نفر به رقابت خواهند پرداخت؛ برای مثال در استان آذربایجان شرقی برای ۱۹ کرسی ۷۰۳ نفر، در استان اصفهان برای ۲۰ کرسی، ۷۵۰ نفر و در استان البرز با ۳ کرسی، ۴۶۵ نفر تأیید صلاحیت شده‌اند. همچنین در استان خراسان رضوی برای ۱۸ کرسی ۱۰۱۹ نفر و استان سیستان و بلوچستان برای ۸ کرسی ۲۵۱ نفر به رقابت خواهند پرداخت.

وی با اشاره به انصراف آیت‌الله امامی کاشانی انتخابات خبرگزاری رهبری گفت: ایشان بزرگان انقلاب اسلامی هستند و بعد از بررسی و تأیید صلاحیت ایشان اعلام شد که به دلیل وضعیت جسمانی از حضور در این انتخابات انصراف دادند.

طحان نظیف درباره میزان مشارکت ثبت نام کاندیداها در انتخابات پیش رو گفت: در سال ۹۸ بیش از ۸۰۰ نفر در انتخابات حضور داشتند و امسال این عدد به بیش از ۱۷۰۰ نفر رسیده است.

کد خبر 729247

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.