با علائم هشداردهنده سنگ کلیه آشنا شوید

سنگ کلیه باعث بروز علائمی مانند درد غیرقابل تحمل، درد یک طرف بدن، مشکل در دفع ادرار، وجود خون در ادرار، تغییر در الگوی ادرار، حالت تهوع و استفراغ بی‌دلیل، تب و لرز می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، سنگ‌های کلیه رسوبات معدنی سختی است که وقتی ادرار حاوی مقادیر بالایی از موادی مانند کلسیم، اگزالات و اسید اوریک است که به درستی رقیق نمی‌شوند، در کلیه‌ها تشکیل می‌‎شوند، این رسوبات در طول زمان بزرگ‌تر می‌شوند و فرد مبتلا علائمی مانند درد شدید را تجربه می‌کنند، در ادامه به بررسی علائم هشداردهنده سنگ کلیه می‌پردازیم:

درد غیرقابل تحمل

یکی از علائم بارز سنگ کلیه، درد شدید است که معمولاً در قسمت کمر، پهلو، شکم و کشاله ران احساس می‌شود، این درد ممکن است بسیار طاقت‌فرسا باشد.

درد یک طرف بدن

سنگ‌های کلیه که در حالب که ادرار را از کلیه‌ها به مثانه می‌برد، قرار می‌گیرد، موجب درد پهلو می‌‎شود، این درد معمولاً در یک طرف بدن احساس می‌شود و با توجه به حرکت سنگ در دستگاه ادراری ممکن است ثابت یا متناوب باشد.

مشکل در دفع ادرار

سنگ‌های بزرگ کلیه یا سنگ‌هایی که در مجرای ادراری قرار دارند، می‌توانند جریان ادرار را مسدود کنند و باعث بروز مشکل در دفع ادرار یا احتباس ادرار شوند؛ افراد ممکن است کاهش حجم ادرار یا احساس تخلیه ناقص را تجربه کنند.

وجود خون در ادرار

وجود خون در ادرار نیز دیگر نشانه هشداردهنده رایج سنگ کلیه است، رنگ ادرار ممکن است صورتی، قرمز یا قهوه‌ای به نظر برسد که نشان‌دهنده وجود خون است؛ این مشکل به دلیل تحریک یا آسیب به دستگاه ادراری ناشی از عبور سنگ کلیه رخ می‌دهد.

تغییر در الگوی ادرار

سنگ‌کلیه می‌تواند باعث بروز علائم مختلف ادراری از جمله تکرر ادرار، فوریت و سوزش ادرار شود، افراد مبتلا به سنگ کلیه ممکن است تمایل مداوم به ادرار کردن یا ناراحتی و سوزش هنگام ادرار کردن را تجربه کنند؛ این علائم ممکن است با نشانه‌های دیگر نیز همراه باشد و به صورت قابل‌توجهی بر کیفیت زندگی افراد تأثیر بگذارد.

حالت تهوع و استفراغ بی‌دلیل

سنگ‌کلیه می‌تواند باعث بروز حالت تهوع و استفراغ شود، این نشانه‌ها ممکن است به دلیل پاسخ بدن به درد شدید یا در نتیجه تأثیر سنگ بر سیستم گوارشی رخ دهد.

تب و لرز

در بعضی موارد، سنگ کلیه می‌تواند موجب بروز عوارضی مانند عفونت ادراری یا عفونت کلیه شود، این عفونت‌ها ممکن است موجب بروز تب و لرز و دیگر علائم سیستمیک شود؛ تب همراه با سنگ کلیه حاکی از وجود عفونت است و نیاز به ارزیابی و درمان فوری پزشکی برای جلوگیری از بروز عوارض بیشتر دارد.

کد خبر 729367

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.