یکی از علل موفقیت‌ سردار سلیمانی اهتمام او به حفاظت از اسرار بود

رئیس قوه قضاییه گفت: نیروهای مسلح ما به‌ویژه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از جمله بخش‌هایی از کشور هستند که توانسته‌اند در تراز نظام جمهوری اسلامی عمل کنند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از مرکز رسانه قوه قضائیه، حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای در مراسم گرامیداشت سالروز عملیات غرورآفرین والفجر ۸ و روز حفاظت اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، طی سخنانی ضمن تبریک اعیاد شعبانیه اظهار کرد: ماه رجب که ماه خداوند متعال است و ماه شعبان که متعلق به رسول اکرم (ص) است، دو باب برای ورود به ماه امت یعنی ماه مبارک رمضان هستند و ما باید تا آنجا که می‌توانیم از برکات سرشار ماه‌های رجب و شعبان استفاده کنیم و خود را برای ضیافت الهی در ماه مبارک رمضان آماده سازیم.

وی افزود: امیدواریم خداوند متعال به برکت ماه‌های رجب، شعبان و رمضان به همه ما توفیق دهد که در مسیر رضایت حق تعالی حرکت کنیم. مجموعه حفاظت اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، مجموعه‌ای بسیار ارزشمند و ذی‌قیمت است؛ چراکه مسئولیت حفاظت و صیانت از نهادی را بر عهده دارد که خودِ آن نهاد، مسئول حفاظت از نظام جمهوری اسلامی ایران است و همان‌طور که امام عظیم‌الشأن فرمودند، حفظ نظام از اوجب واجبات است.

رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: نیروهای مسلح ما به‌ویژه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، از جمله بخش‌هایی از کشور هستند که توانسته‌اند در تراز نظام جمهوری اسلامی عمل کنند و امروز بخش قابل توجهی از بازدارندگی نظام ما مرهون مجاهدت‌ها و تلاش‌های این بخش از کشور است.

وی گفت: نیروهای مسلح ما تحت امر فرماندهی معظم کل قوا، یکی از حافظین اصلی نظام جمهوری اسلامی هستند و نیروهای حفاظت اطلاعات سپاه که وظیفه و مسئولیت صیانت از این مجموعه ارزشمند را بر عهده دارد، عهده‌دار وظیفه‌ای خطیر است.

محسنی اژه‌ای در ادامه به تبیین و تشریح اهمیت حفاظت از اسرار به‌ویژه در عرصه نظامی پرداخت و افزود: یکی از علل ظفرمندی‌ها و موفقیت‌های شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی در عرصه‌ها و نبردهای مختلف، از دفاع مقدس تا نبرد با تکفیری‌ها، اهتمام او به حفاظت از اسرار بود.

وی به تقریر مراتب مختلف اصول حفاظتی پرداخت و گفت: در مرتبه اول باید از خود حفاظت کنیم و اسیر وسوسه‌های شیطانی و هوای نفس نشویم؛ در مرتبه بعدی باید از بستگان و نزدیکان خود حفاظت داشته باشیم؛ گاهی کم‌توجهی به این مهم، ضربات سنگینی را به ما تحمیل می‌کند؛ در مرحله بعدی باید حفاظت از مجموعه خودمان را در دستور کار قرار دهیم و با نگاهی دلسوزانه و خیرخواهانه، از مجموعه و همکارانمان صیانت کنیم؛ البته باید توجه داشت که تمام این مراتب حفاظتی در عرض هم قرار دارند و همه آن‌ها در اولویت هستند.

رئیس قوه قضائیه تاکید کرد: بی‌تقوایی سیاسی، اخلاقی و مادی، بی‌بصیرتی، رازداری نکردن، تشخیص ندادن اولویت‌ها، تشخیص ندادن دوست و دشمن و تشخیص ندادن زمان، از جمله دلایلی است سبب شکست و هزیمت بسیاری از نهضت‌ها و جنبش‌ها در طول تاریخ شده است؛ در این میان نقش افشای اسرار و ارتباط آن با شکست و هزیمت نهضت‌ها، مقوله‌ای بسیار قابل تأمل و توجه است.

وی با تبیین و تشریح مصداقی برخی از اصول حفاظتی گفت: گاهی ما با تعداد معدودی در یک جلسه حضور داریم و مقوله مطرح شده در آن جلسه، در رده مقولات «به کلی سری» قرار می‌گیرد؛ چنانچه یکی از آن اعضای معدود حاضر در جلسه مزبور، مبادرت به بیان مقوله «به کلی سری» فوق‌الذکر در یک جلسه محفلی و خصوصی مربوط به خود کند، مگر آنکه تمام اعضای آن جلسه محفلی نیز معتمد و موثق باشند، باز هم خطا و اشتباه صورت گرفته است و اصول حفاظتی مراعات نشده است؛ بنابراین بسیار باید در امر حفاظت از اسرار، مراقب و هوشیار باشیم.

محسنی اژه‌ای با اشاره به دنیاطلبی و حب دنیا و لغزش‌هایی که از این طریق برای اشخاص ایجاد می‌شود، گفت: یکی از مسائلی که بعضاً به ما ضربه زده و ممکن است باز هم ضربه بزند، دنیاطلبی است؛ در این قضیه تعارف نداریم؛ دنیاطلبی و هواهای نفسانی و وسوسه‌های شیطانی، سراغ همه می‌آیند، چه فرد عادی، چه استاد دانشگاه، چه سردار، چه سران قوا لذا بسیار باید مراقب و هوشیار باشیم و در همه ساحت‌ها و عرصه‌ها تقوا پیشه کنیم و بدانیم که اگر خدای ناکرده، دچار لغزش شدیم، یک لغزش در حب مقام یا مال‌اندوزی، ما را به سایر لغزشگاه‌ها همچون لغزش اخلاقی و خدای ناکرده انحرافات اعتقادی می‌کشاند.

وی با تبیین و تشریح حوزه‌های مختلف نفوذ در بخش‌ها و دستگاه‌ها گفت: گاهی فرد یا عامل نفوذی با به‌کارگیری حربه‌ها و اهرم‌هایی، سعی در جمع‌آوری اطلاعات از ما می‌کند و گاهی نیز تلاش خود را معطوف به ارائه اطلاعاتی مغرضانه به ما می‌کند تا در تصمیم‌گیری‌هایمان، ما را به خطا و اشتباه اندازند؛ این قِسم دوم، بعضاً خطر بیشتری دارد، بنابراین بسیار باید هوشیار باشیم.

رئیس دستگاه قضا در ادامه، با تبیین مراتب مختلف عملکرد صیانتی نیروهای حفاظت اطلاعات گفت: نیروهای حفاظت اطلاعات در گام نخست، تلاش خود را معطوف به صیانت از مجموعه و همکار خود، با رویکردی خیرخواهانه و دلسوزانه کنند و در این مسیر، اصول و اولویت‌های پیشگیرانه را اتخاذ گردانند؛ در مرتبه بعد، چنانچه فردی از اعضای مجموعه دچار لغزش اولیه شد، بلافاصله او را علاج کنند و اجازه ندهند بیشتر در لغزش فروغلتد؛ در مرتبه بعدی، چنانچه فرد، به صورت کامل لغزش کرد، او را علاج کنند و این علاج به‌گونه‌ای باشد که فرد مورد اشاره، در دوران نقاهت خود، احساس حقارت نکند و تنبیه اِعمال‌شده در قبال خود را به مثابه یک نعمت بداند و دعاگوی مجموعه حفاظت اطلاعات و سایر ناظران باشد.

وی با گرامیداشت یاد و خاطره همه شهدای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به‌ویژه شهیدان عملیات والفجر ۸ خاطرنشان کرد: بدون شک شرایط امروز، از شرایط عملیات والفجر هشت، سخت‌تر است، چرا که آن روز دشمن شما سپاهیان سلحشور را باور نداشت، اما امروز شما را باور کرده و از شما زخم خورده و کینه دارد لذا پیوسته در حال رصد و توطئه‌چینی است؛ بنابراین مسئولیت شما به‌ویژه بخش حفاظت اطلاعات شما، خطیرتر و سنگین‌تر است.

کد خبر 729196

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.