زمینه‌های مساعد برای افزایش فعالیت‌های تفریحی اصفهانی‌ها فراهم شود

استاد دانشگاه آزاد اصفهان با بیان اینکه مهمترین وظیفه شهردار این کلان‌شهر فراهم کردن زمینه‌های مساعد برای احساس رضایتمندی، انجام فعالیت‌های تفریحی و فراغتی است، گفت: در حال حاضر شهردار اصفهان می‌تواند فضای بیشتری به‌ویژه برای سالمندان و زنان فراهم کند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، رضا اسماعیلی در حاشیه برنامه تلویزیونی «اصفهان من» اظهار کرد: نشاط اجتماعی یک احساس خوشایند است که نسبت به خود، محیط خانواده، محله و جامعه‌ای داریم که در آن زندگی می‌کنیم و در صورتی که این احساس خوشایند وجود داشته باشد و امیدی برای فردای بهتر داشته باشیم، نشاط اجتماعی در درون نهاد انسانی شکل می‌گیرد.

وی ادامه داد: فراهم کردن دور همی‌ها، با هم بودن‌ها و شرکت در فعالیت‌های جمعی برای کهن‌سالان بسیار مؤثر است و برای میان‌سالان نیز فراهم کردن فضاهای فراغتی و فضاهای جدای از محیط کار می‌تواند نشاط آن‌ها را افزایش دهد.

استاد دانشگاه آزاد اصفهان تاکید کرد: ایجاد محیط‌های فرهنگی، ورزشی و انجام فعالیت‌های جسمانی پرتحرک برای نوجوانان و جوانان می‌تواند نشاط آن‌ها را ارتقا دهد، همچنین برای کودکان نیز فراهم کردن محیط‌های بازی و تفریحی که لازمه آن‌ها در فضاهای جمعی است، می‌تواند نشاط کودکان را چند برابر کند.

اسماعیلی گفت: همانطور که افسردگی یک مقوله فردی و روانشناختی است و می‌تواند بُعد اجتماعی پیدا کند، انگیزش پایین یا ناکافی برای انجام فعالیت‌ها نیز یکی از مهمترین پیامدهای نشاط اجتماعی کم محسوب می‌شود.

وی اضافه کرد: نشاط اجتماعی کم، میزان همکاری و مشارکت اجتماعی نزد شهروندان را کاهش می‌دهد و این موضوع به تعبیر جامعه شناسان موجب می‌شود سرمایه اجتماعی جامعه کاهش پیدا کند، همچنین در صورت ضعیف شدن ارتباطات و همکاری، نتیجه بخشی فعالیت‌ها کاهش پیدا خواهد کرد و جنبه تقلیلی پیدا می‌کند.

استاد دانشگاه آزاد اصفهان خاطرنشان کرد: بسیاری از بیماری‌های روان تنی که به ظاهر جسم بیمار مریض است، در باطن جنبه روحی و روانی دارد و به همین دلیل افزایش نشاط اجتماعی می‌تواند سلامت در بُعد فردی، اجتماعی و فرهنگی را در جامعه افزایش دهد و سلامت معنوی ارتقا پیدا کند.

اسماعیلی گفت: من اگر شهردار اصفهان بودم برای برنامه‌های فراغتی و تفریحی کودکان و نوجوانان از خانواده‌ها مشارکت می‌طلبیدم و آن‌ها را دعوت می‌کردم تا در اموال مختلف از جمله ابزارها و وسایل بازی فضاهای فرهنگی و تفریحی و نحوه چیدمان وسایل کمک کنند.

وی ادامه داد: مهمترین وظیفه شهردار اصفهان، فراهم کردن زمینه‌های مساعد برای احساس رضایتمندی، فعالیت‌های تفریحی و فراغتی است که در اصفهان فعالیت‌های بسیار مؤثری از گذشته انجام شده و در حال حاضر شهردار اصفهان می‌تواند فضای بیشتری به‌ویژه برای سالمندان و زنان فراهم کند و آن‌ها را در فعالیت‌های فرهنگی و فراغتی مشارکت دهد.

استاد دانشگاه آزاد اصفهان تاکید کرد: روش‌ها و راهکارهای متعددی توسط روانشناسان اجتماعی، جامعه‌شناسان و فرهنگ‌شناسان برای ارتقای نشاط اجتماعی طراحی شده که یکی از مهمترین آن‌ها این است که احساسات منفی و تلقی منفی از خودمان را کنار بگذاریم و تصور مثبتی از خود داشته باشیم.

کد خبر 728955

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.