برترین شهرهای هوشمند و پایدار جهان در ۲۰۲۴

لندن، نیویورک و پاریس بر اساس شاخص ارزیابی توسعه شهرهای جهان، به‌عنوان برترین شهرهای هوشمند و پایدار جهان در سال ۲۰۲۴ مشخص شدند.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، بررسی ۱۸۳ شهر در ۹۲ کشور سراسر جهان در سال ۲۰۲۴ بر اساس تجزیه‌وتحلیل ۱۱۴ شاخص در ۹ بعد کلیدی مرتبط با پایداری و کیفیت زندگی برای ساکنان، نشان داد که لندن برترین شهر هوشمند و پایدار در جهان است و پس از آن نیویورک و پاریس در رتبه‌های دوم و سوم قرار دارند. دیگر شهرهای برتر دیگر این رتبه‌بندی توکیو، برلین، سنگاپور، اسلو، آمستردام، سانفرانسیسکو و شیکاگو بودند که به‌ترتیب جایگاه‌های چهارم تا دهم لیست را به خود اختصاص دادند.

در جایگاه‌های بعدی اروپا با کسب بیش از نیمی از جایگاه‌های ۵۰ شهر برتر (۲۶ جایگاه) پیشتاز بود، در حالی که آمریکای شمالی خانه ۱۴ شهر دیگر بود و بقیه در آسیا (توکیو، سنگاپور، سئول، پکن، تایپه، هنگ کنگ و شانگهای) و استرالیا (ملبورن، سیدنی و کانبرا) قرار داشتند.

برترین شهرهای هوشمند و پایدار جهان در ۲۰۲۴

ابعاد کلیدی مورد بررسی در شاخص ارزیابی

  • سرمایه انسانی: شامل سطح تحصیلات جمعیت و دسترسی آن‌ها به فرهنگ
  • انسجام اجتماعی: شامل حمایت از گروه‌های آسیب‌پذیر، توسعه جامعه و مراقبت‌های بهداشتی
  • اقتصاد: شامل تولید ناخالص داخلی فعلی و تخمینی، فعالیت‌های نوآورانه و برای اولین بار در شاخص امسال، تعداد شرکت‌ها و شرکت‌های برتر در فهرست ۵۰۰ شهر جهانی فورچون
  • حاکمیت: شامل کیفیت مداخلات دولتی
  • محیط زیست: از جمله سطوح آلودگی، کیفیت آب و سایر معیارهای سنجش سرزندگی اکوسیستم و آسیب‌پذیری آب‌وهوایی
  • جابه‌جایی و حمل‌ونقل: سهولت جابه‌جایی و دسترسی به خدمات عمومی، همچنین نرخ مالکیت دوچرخه و طول خطوط مترو که نشان‌دهنده سرمایه‌گذاری یک شهر روی شهروندان است.
  • برنامه‌ریزی شهری: شامل زیرساخت‌های بهداشتی، خدمات بهداشتی و سیاست مسکن، همچنین پروژه‌های هوش مصنوعی که باعث رشد و رفاه شهری می‌شود
  • مشخصات بین‌المللی: برندسازی و توسعه استراتژیک گردشگری از جمله میزبانی کنفرانس‌های بین‌المللی، پیشنهادات هتل و شاخص قیمت رستوران
  • فناوری: استفاده هوشمندانه از فناوری‌های ICT، در دسترس بودن پهنای باند و درصد خانواده‌های دارای رایانه و تلفن همراه

برترین شهرهای هوشمند و پایدار جهان در ۲۰۲۴

برترین شهرهای جهان در به‌کارگیری رویکردهای نوآورانه برای بهبود زیست‌پذیری و بافت شهری

کیپ‌تاون آفریقا نشان‌دهنده تعهد به بهبود زندگی شهروندان با تسهیل دسترسی به اطلاعات، ارائه وای‌فای رایگان در اتوبوس‌های شهری و استفاده از داده‌های بلادرنگ برای پشتیبانی از خدمات نظارتی و واکنش اضطراری است.

ادینبورگ اسکاتلند برترین شهر در انسجام اجتماعی است و به‌رغم افزایش جمعیت همچنان از نظر ملاحظات اجتماعی در رتبه بالایی قرار دارد. این شهر دارای تعدادی پروژه نوآوری جدید از جمله یک مرکز عملیاتی است که داده‌های بلادرنگ شهر را به‌صورت ۲۴ ساعته مدیریت می‌کند و از مدیریت ترافیک و واکنش در بلایا تا ردپای کربن شهر را بهبود می‌بخشد.

هنگ‌کنگ چین، برترین شهر در فناوری، تعهدی پایدار به تحول دیجیتال نشان می‌دهد و ابتکاراتی مانند من هوشمند هستم و اپلیکیشن‌های ردیابی کووید -۱۹ آن نشان می‌دهد که چگونه فناوری هوشمند می‌تواند تأثیرات ملموسی بر زندگی روزمره شهروندان داشته باشد.

برترین شهرهای هوشمند و پایدار جهان در ۲۰۲۴

ملبورن استرالیا پیشرو در طراحی شهری بیوفیلیک است که طبیعت را در بافت زندگی شهری ادغام و واحه‌هایی از تنوع زیستی را در میان جنگل‌های شهری ایجاد می‌کند. به‌روزرسانی این سیاست برای عصر شهرهای هوشمند، ابتکاراتی مانند داده‌ها در پارک است که تعاملات و رفتارها در فضای عمومی را برای بهبود مدیریت، نگهداری و طراحی آینده فضاهای سبز تجزیه‌وتحلیل می‌کند.

سانتیاگو، پایتخت شیلی، پس از ابتکار سال ۲۰۱۷ برای تبدیل یک‌چهارم ناوگان اتوبوس‌رانی خود به وسایل‌نقلیه برقی، با نزدیک به هفت‌هزار وسیله‌نقلیه برقی (۳۰ درصد از کل ناوگان) تا به امروز، به هدف خود رسیده و حتی از آن فراتر رفته است. این طرح و سایر ابتکارات سبز همچنین منجر به کاهش ۷۰ درصدی تعداد روزهای با کیفیت پایین هوا در ۱۰ سال گذشته در این شهر شده است.

برترین شهرهای هوشمند و پایدار جهان در ۲۰۲۴

کد خبر 728621

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.