میان جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه شرایط جدیدی شکل گرفته است

استاندار اصفهان گفت: میان جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه شرایط جدیدی شکل گرفته است و این ظرفیت‌ها می‌تواند فرصتی فراهم کند تا میان اصفهان و جمهوری تاتارستان، افق‌های روشنی در روابط و تعاملات آینده تعریف شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از روابط عمومی استانداری اصفهان، سیدرضا مرتضوی صبح امروز-پنجشنبه ۲۶ بهمن- در همایش بررسی فرصت‌های تجاری و سرمایه‌گذاری اصفهان و تاتارستان در اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی استان اصفهان افزود: ارتباط ویژه میان جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه می‌تواند فرصتی فراهم کند تا میان استان اصفهان و جمهوری تاتارستان، افق‌های روشنی در روابط و تعاملات آینده تعریف شود.

وی ادامه داد: بسیار خرسند هستیم که مسؤولان جمهوری تاتارستان، استان اصفهان را بعنوان دومین مقصد خود انتخاب کردند و باور داریم این سفر فرصتی برای معرفی ظرفیت‌های استان اصفهان برای فعالان اقتصادی تاتارستان فراهم می‌کند.

وی تصریح کرد: استان اصفهان با جمعیتی افزون بر ۵ میلیون نفر و وسعتی بیش از ۱۰۷ هزار کیلومتر مربع می‌تواند بضاعت‌های خوبی را برای فصل جدید همکاری‌ها با جمهوری تاتارستان فراهم کند.

مرتضوی خاطرنشان کرد: استان اصفهان دارای اقلیم‌های متنوعی است و همین موضوع جذابیت‌های بسیاری برای گردشگران دارد و این استان ظرفیت‌های فوق‌العاده‌ای در حوزه گردشگری طبیعت و تاریخی را در قلب خود جای داده است.

استاندار اصفهان خاطرنشان کرد: علاوه بر جذابیت‌های گردشگری، استان اصفهان ظرفیت‌های تولیدی و صنعتی زیادی دارد و ۴۵ درصد ورق‌های فولادی کشور، ۳۵ درصد از تجهیزات دارویی و بهداشتی کشور و ۵۵ درصد از تولیدات زیورآلات کشور در این استان تولید می‌شود.

وی افزود: استان اصفهان قطب مطلق تولید لوازم خانگی در کشور است و حدود ۳۰ درصد از ظرفیت تولید منسوجات و صنعت نساجی کشور در این استان قرار دارد.

مرتضوی یادآور شد: استان اصفهان همچنین ۳۰ درصد از مصالح ساختمانی و لوازم بهداشتی ساختمانی کشور را تولید می‌کند و ظرفیت‌های بسیار زیادی در حوزه صنایع غذایی نیز دارد و در کنار اینها، این استان غنی از سرمایه انسانی مجرب و متخصص است که این شاخصه را مهمترین دارایی استان اصفهان می‌دانیم.

وی ادامه داد: این موارد مرور کوتاهی بر ظرفیت‌ها و استعدادهای استان اصفهان است که می‌تواند در تعاملات خود با جمهوری تاتارستان به میدان بیاورد و امیدواریم ضمن سفر هیأت عالی رتبه تاتارستان به اصفهان بتوانیم مسیری را برای ارتقا همکاری‌ها میان اصفهان و تاتارستان فراهم کنیم.

پیشنهادات اصفهان برای گسترش روابط با تاتارستان

محمود حقیقت سرشت سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان در ادامه این همایش گفت: امیدوارم این سفر مقدمه‌ای برای تعاملات بیشتر میان اصفهان و تاتارستان باشد.

وی ادامه داد: باتوجه به توضیحات استاندار اصفهان از ظرفیت‌ها و استعدادهای اصفهان، چند راهکار عملیاتی جهت گسترش روابط پیشنهاد می‌شود.

حقیقت سرشت بیان کرد: به منظور تأمین و توسعه تعاملات میان اصفهان و تاتارستان در حوزه گردشگری ضمن تأکید بر ضرورت راه‌اندازی خط پروازی مستقیم میان اصفهان و کازان، پیشنهاد می‌شود تعدادی از آژانس‌های گردشگری معتبر و توانمند از طرف اصفهان و تاتارستان برای شروع فعالیت‌های گردشگری معرفی شوند.

وی ادامه داد: برای فعالیت‌های فرهنگی میان اصفهان و تاتارستان پیشنهاد می‌شود هفته فرهنگی اصفهان در کازان و هفتگی فرهنگی کازان در اصفهان برگزار شود.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان بیان کرد: باتوجه به بازدید هیئت عالی رتبه تاتارستان از ظرفیت‌های دانش‌بنیان اصفهان پیشنهاد می‌شود برای شروع همکاری‌های صنعتی و تولید برخی محصولات صنعتی و دانش‌بنیان، تفاهم‌نامه علمی میان شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان با طرف متقابل تاتارستانی تهیه و امضا شود.

وی گفت: همچنین شهرک‌های صنعتی اصفهان آمادگی امضا تفاهم‌نامه همکاری با همتاهای تاتارستانی خود برای شروع همکاری را دارند.

حقیقت سرشت اظهار کرد: با توجه به امکانات و ظرفیت‌های بهداشتی و پزشکی اصفهان پیشنهاد می‌شود تفاهم‌نامه همکاری در تبادل اساتید و دانشجویان میان دو طرف امضا شود.

وی ادامه داد: شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی اصفهان آمادگی دارد که به صورت متقابل فضایی را برای کشور تاتارستان روسیه قرار دهد و در این زمینه همکاری دو جانبه‌ای با این کشور داشته باشد.

گسترش روابط ایران و تاتارستان در دستور کار است

رستم مینیخانوف رئیس جمهور تاتارستان در ادامه اظهار کرد: هدف ما از این سفر ایجاد روابط نزدیک و دوستانه‌تر با جمهوری اسلامی ایران است.

وی ضمن قدردانی از رئیس جمهور و سایر مقامات ایران، بیان کرد: ما قدردان این روابط دوجانبه را هستیم و ارزیابی بالایی از توسعه روابط نیز داریم.

رئیس جمهور تاتارستان روسیه خاطرنشان کرد: تاتارستان و ایران فرهنگ غنی و پرباری در حوزه همکاری دارند، همچنین در سال‌های گذشته ارتباطات ما قوت بیشتری گرفته است که جای خرسندی دارد.

وی افزود: از عوامل تأثیرگذار در پیشرفت روابط دو کشور، پیشینه و پیوندهای مذهبی دو کشور است.

رئیس جمهور تاتارستان روسیه اظهار کرد: در سال ۲۰۲۰ ما جشن ۱۱۰۰ سالگی ورود اسلام به تاتارستان را گرفتیم و گروه استراتژیک چشم‌انداز روسیه و جهان اسلام تأسیس شده است که من ریاست آن گروه را بر عهده دارم.

رستم مینیخانوف ادامه داد: همکاران ایرانی ما به نشست‌ها و نمایشگاه‌های کشور روسیه حضور می‌یابند و از حضور و فعالیت آنها بسیار خرسند هستیم.

وی تصریح کرد: آمادگی داریم تا در قالب همکاری‌های صورت گرفته، درصدد گسترش روابط تلاش کنیم.

رئیس جمهور تاتارستان خاطرنشان کرد: همکاری میان اتاق‌های بازرگانی اصفهان و تاتارستان نیز باید با جدیت دنبال شود.

کد خبر 728521

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.