ضدشوره آجرنما چیست و 10 کاربرد آن

همگان کمابیش شوره را می‌شناسند. اثر، خط یا لکه‌هایی که اغلب با رنگ سفید ایجاد می‌شود. شوره روی مواد و متریال‌های مختلف دلیل و شکلی متفاوت دارد و برای رفع آن راهکارهای مخصوص به خود دارد. صنایع ساختمان و ساخت‌وساز هم از شوره بی‌نصیب نمانده است. 

وقتی پروژه و بنایی را می‌سازید و نمای آن را تمام می‌کنید، دیدن آن بنا با نمای زیبا بسیار لذت‌بخش است. وجود شوره در نما، مانند این است که شخصی آراسته را که روی لباسش لکه‌های سفیدک (شوره) باشد، ملاقات کنید. قطعاً تصویر خوشایندی نیست. نه برای بیننده و نه برای آن شخص. در سازه هم اگر کل بنا را بسیار باکیفیت بسازید؛ اما نمای آن شوره‌زده باشد، توجه بیننده به لکه‌های شوره جلب می‌شود و این نما و موضوعی ناخوشایند خواهد بود.

در مطلب پیشرو، شناخت شما را از شوره نمای آجری افزایش می‌دهیم و راهکارهای پیشگیری و رفع آن را به شما می‌گوییم. شما را با ضد شوره و به طور کل عوامل مقابله با شوره آشنا می‌کنیم. ‌امیران نما با اطمینان کامل به محصولات خود، با تنوع بسیار زیاد، گونه‌های مختلف آجرنما را با بهترین کیفیت و کمترین احتمال شوره‌زدن به بازار معرفی و عرضه کرده است. لطفاً با ما در این مطلب همراه باشید.

شوره آجر نما چگونه ایجاد می‌شود و چه آسیبی ایجاد می‌کند؟

گفتیم که شوره لک یا ردی سفیدرنگ است. در نمای آجری هم وضعیت به همین صورت است. البته باتوجه‌به رنگ طبیعی نمای آجری و ترکیب رنگ‌ها باهم، ممکن است شوره به رنگ‌های سفید، سبز، زرد و یا خاکستری‌رنگ هم باشند. بروز و به وجود آمدن شوره در آجر نما، پایه‌ی نمکی یا آهکی دارند. وجود آهک، گچ و برخی مواد معدنی و شیمیایی (سولفات کربنات و کلرید کلسیم، سدیم، پتاسیم و وانادیوم و...) در خود آجر یا ملاتی که برای نصب استفاده می‌شود (سیمان و دوغاب و مواد بندکشی) و ترکیب آن‌ها با هم در مجاورت با آب، موجب ایجاد شوره و نمایان‌شدن آن در نقاط مختلف نما می‌شود. وقتی آجرنما در مجاورت ملات و آب به‌کاررفته در آن، آب ناشی از بارش‌های مختلف یا رطوبت بالای محیط قرار می‌گیرد، زمینه شوره‌زدن ایجاد می‌شود. البته فرایند تولید هم ممکن است باعث و بانی شوره‌زدن آجر نما در آینده باشد.

ضد شوره نما چیست؟

پیشگیری بهتر از درمان است. این جمله نه‌تنها برای سلامتی انسان که در جاهای مختلف کاربرد دارد. ضد شوره‌ آجر نما بیشترین و شاید بهترین درمان و راه پیشنهادی برای پیشگیری از درد شوره‌زدن نمای آجری است. این محلول مایعی بر پایه آب است که با فناوری نانو تولید می‌شود. قطرات این مایع با اندازه‌های نانومتری که دارد تا عمق بافت و ساختار آجر نما نفوذ کرده و اثر خود را می‌گذارد. این اثر باعث آب‌گریزی و جلوگیری از نفوذ رطوبت به آجر می‌شود. با وجود تخریب سطحی و شرایط جوی متغیر در طول زمان، باتوجه‌به میزان نفوذ محلول در آجر، اثر آن تا سال‌ها روی نما می‌ماند.

برای استفاده یا اجرای این پوشش روی نمای سازه، ابتدا باید سطح نما را کاملاً تمیز و خشک کنید. اگر شوره روی نما ظاهری شده، حتماً آن را با فرچه معمولی یا سیمی از بین ببرید. پس از پاک‌شدن و تمیزی سطح نما با کمک قلمو، غلتک یا فرچه مویی مایع ضدشوره را روی نمای آجری را آغشته کنید. یادتان باشد محلول ضدشوره رقیق شده و نیازی به مخلوط‌کردن آن با آب نیست.

ضدشوره آجرنما چیست و 10 کاربرد آن

کاربردهای ضد شوره را می‌دانید؟

اجرای ضدشوره در نمای کار، کاربرد و ویژگی‌های زیادی برای نمای آجری شما دارد که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم:

• اجرای سریع و آسان در کمترین زمان با کمترین هزینه:

برای اجرای ضدشوره روی نمای آجری نیاز به‌وسیله خاصی ندارید. با صرف هزینه کم، تهیه و استفاده از ابزارهای ساده و با صرف کمترین زمان می‌توانید کل نمای آجری خودتان را با این محلول نانو ضدشوره پوشش دهید.

• از بین برنده‌ی شوره‌های موجود و جلوگیری از شوره و سفیدک

علاوه بر ازبین‌رفتن بردن شوره‌های نما، این محلول یا خاصیت نانو و نفوذی که دارد، از ایجاد مجدد شوره به مدت طولانی جلوگیری می‌کند. این ماندگاری تا چند سال ادامه دارد.

• ازبین‌بردن لکه‌های غیر شوره

علاوه بر شوره ممکن است لکه‌هایی به دلایل دیگر در نما به وجود بیاید. لکه ناشی از دوغاب سیمان از جمله آن است. ضد شوره باعث ازبین‌رفتن لکه و رد دوغاب در نمای ساختمان شما خواهد شد.

• آب‌گریزی و جلوگیری از نفوذ رطوبت

علاوه بر ازبین‌بردن شوره و پاک‌کنندگی و شاید مهم‌تر از آن، محلول ضدشوره با نفوذ بالا و قابلیتی نانویی که دارد، مانع نفوذ آب و رطوبت به آجر و نمای آجری شما می‌شود. نفوذ آب باعث تخریب ساختار آجر شده و عمر آجر و سازه را کاهش می‌دهد. این محلول عمر نمای شما را افزایش می‌دهد.

• جلوگیری از ماندن رد باران

با بارش باران ممکن اثر بارش و شره روی نما بیاید. وجود پوشش ضد باران روی نما کاور و پوششی است که از به‌وجودآمدن رد باران و شره روی نما جلوگیری می‌کند.

• جلوگیری از آثار مخرب اشعه خورشید

در نمای آجری که با نور آفتاب در تماس است یا در اصطلاح آفتاب‌گیر هستند، اثرات مخربی به دلیل تابش مستقیم و اشعه مضر خورشید وجود دارد. این تخریب به ساختار آجر اثر می‌گذارد و محلول ضد شوره و پوشش آن از آسیب‌های ناشی از اشعه و نور آفتاب جلوگیری خواهد کرد.

• شرایط جوی مختلف بی‌اثر بر آجرنما

علاوه بر آفتاب، شرایط جوی مختلف و متغیر هم بر سازه و ساختار آجر اثر می‌گذارد. داغ‌شدن آجر در ماه‌های گرم و یخ‌زدن در فصول سرد، تنش زیادی در ساختار آجر ایجاد می‌کند که محلول نانو آجر خنثی‌کننده‌ی آن است.

• پوشش مناسب باران اسیدی

در شهرهای صنعتی و آلوده، بارش باران نه‌تنها اثر ظاهری باران روی نما وجود دارد، بلکه ترکیب آن با آلاینده‌ها باعث اسیدی شدن آب باران می‌شود که تخریب و مضرات بسیاری برای نما خواهد داشت. پس پوششی مانند محلولی که معرفی شد، از نفوذ و اثرات منفی باران اسیدی به نما هم مانعت می‌کند.

• حذف سایش و خراشیدگی

محلول نانو و ضد شوره مانند کاوری عمل می‌کند که حتی اگر بخواهید هم نتوانید خراش و سایشی روی آجر ایجاد کنید.

• افزایش عمر مفید نما

به‌طورکلی نمای سازه مانند رنگ، عمر مفیدی دارد که در پایان باید آن را تعمیر یا بازسازی کرد. پس هر چه این زمان طولانی‌تر باشد، برای شما بهتر است و نیازی به‌صرف هزینه ندارید. پوشش محلول ضد شوره افزایش‌دهنده این زمان است.

علاوه بر ۱۰ موردی که گفته شد، محلول ضدشوره کاربردهای دیگری دارد که از جمله آن می‌توان به کاهش چشمگیر رشد خزه و قارچ، مقاومت در برابر دمای بالا، کاهش چشمگیر هزینه‌ها به‌خاطر نگهداری و... اشاره کرد.

در نهایت ‌امیران نما همتی بلند دارد تا سطح آگاهی و اطلاعات شما را درباره‌ی نمای آجری، مزایا و معایب آن و تمام موضوعاتی که به آجر نما ارتباط دارد، افزایش دهد. هدف ما صرفاً معرفی و فروش محصولاتمان به شما نبوده و نیست. همچون محلول ضدشوره و کاربردهای آن (که در این مقاله مطرح شد) که در حال حاضر در بین محصولات‌امیران وجود ندارد، قصد داشتیم شما را با این محصول مفید برای نمای آجری و به‌طورکلی تمام نکات و محصولات مرتبط با این حوزه آشنا کنیم. ‌امیدواریم این مطالب برای شما چه به‌عنوان استفاده‌کننده و مشتری معمولی و چه سازنده‌ی بنا مفید واقع شود.

کد خبر 727965

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.