تظاهرات عظیم به پشتیبانی از بازرگان

نسلی که سال‌های بعد از انقلاب متولد شدند، برای درک لحظات سرنوشت‌ساز آن روزها تنها می‌توانند به دیده‌ها و شنیده‌های دیگران رجوع کنند یا به سراغ اسناد و روایت‌های بازمانده از آن زمان بروند، روزنامه‌ها و مطبوعات داخلی و خارجی یکی از بهترین اسناد موجود برای سفری تاریخی به روزهای پرشور بهمن ۵۷ است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، آن‌ها که بهمن سال ۵۷ در ایران را به چشم دیدند، کم نیستند، اما نسلی که سال‌های بعد متولد شدند، برای درک لحظات سرنوشت‌ساز آن روزها تنها می‌توانند به دیده‌ها و شنیده‌های دیگران رجوع کنند یا به سراغ اسناد و روایت‌های بازمانده از آن زمان بروند، روزنامه‌ها و مطبوعات داخلی و خارجی یکی از بهترین اسناد موجود برای سفر به روزهای پرشور بهمن ۵۷ و گام برداشتن در کنار مردمی است که یکی از بزرگترین انقلاب‌های تاریخ را رقم زدند. سفر با روایت‌ها، سفری است تاریخی با مرکبی از جنس کلمات که امروز ما را به هفدهم بهمن ۱۳۵۷ می‌برد.

بنا بر گزارش روزنامه‌ها، شانزدهم بهمن مردم شهرهای مختلف ایران در حمایت از حکم امام در خصوص انتصاب بازرگان به نخست‌وزیری اقدام به برپایی راهپیمایی کردند. مطبوعات در گزارش‌های متعدد نام شهرهایی که در آنها به این دلیل تظاهرات برپا گردید چنین اعلام کردند: اراک، اهواز، ایلام، بابل، تبریز، خرم‌آباد، خرمدره، خوی، دزفول، رامسر، زنجان، ساری، سبزوار، سنقر، شاهرود، شهرکرد، شهسوار، شیراز، فسا، کاشمر، کرج، کرمان، گرگان، گنبدکاووس، لنگرود، مشهد، منجیل، همدان و یاسوج.

طبق گزارش روزنامه بورس، بختیار پس از حضور در مجلس با ایراد سخنانی گفت: «یک مملکت، یک حکومت و یک قانون اساسی و لاغیر.» او به تشکیل دولت بازرگان تاخت و با تهدید به خون‌ریزی، قانون اساسی را معیار حکومت خود خواند. روزنامه آیندگان نیز نوشت بختیار دولت بازرگان را یک شوخی خواند و گفت: «تا زمانی که این شوخی‌ها ادامه دارد کاری به آن‌ها نداریم.»

تظاهرات عظیم به پشتیبانی از بازرگان

گزارش اصلی روزنامه اطلاعات در هفدهم بهمن نیز به تظاهرات گسترده مردم در حمایت از دولت بازرگان اشاره دارد. این روزنامه با تیتر «تظاهرات عظیم به پشتیبانی از بازرگان» نوشته است: از بعدازظهر روز گذشته که روزنامه اطلاعات به عنوان اولین رسانه گروهی در جهان اعلام کرد که مهندس مهدی بازرگان به سمت نخست‌وزیری حکومت انقلابی برگزیده شده است اجتماعات گوناگونی در نقاط مختلف تهران برپا شد که با آنکه شکل نگرفته بود ولی مباحثات زیادی به دنبال داشت.»

در قسمت دیگری از این گزارش آمده است: «گزارش خبرنگاران سیار ما حاکیست که در تظاهرات امروز گروه کثیری از طبقات مختلف مردم که از نقاط گوناگون تهران گردهم آمده بودند، نخست‌وزیری بازرگان را تأیید کردند و با شعارهایی که در این زمینه می‌دادند در خیابان‌ها دست به راهپیمایی زدند.

بر اساس این گزارش از حدود ۸ صبح حدود ۱۵ هزار نفر در میدان شهناز اجتماع کردند و در حالی که شعار می‌دادند به راهپیمایی پرداختند.»

همچنین به گفته این روزنامه مردم شعارهایی از قبیل «درود بر خمینی / ‏‬ناجی خلق ایران / ‏‬ سلام بر بازرگان / ‏‬ مجزی حفظ قرآن» و «بازرگان بازرگان، حکومتت مبارک» می‌دادند.

تظاهرات عظیم به پشتیبانی از بازرگان

روزنامه کیهان نیز با تیتر «برنامه دولت بازرگان» این‌طور نوشته است: «مهندس مهدی بازرگان قبلاً در مصاحبه‌ای وظایف عمده دولت موقت را چنین اعلام کرده بود: از وظایف عمده دولت موقت اول اینست که یک همه‌پرسی برپا کند تا نظر مردم را درباره تغییر رژیم و تحول آن به جمهوری دموکراتیک اسلامی بپرسد. سپس این وظیفه را خواهد داشت که انتخابات مجلس مؤسسان برگزار کند، مجلسی که قانون اساسی آینده را تدوین خواهد کرد. و وظیفه سوم نیز انجام انتخابات برای مجلس خواهد بود که به موجب قانون اساسی جدید تشکیل می‌شود و پس از تشکیل این مجلس، دولت رسمی تعیین خواهد شد.»

تظاهرات عظیم به پشتیبانی از بازرگان

کد خبر 725990

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.