سقوط نظام ۲۵۰۰ ساله استبداد/ ارتش انقلاب شهرها را آزاد کرد

نسلی که سال‌های بعد از انقلاب متولد شدند، برای درک لحظات سرنوشت‌ساز آن روزها تنها می‌توانند به دیده‌ها و شنیده‌های دیگران رجوع کنند یا به سراغ اسناد و روایت‌های بازمانده از آن زمان بروند، روزنامه‌ها و مطبوعات داخلی و خارجی یکی از بهترین اسناد موجود برای سفری تاریخی به روزهای پرشور بهمن ۵۷ است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، آن‌ها که بهمن سال ۵۷ در ایران را به چشم دیدند، کم نیستند، اما نسلی که سال‌های بعد متولد شدند، برای درک لحظات سرنوشت‌ساز آن روزها تنها می‌توانند به دیده‌ها و شنیده‌های دیگران رجوع کنند یا به سراغ اسناد و روایت‌های بازمانده از آن زمان بروند، روزنامه‌ها و مطبوعات داخلی و خارجی یکی از بهترین اسناد موجود برای سفر به روزهای پرشور بهمن ۵۷ و گام برداشتن در کنار مردمی است که یکی از بزرگترین انقلاب‌های تاریخ را رقم زدند. سفر با روایت‌ها، سفری است تاریخی با مرکبی از جنس کلمات که امروز ما را به بیست‌وسوم بهمن ۱۳۵۷ می‌برد.

سقوط نظام ۲۵۰۰ ساله استبداد/ ارتش انقلاب شهرها را آزاد کرد

«یکشنبه ۲۲ بهمن ۱۳۵۷، آیا این روز به عنوان روز پیروزی انقلاب ایران در تاریخ ثبت خواهد شد؟ دیروز این سوال بزرگ روز بود، وقتی که در اخبار ساعت ۲ خبر اعلام بی‌طرفی ارتش پخش شد، این سوال همه را به خود مشغول ساخت. اما هیچ‌چیز مانع نشد که شهر آن چهره را که در روز رفتن شاه از ایران به خود گرفته بود، دوباره نگیرد.»

این بخشی از گزارش کیهان از وقایع ۲۲ بهمن ۵۷ بود که با تیتر «در اوج انقلاب بر تهران چه گذشت» منتشر شد. کیهان در ادامه می‌نویسد: «تهران دومین روز نبردهای خیابانی را می‌گذراند. بخش‌های وسیعی از شهر به تسخیر مردم مسلح درآمده بود. شرق تهران که به منطقه آزاد شده می‌مانست. در غرب و شمال شهر جوانان مسلح سرگرم برپاساختن سنگرها بودند تا خود را برای پاسداری شبانه آماده سازند، اما خبر که از رادیو پخش شد یکباره صدای بوق اتومبیل‌ها فضای شهر را پر کرد. چراغ اتومبیل‌ها روشن شد و دست‌های مسلح و خالی به نشانه پیروزی بالا رفت. اما سنگرها همچنان برقرار ماند و تفنگ داران همچنان آماده ماندند و زن و مرد و خرد و کلان به کوچه و خیابان ریختند. کلانتری‌های تهران تا ظهر به تسخیر مردم درآمده بود. خبر اعلام بی‌طرفی ارتش که اعلام شد درهای سربازخانه‌ها نیز بروی مردم گشوده شد و سربازان به خیابان‌ها و آغوش مردم ریختند.»

سقوط نظام ۲۵۰۰ ساله استبداد/ ارتش انقلاب شهرها را آزاد کرد

امام خمینی (ره): توطئه‌ها را نقش بر آب کنید

روزنامه اطلاعات نیز اعلامیه امام خمینی (ره) خطاب به مردم را چاپ کرد، در این اعلامیه امام پس از تشکر از ملت مسلمان و قهرمان و مبارز ایران سه نکته مهم را یادآور می‌شوند و در قسمتی از متن این پیام آمده است: «شما در جریان مبارزات گذشته رشد اسلامی و انقلابی خود را آشکار کرده‌اید و اکنون بیش از پیش لازم است که این رشد را به جهانیان نشان دهید تا جهانیان بدانند مردم مسلمان ایران می‌توانند بدون قیمومیت این و آن راه سعادت خود را انتخاب نمایند و آن را از شما می‌خواهم که اولاً مانع آشوب و هرج و مرج بشوید و نگذارید که آشوبگران و مغرضین عملیاتی از قبیل آتش سوزی و مجازات متهمان و از بین بردن آثار علمی و فنی و صنعتی و هنری و اتلاف اموال عمومی و خصوصی دست بزنند. دشمن برای خراب کردن چهره نهضت از طریق نفوذ دادن افراد مفسد و مغرض در میان توده مسلمان دست به چنین کارهایی میزند تا نهضت ما را ارتجاعی و وحشیانه قلمداد نماید، من اکیداً اعلام می‌کنم هرکس دست به چنین عملیاتی بزند از جامعه انقلابی ملت مطرود و در پیشگاه خداوند مسئول است.»

در ادامه این اعلامیه امام دو درخواست مهم دیگر را مطرح می‌کنند، یکی اینکه مردم بدانند پیروزی بر دشمن هنوز به پایان نرسیده و دشمن از راه‌های مختلف برای ضربه به انقلاب استفاده خواهد کرد، پس لازم است که مردم با هوشیاری، انضباط انقلابی و اطلاعت از فرمان‌های رهبری و دولت موقت این توطئه‌ها را نقش بر آب کنند و دیگر آنکه افرادی از دشمن که به عنوان اسیر در اختیار مردم قرار می‌گیرند هرگز مورد خشونت و آزار قرار ندهند تا دولت اسلامی به‌موقع آن‌ها را محاکمه و عدالت را اجرا کند.

سقوط نظام ۲۵۰۰ ساله استبداد/ ارتش انقلاب شهرها را آزاد کرد

هم‌زمان با پیروزی کامل مردم در خیابان‌ها و تسلط آنان بر تمام سازمان‌های دولتی و پادگان‌های شهر و کلانتری‌ها، مجلسین شورای ملی و سنا نیز تسلیم شدند و پیوستگی خود را با نهضت اسلامی اعلام کردند.

جواد سعید، عضو شورای سلطنت با اعلام همبستگی اکثریت قاطع نمایندگان مجلس شورای ملی، از عضویت در شورای سلطنت استعفا کرد. جواد سعید در نامه نوشت: «اکثریت قاطع نمایندگان مجلس شورای ملی همبستگی خود را با انقلاب بزرگ ایران تحت رهبری حضرت آیت‌الله‌العظمی خمینی اعلام می‌دارند و معتقدند که دولت آقای بختیار باید تسلیم خواست ملت ایران گردد، در غیر این صورت مجلس شورای ملی به وظایف قانونی خود در جهت خواست ملت ایران اقدام خواهد کرد. ضمناً به اطلاع می‌رساند که اینجانب استعفای خود را از عضویت شورای سلطنت به جانب وارسته ریاست شورا ارسال نموده‌ام.»

مجلس سنا نیز طی بیانیه‌ای انحلال خود را اعلام داشت. سناتورها به‌طور دسته‌جمعی با انتشار بیانیه‌ای از عضویت مجلس سنا استعفا کرده‌اند. متن بیانیه سناتورهای مجلس سنا بدین شرح است: «نظر به پیروی و احترام به نهضت مقدس اسلامی و مقررات قانون اساسی، اکنون که قوانین مورد علاقه ملت ایران (انحلال ساواک، محاکمه و کیفر متجاوزین به حقوق ملی) به تصویب سنا نیز رسیده است، سناتورها از شغل خود مستعفی شده‌اند.»

کد خبر 727505

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.