جنگ خونین لشکر گارد با نیروی هوایی

نسلی که سال‌های بعد از انقلاب متولد شدند، برای درک لحظات سرنوشت‌ساز آن روزها تنها می‌توانند به دیده‌ها و شنیده‌های دیگران رجوع کنند یا به سراغ اسناد و روایت‌های بازمانده از آن زمان بروند، روزنامه‌ها و مطبوعات داخلی و خارجی یکی از بهترین اسناد موجود برای سفری تاریخی به روزهای پرشور بهمن ۵۷ است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، آن‌ها که بهمن سال ۵۷ در ایران را به چشم دیدند، کم نیستند، اما نسلی که سال‌های بعد متولد شدند، برای درک لحظات سرنوشت‌ساز آن روزها تنها می‌توانند به دیده‌ها و شنیده‌های دیگران رجوع کنند یا به سراغ اسناد و روایت‌های بازمانده از آن زمان بروند، روزنامه‌ها و مطبوعات داخلی و خارجی یکی از بهترین اسناد موجود برای سفر به روزهای پرشور بهمن ۵۷ و گام برداشتن در کنار مردمی است که یکی از بزرگترین انقلاب‌های تاریخ را رقم زدند. سفر با روایت‌ها، سفری است تاریخی با مرکبی از جنس کلمات که امروز ما را به بیست‌ویکم بهمن ۱۳۵۷ می‌برد.

محور اصلی مطالب دو روزنامه اطلاعات و کیهان در بیست‌ویکم بهمن به درگیری‌های خونین میان گارد شاهنشاهی و نیروی هوایی اختصاص دارد. ماجرا از این قرار بود که در روز جمعه، ۲۰ بهمن ۱۳۵۷ تلویزیون اعلام کرد که فیلم بازگشت امام خمینی (ره) به ایران را پخش خواهد کرد اما عوامل رژیم پهلوی پیش از پخش برنامه، تظاهراتی که در همان روز در حمایت از شاه و بختیار در امجدیه (ورزشگاه شهید شیرودی تهران) برگزار شده بود را پخش کردند. پخش این تظاهرات واکنش منفی همافران نیروی هوایی را در پی داشت. نیروهای گارد شاهنشاهی که در پادگان مستقر بودند، پس از استهزای موافقان شاه توسط همافران به‌خصوص زمانی که تلویزیون تصاویر مربوط به ورود امام را پخش کرد و همافران به شادی پرداختند و صلوات فرستادند، به سالن هجوم بردند و همافران را به گلوله بستند.

صدای تیراندازی‌ها در پادگان دوشان تپه (خیابان پیروزی، نیروی هوایی)، مردم شرق تهران را به خیابان کشید. مردم ابتدا تصور می‌کردند که به مقر امام (مدرسه علوی) حمله شده است اما صدای شلیک گلوله‌ها از پادگان و با توجه به گزارش اندک نفراتی که توانسته بودند از مهلکه بگریزند، توجه مردم را به پادگان نیروی هوایی جلب کرد. مردم پادگان دوشان تپه را محاصره کردند. برخی از مردم می‌خواستند تا به کمک همافران بشتابند، اما گروهی دیگر این کار را خطرناک می‌دانستند. مردم تا صبح خیابان‌های اطراف پادگان دوشان تپه را ترک نکردند و در آنجا ماندند.

درگیری میان همافران و افراد گارد جاویدان که از شب پیش آغاز شده بود، تا قبل از ظهر روز بیست‌ویکم نیز ادامه داشت. سرانجام در ساعت ۱۰ صبح، درِ اسلحه‌خانه نیروی هوایی به روی مردم گشوده شد. هزاران نوشته بر مقوا و کاغذ روی دست‌ها در سطح شهر می‌چرخید: «هر کس ورقه پایان خدمت دارد برای گرفتن اسلحه به نیروی هوایی برود.»

جنگ خونین لشگر گارد با نیروی هوایی

در این زمینه اطلاعات با تیتر «نبردهای خونین میان واحدهای مسلح در تهران» نوشت «شب گذشته ناگهان شهر تهران حالت عادی خود را از دست داد و اضطراب و نگرانی بر ساکنان پایتخت حکم‌فرما شد، حدود ساعت ۹ شب ناگهان در شرق تهران تیراندازی‌های مکرر به گوش رسید و مردم از خانه‌ها بیرون ریختند و بار دیگر بانگ الله‌اکبر تهران را فرا گرفت.»

اطلاعات به نقل از شاهدان عینی نوشت «سربازان داخل پادگان دوشان‌تپه با گفتن الله‌اکبر از مردم کمک می‌خواستند.»

اطلاعات در ادامه گزارش خود به درگیری‌های روز ۲۱ بهمن اشاره کرد و نوشت که «تهران، امروز چهره‌ای کاملاً غیرعادی داشت. در پی حوادث شب گذشته و ماجراهایی که در شرق تهران گذشت، امروز نیز تظاهرات گسترده‌ای در نقاط مختلف تهران صورت گرفت.»

اطلاعات اضافه می‌کند «خبرنگار دیگر ما در حالی که زیر رگبار گلوله از یک تلفن عمومی در خیابان حسینی گزارش می‌داد اعلام کرد: افراد گارد علاوه بر اینکه به روی افراد آموزشگاه نیروهای هوایی و همافران شلیک می‌کنند بسویی مردم، زن، مرد، کودک و وسایل نقلیه هم تیراندازی می‌کنند، مردم که به خشم آمده‌اند یک جیپ و یک اتوبوس گارد را به آتش کشیدند.»

به نوشته اطلاعات «تا ظهر امروز ۶۳ کشته به دو بیمارستان جرجانی و بوعلی انتقال داده شده‌اند، عده کشته‌ها و زخمی‌ها را از نظر کثرت هنوز نمی‌توان تعیین کرد.»

در مورد درگیری‌های نیروهای مسلح در تهران کیهان نیز در عنوان اصلی روز ۲۱ بهمن خود از «جنگ خونین لشکر گارد با نیروی هوایی» خبر داد.

کیهان نوشت که «نیروی هوایی چند تانک مهاجم را از کار انداخت» و اضافه کرد که «مردم به یاری افراد نیروی هوایی رفتند.»

جنگ خونین لشگر گارد با نیروی هوایی

امام خمینی (ره) عکس رژه نظامیان را تأیید کردند

کیهان همچنین نوشت که «افراد نیروی هوایی با کمک گروه‌های مسلح مردم حلقه محاصره گارد را شکستند و آنها را عقب راندند.»

عکس یک کیهان هم با این توضیح به چاپ رسید که «اجساد گروهی از کشته‌شدگان نبردهای خونین پادگان نیروی هوایی در سردخانه بیمارستان جرجانی دیده می‌شود. تعداد دقیق مقتولین هنوز معلوم نیست.»

انتشار عکس دیدار آیت‌الله خمینی (ره) با همافران در شماره ۱۹ بهمن روزنامه کیهان هم از نکات بحث‌برانگیز در این روز بود. کیهان اظهارات بختیار را در مورد جعلی و مونتاژ بودن این عکس منعکس کرد، اما هم‌زمان روایت خود را از ثبت و انتشار این عکس منتشر کرد و نوشت «امام خمینی صحبت عکسی را که پنجشنبه در صفحه اول کیهان چاپ شد تأیید کرد.»

کد خبر 726523

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.