روز همبستگی با مردم کشمیر + تاریخچه

روز همبستگی با مردم کشمیر ۵ فوریه (۱۶ بهمن ۱۴۰۲) هر سال توسط مردم پاکستان و کشمیر برگزار می‌شود و بیش از ۷۰ سال تلاش آن‌ها برای آزادی را گرامی می‌دارد. این روز همچنین به افتخار کشمیری‌هایی جشن گرفته می‌شود که در مبارزه برای آزادی جان خود را از دست داده‌اند.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، کشمیر یکی از محبوب‌ترین نقاط توریستی در پاکستان است و به عنوان «بهشت روی زمین» شناخته می‌شود. این دره با ۶ هزار مایل مربع در بخش شمالی شبه‌قاره هند قرار دارد.

کشمیر از سال ۱۹۴۷ مملو از درگیری‌های ارضی بوده است و تنها در فاصله سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۹، ۴۴۲۷ نفر جان خود را در این درگیری‌ها از دست دادند. بخش‌های تحت کنترل هند و پاکستان کشمیر توسط خط کنترل و مرز نظامی از هم جدا شده‌اند و چین مدعی است که کنترل بیش از ۲۰ درصد کشمیر را در اختیار دارد.

تاریخ روز همبستگی با مردم کشمیر ۱۴۰۲

روز همبستگی با مردم کشمیر هر سال در پنجم فوریه مصادف با شانزدهم بهمن ۱۴۰۲ برگزار می‌شود. این روز از سال ۱۹۹۰ در پاکستان به‌عنوان روز اعتراض علیه کنترل هند بر بخشی از کشمیر برگزار می‌شود.

روز همبستگی با مردم کشمیر +تاریخچه

تاریخچه روز همبستگی با مردم کشمیر

روز همبستگی با مردم کشمیر یک روز تعطیل برای برجسته کردن موضوع کشمیر است که اولین بار توسط قاضی حسین احمد از حزب جماعت اسلامی در سال ۱۹۹۰ پیشنهاد و توسط نواز شریف، نخست‌وزیر پاکستان در آن زمان، حمایت شد. سپس حزب مردم پاکستان روز پنجم فوریه را تعطیل رسمی اعلام کرد.

مناقشه طولانی‌مدت هند و پاکستان بر سر کشمیر

کشمیر که به‌خاطر زیبایی‌های طبیعی‌اش مشهور است، در شمالی‌ترین بخش شبه‌قاره هند و در همسایگی هیمالیا قرار دارد. در زمان تجزیه هند، این منطقه یک ایالت شاهزاده‌نشین تحت حکومت «راج» بریتانیا بود و به سه بخش تقسیم شد که اکنون تحت کنترل هند (جامو و کشمیر)، پاکستان (کشمیر آزاد و گیلگیت بالتستان) و چین (آکسای چین) قرار دارد. تقسیم کشمیر بین هند و پاکستان به سه جنگ بین دو کشور بر سر منطقه در سال‌های ۱۹۴۷، ۱۹۶۵ و ۱۹۹۹ منجر شد که با ایجاد دشمنی و خونریزی‌های فراوان همراه بود.

پاکستان موضوع کنترل کشمیر را مسئله اصلی میان هند و پاکستان می‌داند و به همین دلیل بخش قابل‌توجهی از درآمد ملی خود را به بودجه نظامی اختصاص می‌دهد.

روز همبستگی با مردم کشمیر +تاریخچه

آزادی کشمیر از زمان تقسیم شبه‌قاره هند و تشکیل دولت‌های جداگانه هند و پاکستان در سال ۱۹۴۷، موضوع درگیری بین هند و پاکستان بوده است و با توجه به تداوم آن، در سال ۱۹۴۸ به سازمان ملل کشیده شده است. این درگیری هر سال شدیدتر شد، اما در فاصله سال‌های ۱۹۷۱ تا ۱۹۷۲ جنگ طولانی بین هند و پاکستان به پایان رسید و به توافق سیملا منجر شد. دولت هند در سال ۲۰۱۹ وضعیت ویژه اعطا شده به کشمیر را لغو کرد.

روز همبستگی با مردم کشمیر در سراسر پاکستان برای به تصویر کشیدن همبستگی با مردم کشمیر در سراسر جهان برگزار می‌شود، چراکه بسیاری از افراد عزیزان خود را در مبارزات خود برای دستیابی به هویت جداگانه روی نقشه جهان از دست داده‌اند و در طول آن پاکستان از کشمیر برای حق اولیه خود در راستای تعیین سرنوشت حمایت می‌کند.

موضوع کشمیر توسط پاکستان در سطح جهانی مطرح شده است، اما رهبران بین‌المللی و سازمان ملل در حل این مشکل موفق نبوده‌اند. با این حال پاکستان با برگزاری جشن روز همبستگی با مردم کشمیر در فوریه هر سال، به حمایت از مردم این سرزمین در مبارزه برای رسیدن به هدف خود ادامه می‌دهند.

روز همبستگی با مردم کشمیر +تاریخچه

کد خبر 725849

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.