۱۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۰
روز جهانی بلایا + تاریخچه

روز بلایا هر سال در ۵ فوریه (۱۶ بهمن ۱۴۰۲) برگزار می‌شود و بر اهمیت افزایش آگاهی و آمادگی در برابر بلایای طبیعی و ساخته دست بشر تأکید دارد.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، بلایای طبیعی و غیرطبیعی رویدادهای بزرگی هستند که در یک دوره کوتاه یا طولانی رخ می‌دهد و منجر به خسارات انسانی، مادی، اقتصادی یا زیست‌محیطی گسترده‌ای می‌شود که بیش از توانایی جوامع برای مقابله با استفاده از منابع خود است. بلایا، صرف‌نظر از محیطی که در آن رخ می‌دهند، تغییراتی در دولت و زندگی عمومی ساکنان ایجاد می‌کنند. تعیین تاریخ منشأ بلایا غیرممکن است، اما به جرئت می‌توان گفت که آن‌ها از ابتدا به هر شکلی وجود داشته‌اند و هر یک علل، پیامدها و روش‌های پیشگیرانه خود را دارد.

تاریخ روز بلایا در سال ۱۴۰۲

روز بلایا هر سال در پنجم فوریه مصادف با شانزدهم بهمن ۱۴۰۲ برگزار می‌شود. این روز برای افزایش آگاهی در مورد انواع مختلف بلایای احتمالی و رخ داده است و پیامدهای آن‌ها را بر جهان، همچنین اهمیت مدیریت بلایا و آموزش‌های لازم برای مقابله با آن‌ها را برجسته می‌کند.

روز بلایا + تاریخچه و موضوع

انواع بلایا

بلایا به دو دسته کلی بلایای طبیعی و بلایای انسانی تقسیم می‌شوند. بلایای طبیعی یک فرآیند یا رویداد طبیعی است که می‌تواند به مرگ، جراحت یا سایر پیامدهای سلامتی، همچنین تخریب اموال، از دست دادن معیشت و خدمات، اختلالات اجتماعی و اقتصادی و آسیب‌های زیست‌محیطی منجر شود. بلایای طبیعی مانند زلزله، رانش زمین، فوران‌های آتشفشانی، سیل، طوفان، گردباد، کولاک، سونامی، طوفان، آتش‌سوزی و بیماری‌های همه‌گیر سالانه است که هزاران نفر را می‌کشند، زیستگاه‌ها و اموال را از بین می‌برند و میلیاردها دلار خسارت بر جای می‌گذارند. این بلایا در نتیجه رشد سریع جمعیت جهان و تمرکز فزاینده بر سکونت در مکان‌های خطرناک، مکرر و شدیدتر شده‌اند و در این بین ساخت‌وسازهای غیرمهندسی مکان‌های مستعد بلایا را آسیب‌پذیرتر می‌کنند.

بلایای انسانی نتیجه مخاطرات فنی یا ناشی از فعالیت‌های انسانی است. جنگ، ناآرامی‌های داخلی، ازدحام جمعیت، آتش‌سوزی‌ها، حوادث حمل‌ونقل، حوادث صنعتی، درگیری‌ها، نشت‌نفت، حملات تروریستی و انفجارهای هسته‌ای تنها چند نمونه از این بلایا هستند.

روز بلایا + تاریخچه و موضوع

عده‌ای استدلال می‌کنند که تا حدی همه بلایا ساخته دست بشر هستند، زیرا از شکست انسان در اجرای سیستم‌های مدیریت اضطراری مؤثر ناشی می‌شوند. به‌عنوان مثال در حالی که خشکسالی، سیل، آتش‌سوزی یا بیماری می‌تواند باعث قحطی محلی شود، در دوران مدرن غذای کافی در سطح جهان وجود دارد. کمبود مزمن موضعی معمولاً نتیجه سوءمدیریت دولت، درگیری خشونت‌آمیز یا یک سیستم اقتصادی است که نمی‌تواند غذا را در جایی که لازم است فراهم کند. به همین ترتیب، زلزله‌ها به دلیل ساختمان‌ها و سدهای ساخت بشر بیشتر خطرناک هستند، بنابراین اجتناب از سونامی و رانش زمین ناشی از زلزله تا حد زیادی به مکان بستگی دارد.

تاریخچه روز بلایا

روز بلایا اولین بار در اوایل دهه ۲۰۰۰ به‌عنوان راهی برای افزایش آگاهی در مورد آمادگی اضطراری و اقدامات ایمنی در برابر انواع بلایای طبیعی و ساخته بشر ایجاد شد. این روز یادآوری برای آمادگی همیشگی در برابر حوادث غیرمنتظره و چگونگی ایمن نگه‌داشتن خود در هر شرایطی عمل می‌کند.

پس از تأثیر ویرانگر طوفان کاترینا در سال ۲۰۰۵، اهمیت آمادگی در برابر بلایا به شدت مورد توجه قرار گرفت و زلزله هائیتی در سال ۲۰۱۰ بیشتر بر اهمیت این روز تأکید کرد، چراکه روز بلایا نشان می‌دهد فاجعه در هر زمانی رخ می‌دهد. فاجعه هسته‌ای فوکوشیما در سال ۲۰۱۱ و همه‌گیری کووید -۱۹ در سال ۲۰۲۰ به‌طور غیرقابل انکاری بر اهمیت روز بلایا تأکید می‌کند، زیرا به جهان نشان داد که آمادگی اضطراری در مدیریت بحران جهانی تا چه میزان حیاتی است.

روز بلایا + تاریخچه و موضوع

کد خبر 725603

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.