به گزارش خبرگزاری ایمنا، اصفهان دارای چهار رینگ ترافیکی است که در حال حاضر در محدوده رینگ اول طرح زوج و فرد اجرا میشود؛ رینگ دوم حد فاصل میدان قدس تا سهراه سیمین و به سمت پل اندیشه خط یک اتوبوس تندرو احداث شده و رینگ سوم نیز بهصورت کامل بزرگراهی است.
رینگ چهارم شهر اصفهان بهطول ۷۸.۲ کیلومتر از پل سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در شرق شهر آغاز میشود و با عبور از محورهای متعدد و تقاطع غیرهمسطح با بزرگراه فرودگاه، محور اردستان، بزرگراه معلم و پل استقلال و عبور از محدوده شهرهای خمینیشهر و درچه به اتوبان ذوبآهن میرسد؛ سپس همراستا با کنارگذرهای غرب و شرق شهر به پل شهید سلیمانی میرسد که در بخشی از این مسیرها در حال احداث است.
در حوالی کیلومتر ۷.۵ رینگ چهارم شهر، یکی از بزرگترین پلهای اصفهان به نام «آفتاب» احداث شده است که قبل از احداث این پل، یک مجتمع خدماتی رفاهی در نزدیکی آن احداث شده بود، بنابراین با اعمال تغییراتی در پروژه (همچون محور خروجی جنوب شرقی رینگ از سمت پل شهید سلیمانی) بدون حذف این مجتمع، احداث آن کلید خورد.
با توجه به تغییر محل خروجی معبر رینگ چهارم از سمت جنوب به شمال رینگ، تلاقی ترافیک ورودی از سایر رمپها و این مجتمع خدماتی رفاهی و خروجیهای فرودگاه شهید بهشتی به سمت محله دینان، این بخش از پروژه که کندروی جنوبی است، ناایمن شده است.
اصفهان به دلیل قرارگیری در مرکز کشور، شاهراه حملونقل جادهای شمال به جنوب و شرق به غرب است؛ با توجه به اینکه معبر خودروهای سنگین برای عبور از نصفجهان از سمت بزرگراه معلم به سمت بلوارهای فرزانگان و آیتالله ناصری، پل آفتاب و اتوبان فرودگاه یا ادامه رینگ چهارم برای حرکت به سمت جنوب شهر است، تردد بالای این خودروها عاملی برای افزایش حوادث جادهای است.
طبق قانون، احداث و بهرهبرداری از جادههای خارج از محدوده خدماتی تمام شهرهای کشور بر عهده اداره کل راهداری و حملونقل جادهای همان شهرستان است و در نقطه مقابل این فعالیتهای در محدوده شهر توسط شهرداریها انجام میشود.
اینکه این نقطه حادثه خیر در محدوده خدماتی شهر اصفهان قرار ندارد، مسجل است، اما اینکه ایمنسازی خروجیها و ورودیهای پل آفتاب با کدام نهادهای شهرداری یا اداره کل راهداری و حملونقل جادهای است مشخص نیست.
شهروندان چه میگویند؟
«جلال» از ساکنان حومه اصفهان که هر روز از این محور عبور میکند، میگوید: «با توجه به اینکه یک خروجی برای کندوری پل آفتاب در نظر گرفتند، به نظر من باید طول جدول محل خروج از کندرو را کمتر کنند تا این مشکل بر طرف شود»
«محمد» از رانندگان پایه دوم که همواره با این مشکل درگیر بوده است، میگوید: «بهنظر من اگر یک میدان ابتدای ورودی پل محله دینان ایجاد شود و معبر خروجی بزرگراه جدید از سمت خاتونآباد (جنوب به شمال رینگ) را به آن اضافه کنند، از بار مشکلات این بخش کم میکند، البته رانندگان هم باید مطابق قانون رانندگی کنند.»
وی ادامه میدهد: «اینکه مشکل اصلی این نقطه حادثهخیز پمپ بنزین تازه احداث است، مشخص است، اما فکر میکنم با احداث این میدان نیز پس از تکمیل پروژه رینگ چهارم، به مشکل برمیخوریم و درخواست دارم مسئولان برای این مشکل چارهاندیشی کنند.»
یکی از کسبه نزدیک به پل آفتاب در محله حصه نیز تاکید میکند: «وضعیت این پل به هیچ عنوان مناسب نیست، چه از طرف ورودی چه از سمت خروجی، هر دو طرف مشکل دارد و باید به حال آن فکری کنند. از نورپردازی گرفته تا تابلوهای پل آفتاب باید بهتر شود و باید قبل از اینکه حادثه دیگری در این نقطه رخ دهد به داد آن برسند.»
پل آفتاب پیوست ترافیکی دارد
سیدمجتبی ابطحی، رئیس اداره ترافیک منطقه ۱۰ شهرداری اصفهان در گفتوگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: مشکلاتی که در محدوده پل آفتاب وجود دارد به دو قسمت تقسیمبندی میشود.
وی افزود: قسمتی از مشکلات پل آفتاب مربوط به دماغههای ورودی و خروجی این پل است که با توجه به اینکه این پل توسط شهرداری اصفهان احداث شده، بهطور طبیعی ایمنسازی این محلها (شامل ورودیها و خروجیها) نیز مربوط به این نهاد است.
رئیس اداره ترافیک منطقه ۱۰ شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: قسمتهایی از ایمنسازی پل آفتاب طبق پیوست ترافیکی طرح احداث پل انجام شده و موارد تکمیلی نیز بهمنظور افزایش ایمنی توسط مناطق ۱۰ و ۱۴ شهرداری در حال انجام است.
ابطحی تاکید کرد: قسمت دوم مشکل این مسیر، مربوط به دماغه ورودی پل زیر گذر روستای دینان است که این محل در حوزه اختیارات اداره کل راهداری و حملونقل جادهای قرار دارد که با این حال، ایمنسازی این قسمت با نصب چراغ چشمکزن و نصب بشکه ترافیکی توسط منطقه ۱۰ شهرداری اصفهان در چند نوبت انجام شده است که به علت سرقتهای مکرر تجهیزات نصب شده، بینتیجه بوده است.
وی اضافه کرد: ضرورت دارد برای افزایش و پایداری ایمنسازی این نقطه، اقدامات اساسی توسط اداره کل راهداری و حملونقل جادهای انجام شود.
نقطه حادثهخیز اعلام شود تا بررسی و رفع خطر آن را انجام دهیم
مهدی فقهی، معاون راهداری اداره کل راهداری و حملونقل جادهای استان اصفهان در گفتوگو با خبرنگار ایمنا در پاسخ به اینکه چرا کندروی جنوبی پل آفتاب (مسیر موازی با مسیر غرب به شرق اتوبان فرودگاه شهید بهشتی) ایمنی لازم را ندارد، گفت: این موضوع باید دقیقتر مورد بررسی قرار گیرد.
وی افزود: درخواست داریم نقطه دقیق این محل مشخص شود تا در صورت نیاز با شهرداری مکاتبات لازم را انجام دهیم.
معاون راهداری اداره کل راهداری و حملونقل جادهای استان اصفهان خاطرنشان کرد: این بخش در رینگ چهارم ترافیکی اصفهان قرار گرفته است و با توجه به اینکه با احداث پل آفتاب یک تقاطع بین اتوبان فرودگاه و این رینگ ترافیکی ایجاد شده است، تقسیم وظایف آن باید تعیین تکلیف شود.
فقهی در رابطه با اینکه شهرداری نیز اشاره دارد تا پل آفتاب با این نهاد شهری است و ادامه آن توسط اداره کل راهداری مدیریت میشود، اضافه کرد: با توجه به احداث پل آفتاب، حقوق و وظایفی برای این دو نهاد به وجود آمده است، بنابراین باید نقطه آن مشخص شود تا پس از بررسی برای ایمنسازی آن اقدام شود یا حتی مکاتبات لازم با شهرداری اصفهان انجام شود.
نظر شما