جلسه مهم دیشب در حضور امام(ره)

نسلی که در سال‌های بعد از انقلاب متولد شدند، برای درک لحظات سرنوشت‌ساز آن روزها تنها می‌توانند به دیده‌ها و شنیده‌های دیگران رجوع کنند یا به سراغ اسناد و روایت‌های بازمانده از آن زمان بروند، روزنامه‌ها و مطبوعات داخلی و خارجی یکی از بهترین اسناد موجود برای سفری تاریخی به روزهای پرشور بهمن ۵۷ است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، آن‌ها که بهمن سال ۵۷ در ایران را به چشم دیدند، کم نیستند، اما نسلی که سال‌های بعد متولد شدند برای درک لحظات سرنوشت‌ساز آن روزها تنها می‌توانند به دیده‌ها و شنیده‌های دیگران رجوع کنند یا به سراغ اسناد و روایت‌های بازمانده از آن زمان بروند، روزنامه‌ها و مطبوعات داخلی و خارجی یکی از بهترین اسناد موجود برای سفر به روزهای پرشور بهمن ۵۷ و گام برداشتن در کنار مردمی است که یکی از بزرگترین انقلاب‌های تاریخ را رقم زدند. سفر با روایت‌ها، سفری است تاریخی با مرکبی از جنس کلمات که امروز ما را به پانزدهم بهمن ۱۳۵۷ می‌برد.

پانزدهم بهمن روزی است که به حکم امام خمینی (ره) مهندس مهدی بازرگان به‌طور رسمی به عنوان نخست‌وزیر موقت انتخاب شد. روزنامه اطلاعات نیز در مطلب اصلی خود در تاریخ پانزدهم بهمن با تیتر «جلسه مهم دیشب در حضور امام» به جلسه امام با بازرگان درباره همین موضوع پرداخت.

جلسه مهم دیشب در حضور امام(ره)

در قسمتی از گزارش روزنامه اطلاعات آمده است: «از ساعت ده صبح دیروز و به دنبال پایان یافتن مصاحبه امام خمینی در محل اقامت ایشان، اغلب خبرنگاران و نمایندگان رسانه‌های گروهی در جستجوی نام اعضای شواری انقلاب بودند. بخصوص که امام خمینی اعلام کردند این اعضا به طور قطعی انتخاب شده‌اند.

خبرنگار سیاسی اطلاعات که در جریان این تلاش‌ها بود توانست از تشکیل یک جلسه محرمانه بین امام و اعضای شورا، نخست وزیر احتمالی منتخب امام و تنی چند از مشاورانشان اطلاع پیدا کند. یکی از نزدیکان امام این جلسه را سرنوشت ساز خواند. بر اساس آنچه در محل سکونت امام شایع بود، مهندس بازرگان سمت نخست وزیری را در دولت موقت انقلابی عهده دار خواهد بود و جلسه دیشب که پشت درهای بسته و به مدت دو ساعت ادامه داشت درواقع برای تعیین زمان قطعی اعلام این حکومت از سوی امام خمینی است.»

امام در حکمی به مهندس بازرگان، او را مأمور تشکیل دولت موقت کردند و در آن از بازرگان خواستند با رجوع به آرای عمومی درباره تغییر نظام سیاسی کشور به جمهوری اسلامی و تشکیل مجلس مؤسسان (خبرگان بعدی) برای تصویب قانون اساسی نظام جدید و برپایی انتخابات مجلس نمایندگان مردم اقدام کند، متن حکم امام خمینی (ره) به شرح زیر است:

«۶ ربیع الاول ۱۳۹۹
جناب آقای مهندس مهدی بازرگان

بنا به پیشنهاد شورای انقلاب، بر حَسَب حق شرعی و حق قانونی ناشی از آرای اکثریت قاطع قریب به اتفاق ملت ایران که طی اجتماعات عظیم و تظاهرات وسیع و متعدد در سراسر ایران نسبت به رهبری جنبش ابراز شده است، و به موجب اعتمادی که به ایمان راسخ شما به مکتب مقدس اسلام و اطلاعی که از سوابقتان در مبارزات اسلامی و ملی دارم، جنابعالی را بدون در نظر گرفتن روابط حزبی و بستگی به گروهی خاص، مأمور تشکیل دولت موقت می‌نمایم تا ترتیب اداره امور مملکت و خصوصاً انجام رفراندم و رجوع به آرای عمومی ملت درباره تغییر نظام سیاسی کشور به جمهوری اسلامی و تشکیل مجلس مؤسسان از منتخبین مردم جهت تصویب قانون اساسی نظام جدید و انتخاب مجلس نمایندگان ملت بر طبق قانون اساسی جدید را بدهید.
مقتضی است که اعضای دولت موقت را هر چه زودتر با توجه به شرایطی که مشخص نموده‌ام تعیین و معرفی نمائید.
کارمندان دولت و ارتش و افراد ملت با دولت موقت شما همکاری کامل نموده و رعایت انضباط را برای وصول به اهداف مقدس انقلاب و سامان یافتن امور کشور خواهند نمود.
موفقیت شما و دولت موقت را در این مرحله حساس تاریخی از خداوند متعال مسئلت می‌نمایم.

بختیار: به آیت‌الله خمینی اجازه تشکیل دولت موقت را نمی‌دهم

روح‌الله الموسوی الخمینی»

تیتر اول روزنامه کیهان در تاریخ پانزدهم بهمن نیز به مصاحبه‌ای از شاپور بختیار با یک روزنامه کانادایی اشاره دارد که اعلام کرده بود اجازه تشکیل دولت موقت را به امام نخواهد داد و در اصول نه با شاه ساز می‌کند نه با خمینی.

جلسه مهم دیشب در حضور امام(ره)

در قسمتی از مصاحبه بختیار که در روزنامه کیهان چاپ شده است آمده است: «من تمام عمر در راه دموکراسی مبارزه کرده‌ام و در اصول عقاید نه با آیت‌الله خمینی سازش خواهم کرد نه با کس دیگر.» بختیار در اشاره به اظهارات آیت‌الله خمینی که به زودی دولت موقت جمهوری اسلامی را اعلام خواهد کرد، گفت: من نخست باید بدانم که جمهوری اسلامی چیست سپس بگویم که آیا قبولش خواهم کرد یا نه.» بختیار در مورد احتمالی سازش با آیت‌الله خمینی گفت اگر سازش عبارت از انتخابات دموکراتیک و آزاد و رعایت حقوق بشر باشد با این کار موافق است.

کیهان در ادامه نوشته است بختیار در مصاحبه‌ای با روزنامه لومتن گفت نخواهد گذاشت آیت‌الله خمینی دولتی موقت در ایران ایجاد کند. وی گفت: «اگر وی حرفش را به مرحله اجرا درآورد اسباب دردسر خواهد شد.»

کد خبر 725346

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.