لیست سوغاتی های خوراکی ایران

سوغاتی خریدن در هنگام سفر قسمت هیجان‌انگیز آن است و دوستان و خانواده نیز چشم‌انتظار سوغاتی‌های مسافران هستند تا یادگاری کوچک از شهرهای مختلف را داشته باشند.

همان‌طور که می‌دانید هر شهری با فرهنگ و رسوم متفاوت خود انواع خوراکی یا وسایل خاصی دارد که مخصوص همان شهر است، تمامی شهرهای کشورمان با سوغاتی‌های خوراکی گوناگون خود در هیچ جایی از جهان پیدا نمی‌شوند. پس در هنگام سفر به شهر یا کشوری دیگر می‌توانید سوغاتی آن شهر را تهیه کنید.

در ادامه انواع سوغاتی خوردنی ایران را به شما معرفی می‌کنیم. چند مورد از این سوغاتی‌ها را از قبل می‌شناختید؟

سوغاتی تبریز

در شهر تبریز می‌توانید از محصولات کشاورزی و گیاهان متنوعی خریداری کنید. همچنین به دلیل خوش‌خوراک بودن ترک‌زبان‌ها می‌توانید انواع شیرینی‌های خوشمزه را تهیه کنید. برخی از شیرینی‌های مشهور در شهر تبریز عبارت‌اند از قرابیه، ریس، نوقا.

حتماً در هنگام سفرتان به این شهر زیبا این شیرینی‌ها را امتحان کنید و به عنوان سوغاتی به شهر خودتان ببرید.

لیست سوغاتی های خوراکی ایران

سوغاتی ارومیه

شهر بعدی ارومیه، شهر مهد سوغاتی خوراکی است. این شهر به نقل‌هایش معروف است که عطر و طعم متفاوتی دارند، انواع نقل‌ها عبارت‌اند از بیدمشک، گل محمدی، زعفرانی و غیره. در ضمن نمی‌توان از سوغاتی‌های دیگر مانند حلواهای خوشمزه و عرقیات ارومیه به سادگی رد شد.

سوغاتی یزد

شهر تاریخی یزد از آن جمله شهرهایی است که سوغاتی‌هایش در میان مسافران شهرت خاصی دارد. مسافران و توریست‌های زیادی از کشورهای مختلف شهر یزد را برای سفرشان انتخاب می‌کنند و با خرید بلیط هواپیما خارجی راهی این شهر زیبا می‌شوند. در یزد شیرینی‌های زیادی پخته می‌شوند، از شیرینی‌های معروف می‌توان به قطاب، باقلوا، پشمک، سوهان، نان‌پنجره‌ای، انواع لوز و کیک یزدی بیان کرد.

سوغاتی اردبیل

اردبیل جزو شهرهای سردسیر کشورمان است که در هنگام سفر به این شهر تاریخی از خرید عسل غافل نشوید. عسل نه تنها به عنوان سوغاتی بلکه برای مصرف روزانه‌تان نیز مهم است. همچنین چندین نوع شیرینی نیز مانند نان برنجی، حلوای زنجبیلی و حلوای سفید و سیاه در اردبیل مشهور هستند.

سوغاتی اصفهان

اصفهان با شهرت خود در میان گردشگران و توریست‌ها در سطح جهان سوغاتی مخصوصی به نام شیرینی گز دارد که در هنگام خرید بلیط هواپیما چارتر به این شهر خرید این شیرینی را فراموش نکنید. با این‌که اصفهان را با گز می‌شناسند، سایر سوغاتی‌های شهر اصفهان عبارت‌اند از پولکی، گلاب کاشان و سوهان‌عسلی.

لیست سوغاتی های خوراکی ایران

سوغاتی ایلام

حال نوبت به شهر ایلام رسیده است، شهری که به ندرت فکر می‌کنید سوغاتی خوراکی داشته باشد، از مشهورترین سوغاتی‌های این شهر می‌توان به کله کنجی، برساق و حلوای بگل اشاره کرد. علاوه بر این‌ها، نان‌های معطر و سنتی این شهر زیبا نیز سال‌هاست که در میان اهالی ایلام و مسافران بسیار معروف شده‌اند.

سوغاتی بوشهر

بوشهر یکی از شهرهای مشهور در جنوب کشورمان است که با سوغاتی‌های لذیذ خود مسافران را جذب می‌کند. انواع ماهی و میگو جزو غذاهای دریایی لذیذ در این شهر هستند. همچنین خرمای جنوب جزو سوغاتی‌های خوشمزه و شیرینی هستند که از طعمشان سیر نخواهید شد.

سوغاتی شهرکرد

سپس به شهر شهرکرد می‌رسیم که اینجا نیز سوغاتی‌های خوشمزه زیادی دارد و این مواد غذایی جزو بهترین سوغاتی‌های خوراکی ایران به شمار می‌روند. شهرکرد سوغاتی‌های خوشمزه مانند قره قورت و عسل طبیعی و بادام درختی دارد که پیشنهاد می‌شود برای خانواده و دوستانتان از این خوراکی‌های خوشمزه سوغاتی ببرید.

سوغاتی خراسان

اگر به سمت خراسان سفر کنید، شهر بیرجند یا مشهد با آب‌وهوای سرد و کوهستانی خود گیاهان زیادی دارد و از جمله سوغاتی‌های خوشمزه خوراکی می‌توان به زرشک، زعفران، عناب و انار اشاره کرد. این سوغاتی‌ها در سطح جهان شهرت دارند و مسافران حتماً در هنگام سفرشان از این سوغاتی‌ها خریداری می‌کنند.

لیست سوغاتی های خوراکی ایران

سوغاتی اهواز

اهواز یکی دیگر از شهرهای جنوبی کشورمان است که با سوغاتی‌های مشهور خود دل هر مسافری را می‌برد. کلیچه یکی از سوغاتی‌های این شهر است که نوعی کلوچه محلی محسوب می‌شود و امتحان کردن این کلوچه‌ها خالی از لطف نیست. علاوه بر آن می‌توانید از خرما و نان‌های مخصوص این شهر نیز نهایت لذت را ببرید.

سوغاتی زاهدان

زاهدان شهر گمشده در کشورمان است که دارای آب‌وهوای گرمی است و گیاهان گرمسیری همراه با میوه‌ها و سوغاتی‌های خوراکی زیادی در طعم و رنگ‌های گوناگون عرضه می‌کنند. همچنین این خوراکی به‌قدری پرخاصیت هستند که علاوه بر سوغاتی برای مصرف روزمره خودتان نیز می‌توانید خریداری کنید. برخی از این خوراکی‌ها عبارت‌اند از انبه، نارگیل، موز، خرما و چندین مورد دیگر. این میوه‌ها در چنین آب‌وهوایی رشد می‌کنند و از طعمشان نهایت لذت را خواهید برد.

سوغاتی شیراز

شیراز در زمره اول سوغاتی‌های خوراکی کشور قرار دارد. پس اگر به فکر سفر و خرید بلیط شیراز هستید، خودتان را برای خرید خوراکی‌های لذیذ آماده کنید. این شهر خوراکی‌های خوشمزه متنوعی دارد که عبارت‌اند از حلوای مسقطی، کلوچه، انواع عرقیات، بهارنارنج و انواع حلوا. همچنین لیموی جهرم نیز جزو سوغاتی‌های مشهور شیراز است و برای طعم غذاهایتان گزینه عالی به شمار می‌رود.

سوغاتی سنندج

سنندج از شهرهای کردستان با سوغاتی‌های خاص خود در میان گردشگران محبوبیت دارد. برخی از سوغاتی‌های مشهور این شهر عبارت‌اند از شیرینی کنجدی، سقز و بادام‌سوخته. در هنگام سفر به این خطه حتماً از خوراکی‌های خوشمزه خریداری کنید.

سوغاتی شمال

خطه شمالی کشور با آب‌وهوای مطلوب و طبیعت عالی و سرسبز خود در طول سال و در تمامی فصل‌ها از گردشگران زیادی میزبانی می‌کند. سوغاتی استان‌های شمالی کشور عبارت‌اند از انواع ماهی، کلوچه، رشته‌به‌رشته، لواشک، ترشی و غیره. مطمئن باشید طعم این خوراکی‌های خوشمزه هیچ جایی پیدا نمی‌شوند.

سوغاتی قزوین

قزوین شهری با قدمتی زیاد و با سوغاتی‌های متنوع خود از میهمانان و مسافران استقبال می‌کند. در این شهر پیشنهاد می‌کنیم خوراکی‌های خوشمزه را از دست ندهید، برخی از این خوشمزه‌ها عبارت‌اند از نان چای، شیرینی بهشتی، شیرینی پادرازی، نان چرخی و نان قندی. باقلواهای قزوین نیز در زمره سوغاتی‌های خوراکی کشورمان قرار دارد و با طعم خاص خود در میان گردشگران مشهور هستند.

سوغاتی قم

شهر مذهبی قم سالانه از مسافران زیادی میزبانی می‌کند و کمتر کسی وجود دارد که از طعم بی‌نظیر سوهان لذت نبرد. سوهان جزو مهم‌ترین سوغاتی‌های شهر قم است و همچنین جزو برترین سوغاتی‌های کشورمان در صادرات به شمار می‌رود.

کلام آخر

همان‌طور که می‌دانید با سفر به شهرهای مختلف می‌توانید از جاهای دیدنی و گردشگری بازدید کنید. درعین‌حال خوراکی‌های خوشمزه و لذیذ هر شهری را می‌توانید امتحان کنید و به عنوان سوغاتی به شهر خودتان ببرید. در این متن به معرفی برخی از سوغاتی‌ها پرداختیم، زیرا امکان ذکر همه سوغاتی‌ها وجود ندارد. فقط لازم به ذکر است که کشور پهناور ما با چهارفصل و آب‌وهوای بی‌نظیر خود در هر شهری خوراکی مخصوص پیدا می‌کنید. مطمئن باشید از طعم غذاها و خوراکی‌های مخصوص هر شهر نمی‌توانید به سادگی رد شوید.

کد خبر 724260

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • saeid IR ۱۶:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۶
    0 0
    باسلام واحترام ، نقل ارومیه بسیار عالی و با چایی بسیار خوشمزه هست . سلامت باشید *