مقاومت عراق و تکمیل پازل اخراج آمریکا از منطقه

حملات اخیر مقاومت عراق به پایگاه‌های آمریکا که منجر به کشته و زخمی شدن سربازان آمریکایی شده، سطح درگیری در منطقه غرب آسیا را وارد فاز جدیدی کرده است و می‌توان آن را تکمیل کننده پازل سیاست اخراج نیروهای آمریکایی از منطقه دانست.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، به گفته منابع آمریکایی یکشنبه شب حمله پهپادی به یک پایگاه آمریکایی در مرز سوریه و اردن سه کشته و بیش از ۳۰ زخمی برجای گذاشت، حمله‌ای که اندکی بعد از وقوع آن، گروه مقاومت اسلامی النجباء عراق مسئولیت آن را بر عهده گرفت.

روزنامه آمریکایی وال‌استریت ژورنال به نقل از یک مقام آمریکایی خبر داد که حمله شبانه در «برج ۲۲»، یک پایگاه آمریکایی کوچک در مرز اردن و سوریه را هدف قرار داد، همچنین خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام آمریکایی نوشت که احتمال افزایش تلفات در حمله به نظامیان آمریکایی در اردن به ۳۴ تن وجود دارد، اگرچه اردن بلافاصله مدعی شد که چنین حمله‌ای در خاک این کشور رخ نداده است، اما فرماندهی سنتکام در بیانیه‌ای وقوع این حمله را تأیید کرد.

پس از این اتفاق، بلافاصله جلساتی در پنتاگون با حضور بایدن و مقامات آمریکایی برای بررسی راه چاره و پاسخ به این حمله برگزار شد، زیرا خسارات این حمله با کشته و زخمی شدن نظامیان آمریکایی دور از انتظار مقامات این کشور بود و نشان داد بازدارندگی آمریکا در منطقه غرب آسیا تا چه اندازه متزلزل شده است؛ این حمله به‌قدری برای مقامات آمریکایی گران بود که به سی‌ان‌ان اذعان کردند که این نخستین بار پس از آغاز جنگ غزه است که نظامیان امریکایی بر اثر شلیک آتش دشمن در غرب آسیا کشته شدند.

مقاومت عراق و تکمیل پازل اخراج آمریکا از منطقه

از سوی دیگر گفته می‌شود که ۱۵۸ حمله‌ای که بعد از هفتم اکتبر از سوی شبه‌نظامیان علیه مراکز تجمع نیروهای آمریکا در منطقه صورت گرفته بود، فقط ۷۰ زخمی غیرجدی داشته و سرباز آمریکایی‌ای در جریان این حملات کشته نشده است و با توجه به این مسئله افزایش حملات جدی تر مقاومت عراق به پایگاه‌های آمریکا در روزهای اخیر از جمله حمله گسترده به پایگاه عین‌الاسد، خبر از فعال‌تر شدن این محور پس از جبهه مقاومت یمن و افزایش سطح تنش‌ها در منطقه می‌دهد.

در همین راستا وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) در بیانیه‌ای اعلام کرد: «آنچه نیروهای ما در اردن در معرض آن قرار گرفتند، تشدید خطرناک تنش‌ها است.»

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا نیز شامگاه یکشنبه گفت: «در زمان و مکان مناسب به حمله به نیروهای امریکایی در اردن پاسخ می‌دهیم.»

او مدعی شد: «گروه‌های مسلحی که ایران از آن‌ها حمایت می‌کند مسئول حملات مداوم به نیروهای امریکایی هستند. تمام اقدامات ضروری را برای حمایت از آمریکا، نیروها و منافع‌مان اتخاذ خواهیم کرد.»

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا هم هم‌راستا با اتهام‌زنی آستین گفت: «حمله به نیروهای ما که منجر به کشته شدن سه نظامی شد را گروه‌های تحت حمایت ایران که در سوریه و عراق فعالیت می‌کنند، انجام دادند. به همه مسببین این حمله در زمان مناسب و به شیوه‌ای که ما انتخاب کرده‌ایم، پاسخ خواهیم داد.»

اگرچه، جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا دوشنبه شب اعلام کرد: ما به دنبال جنگ با حکومت تهران نیستم و بایدن نیز گفت در حال بررسی گزینه‌هاست.

مقاومت عراق و تکمیل پازل اخراج آمریکا از منطقه

این اظهارات در حالی است که ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران صبح روز دوشنبه با اعلام اینکه ایران از آغاز بحران جاری غزه مکرراً درباره خطر گسترش دامنه درگیری در منطقه هشدار داده بود، یک بار دیگر یادآور شد که گروه‌های مقاومت در منطقه، از جمهوری اسلامی ایران دستور نمی‌گیرند و جمهوری اسلامی ایران در تصمیمات آن‌ها برای نحوه حمایت از ملت فلسطین یا دفاع از خود و مردم کشورشان در برابر هرگونه تجاوز و اشغالگری دخالتی ندارد.

همچنین باید در نظر داشت که پس از شهادت سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس، رویکرد «اخراج آمریکا از منطقه» به طور ویژه در دستور کار مردم و نیروهای مقاومت منطقه قرار گرفته است و این مطالبه به‌طور جدی‌تری در راستای بازگشت امنیت به منطقه غرب آسیا پیگیری می‌شود، تا جایی که به نظر می‌رسد یکی از راهبردهای اصلی مقاومت عراق برای محقق شدن این امر افزایش هزینه حضور آمریکایی‌ها با افزایش خسارت‌ها به پایگاه‌های ایالات متحده در عراق است، سیاستی که پیش‌تر در سال ۱۹۸۰ توسط مقاومت لبنان در حملات جدی به پایگاه‌های آمریکا و فرانسه در این کشور، به نتیجه رسید و سبب خروج کامل نظامیان آمریکایی از خاک لبنان شد.

مقاومت عراق و درهم شکستن هژمونی آمریکا در عراق

زینب اصغریان، تحلیلگر مسائل خاورمیانه در رابطه با افزایش حملات به پایگاه‌های آمریکا در منطقه اظهار کرد: حملات متعدد جبهه مقاومت را می‌توان در راستای سیاست اخراج آمریکا از منطقه دانست. البته هنوز آمریکا در منطقه سبز عراق پایگاه نظامی دارد و همچنان در عراق نفوذ چشمگیری در بین برخی مسئولان عراقی دارد و اخراج آمریکا صرفاً به این معنا نیست که پایگاه‌های نظامی ایالات متحده را مورد هدف قرار دهد.

وی افزود: یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که در عراق وجود دارد، وابستگی اقتصادی عراق به بودجه‌های آمریکایی است. بعد از اینکه اشغالگران آمریکایی وارد عراق شدند و این کشور را تصرف کردند و جنگ‌های شدید به راه انداختند، دو صندوق به عنوان عراق یک و عراق دو ایجاد کردند که سعی کردند عراق را از نظر اقتصادی به شدت به آمریکا وابسته کنند.

تحلیلگر مسائل خاورمیانه ادامه داد: از سوی دیگر جبهه مقاومت تلاش می‌کند که هژمونی آمریکا و حتی هژمونی اقتصادی ایالات متحده را درهم بشکند، از سوی دیگر سیاست اخراج آمریکا از منطقه مستلزم این است که یک هم‌افزایی جدی بین مسئولان عراقی و یک درخواست عمومی برای اخراج آمریکا وجود داشته باشد، همان‌طور که برخی مسئولان عراقی هفته گذشته اعلام کردند، دیگر نیازی به حضور آمریکا در عراق نیست و حضور آمریکا موجب شده است چالش‌های امنیتی زیادی دامن‌گیر عراق شود.

مقاومت عراق و تکمیل پازل اخراج آمریکا از منطقه

واکنش واشنگتن چه خواهد بود؟

اصغریان در رابطه با پیامدهای کشته شدن سه نظامی آمریکایی در حمله پهپادی به پایگاه آمریکا گفت: به نظر می‌رسد واشنگتن یک واکنش بسیار جدی نسبت به این قضیه داشته باشد و طبق تحلیل‌هایی که اندیشکده‌های غربی در حال وایرال کردن آن هستند، گروه‌های مختلف از جمله دموکرات‌ها و به‌خصوص جمهوری‌خواهان تلاش می‌کنند بایدن را متقاعد کنند که یک عکس‌العمل جدی در منطقه غرب آسیا داشته باشد.

وی تصریح کرد: آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند تا نشان دهند ردپای ایران در همه این حوادث و اتفاقات به چشم می‌خورد، همچنین به این دلیل که بایدن به خاطر اینکه برای انتخابات نیازمند آرای بیشتری است و در نظرسنجی‌ها از ترامپ عقب افتاده است، به نظر می‌رسد بخواهد در منطقه غرب آسیا خودی نشان دهد و تمام انرژی‌اش را برای مدت کوتاهی در این منطقه بگذارد، بنابراین به احتمال زیاد آمریکا به مواضع برخی کشورها مانند عراق یا سوریه حمله جدی خواهد داشت.

تحلیلگر مسائل خاورمیانه در رابطه با اصرار آمریکا در رابطه با وقوع این حملات در خاک اردن گفت: با وجود اینکه اردن این مسئله را رد کرده است، اما آمریکایی‌ها اصرار دارند بگویند این حملات در خاک اردن به وقوع پیوسته است زیرا اردن یک کشور ثالث محسوب می‌شود و با توجه به پیمان‌های دفاعی که اردن دارد، هم‌پیمانانش می‌توانند وارد کارزار مبارزه شوند. به همین دلیل اصرار دارند بگویند جبهه مقاومت به کشورهای بی گناه حمله می‌کند، اما اردن به‌سرعت موضع گرفت و بیانیه داد که حملات در خاک سوریه بوده است و به نظر می‌رسد که این اتفاق موازنه را به‌هم زد، اما در هر صورت واکنش واشنگتن جدی خواهد بود.

مقاومت عراق و تکمیل پازل اخراج آمریکا از منطقه

حالا نوبت عراق است

اصغریان اظهار کرد: به نظر می‌رسد که بعد از یمن، اکنون نوبت فعال شدن محور مقاومت اسلامی در جبهه عراق است و دامنه درگیری‌ها گسترده‌تر شده است. ما در روزهای اخیر شاهد چندین حمله به پایگاه عین‌الاسد و دیگر پایگاه‌های آمریکایی حتی در اربیل بوده‌ایم و کشورهای مختلف برخی از اقدامات جبهه مقاومت عراق را محکوم کردند، اما به نظر نمی‌رسد که بتوانند در اراده جدی جبهه مقاومت عراق خللی وارد کنند.

وی افزود: آمریکا در این جبهه به دلایلی از جمله اینکه خودش پایگاه نظامی دارد و نمی‌خواهد به خاطر برخی از مسائل عراق را ترک کند، به دنبال پاسخ خیلی جدی به عراق نیست، اگرچه ممکن است به دلیل به خطر افتادن قدرت بازدارندگی‌اش در منطقه، پاسخ جدی به این حملات گروه‌های مقاومت به‌خصوص النجبا بدهد.

مقاومت عراق و تکمیل پازل اخراج آمریکا از منطقه

آمریکا توان حمله مستقیم به ایران را ندارد

تحلیلگر مسائل خاورمیانه در مورد احتمال حمله مستقیم آمریکا به ایران گفت: احتمال این اتفاق اندک است البته بعد از این جریاناتی که در یکی دو روز گذشته اتفاق افتاد، احتمال ضربه به ایران افزایش پیدا کرده است، اما به نظر می‌رسد با توجه به افول هژمونی ایالات متحده آمریکا، درگیری آمریکا در جنگ غزه، همچنین در اوکراین و حتی چالش‌های سیاسی این کشور با چین، آمریکا توان ورود مستقیم به درگیری با ایران را ندارد و ممکن است به بعضی پایگاه‌های ایران در کشورهای منطقه ضربه جدی وارد کند.

به گزارش ایمنا، به نظر می‌رسد فعال‌تر شدن جبهه مقاومت عراق در منطقه در راستای سیاست اصلی اخراج نیروهای آمریکا از منطقه، همچنین هشدار جدی به این کشور به عنوان جدی‌ترین حامی رژیم صهیونیستی برای توقف حملات به غزه باشد، اتفاقی که سطح درگیری در منطقه غرب آسیا را وارد فاز جدیدی کرده و بازدارندگی ایالات متحده را به طور جدی زیر سوال برده است.

کد خبر 724111

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.