آیا اخراج آمریکا از منطقه به زودی رخ خواهد داد؟

پس از چند حمله اخیر آمریکا در عراق، نخست وزیر عراق وعده پایان حضور نظامی آمریکا در عراق را داد و ادعایی هم از زمینه‌سازی برای خروج آمریکا از سوریه در فارن پالسی مطرح شده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، خبرگزاری رویترز در یک گزارش اختصاصی به شروع مذاکرات برای پایان حضور نظامی آمریکا در عراق اشاره کرده است. به گفته چهار منبع مطلع، این مذاکرات همچنین به ساختار جایگزین این حضور نظامی با روابط دوجانبه می‌پردازد.

رویترز همچنین خاطرنشان کرده است که آلینا رومانوسکی، سفیر آمریکا در عراق چهارشنبه موضع جدید آمریکا را به فؤاد حسین، وزیر خارجه عراق ابلاغ کرد. تا پیش از این، پیش‌شرط آمریکا برای مذاکره توقف حملات علیه نیروهای آمریکایی حاضر در عراق بود که دیگر گویا مانعی برایشان نیست.

آیا اخراج آمریکا از منطقه به زودی رخ خواهد داد؟

وزارت خارجه عراق بدون جزئیات بیشتر صرفاً اعلام کرد که یک نامه مهم دریافت کرده و اینکه نخست وزیر محتویات آن را به دقت بررسی خواهد کرد. به گزارش رویترز، انتظار می‌رود که این مذاکرات چندین ماه یا حتی بیشتر طول بکشند. علاوه بر این نتیجه این مذاکرات هم معلوم نیست و تا اطلاع ثانویه عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی در کار نخواهد بود.

بر اساس گزارش رویترز، آمریکا ۲۵۰۰ سرباز در نقش‌های مستشاری و حمایتی برای جلوگیری از قدرت گرفتن مجدد داعش در عراق دارد. صدها نیرو همچنین از کشورهای اروپایی در ائتلاف آمریکا در عراق شرکت دارند تا به این حضور وجهه مشروعی بدهند. ادامه این حضور نظامی در عراق با انتقادهای روزافزونی مواجه است.

رویترز مدعی است که تبادل آتش میان مقاومت اسلامی در عراق و نیروهای آمریکایی از شروع جنگ غره افزایش یافته است زیرا این جنبش مایل است ایالات متحده را به علت حمایتش از رژیم صهیونیستی تحت فشار قرار دهد. در همین راستا، نیروهای مقاومت در عراق و سوریه تاکنون بیش از ۱۵۰ حمله علیه مواضع آمریکایی انجام داده‌اند و آمریکا نیز حملات به تلافی‌جویانه دست زده است.

این روند افزایش تنش نخست وزیر عراق، محمد شیاع السودانی را بر آن داشت تا درخواست خروج فوری نیروهای آمریکایی را از طریق مذاکرات کند، گرچه این فرآیند از سال‌ها قبل توسط پارلمان عراق تصویب شده بود.

رویترز معتقد است که علت عبور واشنگتن از پیش‌شرط قبلی‌اش این است که با توجه به شرایط، حملات از سوی نیروهای مقاومت اسلامی احتمالاً متوقف نخواهد شد و وضعیت موجود طرفین را به سمت افزایش تنش سوق خواهد داد.

یک مقام آمریکایی به رویترز گفته است که یک کارگروه عالی نظامی، ارزیابی از توانایی نیروهای امنیتی عراق به منظور مقابله با داعش انجام و همچنین ماهیت روابط امنیتی دوجانبه آنها را شکل خواهد داد. این مقام همچنین افزوده است که این گفتگوها ربطی به اتفاقات اخیر ندارد و این فرآیند ماه‌ها در حال بررسی بوده است.

خبرگزاری رویترز نوشته است که مقامات عراقی و آمریکایی امیدوارند که آغاز رسمی مذاکرات بتواند تأثیری بر کاهش فشار سیاسی بر دولت سودانی داشته باشد و به طور بالقوه حملات علیه نیروهای آمریکایی را کاهش دهد.

دولت عراق اعلام کرده است که داعش شکست داده شده و از همین رو مأموریت ائتلاف آمریکایی به پایان رسیده است اما مایل است روابط دو جانبه در عرصه آموزش و تجهیزات با اعضای این ائتلاف برقرار کند.

وزارت خارجه عراق اعلام کرده که قصد دارد یک جدول زمانی برای خروج مرحله‌ای نیروهای آمریکایی و پایان حضور ائتلاف غربی ترتیب دهد. از نظر دولت عراق، حضور آمریکا این کشور را به جاذبه‌ای برای بی‌ثبات‌سازی تبدیل کرده است.

رویترز تاکید کرده است که این مذاکرات قرار است بین مقامات نظامی برای ارزیابی الزامات عملیاتی و کارآمدی نیروهای امنیتی عراق و تهدیداتی که با آن روبرو هستند انجام شود. بر اساس نتیجه این ارزیابی، هر دو طرف تعیین خواهند کرد که نیروهای ائتلاف غربی با چه سرعتی عراق را ترک کنند و روابط دوجانبه آینده آنها چگونه خواهد بود.

این خبرگزاری در پایان نوشته است که واشنگتن نگران است که عقب‌نشینی سریع ممکن است خلاء امنیتی ایجاد کند که می‌تواند توسط رقیب اصلی آن ایران یا حتی داعش پر شود که همچنان عوامل پنهانی در مناطق بیابانی دارد و به حملات سطح پایین ادامه داده است.

آیا اخراج آمریکا از منطقه به زودی رخ خواهد داد؟

علی‌رغم این گزارش‌ها، با توجه به شرایط غیرقابل‌پیش‌بینی و طولانی کردن روند مذاکرات، نیروهای آمریکایی تا اطلاع ثانویه حضور خواهند داشت. یک مقام نظامی آمریکایی سابق به شبکه خبری سی‌ان‌ان گفته است که «تغییرات بیشتر ظاهری خواهند بود، بنظرم عراقی نمی‌خواهند که ما آنجا را ترک کنیم. بنظرم آنها به این نتیجه خواهند رسید که بقای آنها بدون کمک‌های اساسی آمریکا دشوار خواهد بود»

جان آلترمن، مدیر اندیشکده CSIS معتقد است که «انتخاب نباید بین حضور یا خروج باشد. دیپلمات‌ها می‌توانند هم زمان‌بندی و هم جهت مذاکرات را به میل خود تغییر دهند تا به انواع نتایج احتمالی دست یابند.»

آمریکا همچنین در سوریه حضور نظامی غیرقانونی دارد، اما مقامات دولت بایدن به سی ان ان گفته‌اند که برنامه‌ای در خصوص خروج نیروهای آمریکایی از سوریه در دست بررسی نیست. علی‌رغم این، چارلز لیستر، پژوهشگر مؤسسه خاورمیانه در امور سوریه، در مجله فارن پالسی ادعا کرده است که دولت بایدن در حال تجدید نظر در اولویت‌های نظامی خود در خاورمیانه از جمله خروج از سوریه است.

آیا اخراج آمریکا از منطقه به زودی رخ خواهد داد؟

اگرچه لیستر این یادداشت را برای جلوگیری از این تصمیم نوشته است به گفته منابع او در وزارت دفاع و امور خارجه آمریکا، کاخ سفید دیگر برای حفظ مأموریتی که غیرضروری می‌داند سرمایه‌گذاری نمی‌کند. اکنون گفتگوهای داخلی برای تعیین چگونگی و زمان خروج در حال انجام شدن است. لیستر معتقد است که خروج آمریکا باعث تقویت دست داعش در مناطقی می‌شود که دولت سوریه کنترل کامل بر آن ندارد.

لیستر برای توجیه حضور غیرقانونی نیروهای نظامی آمریکا و شبه‌نظامیان آن (پیمان‌کاران) تاکید کرده که حفظ امنیت در برابر ارتش در حال انتظار داعش و نسل بعدی آن از منافع کلیدی امنیت ملی آمریکا است.

بر اساس گزارش فارن پالسی، در چند سال گذشته، داعش از عمد سطح عملیات خود در سوریه را پنهان کرده است و تصمیم گرفته بود که مسئولیت حملاتی را که انجام می‌داد به عهده نگیرد. با این حال، با آغاز جنگ رژیم صهیونیستی در غزه، داعش برای اولین بار شروع به افشای میزان بهبود وضعیتش در سوریه کرده است. داعش در هرج و مرج و ناامنی رشد می‌کند و این روزها در خاورمیانه کمبودی از این دو وجود ندارد.

فارن پالسی در ادامه افزوده است که این گروه تروریستی ۳۵ حمله را در هفت استان از ۱۴ استان سوریه در ۱۰ روز اول سال ۲۰۲۴ انجام داد و مسئولیت آن را بر عهده گرفت. در حالی که این داعش از جایگاهی که در سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ داشت فاصله زیادی دارد، این گروه قابلیت‌ها، اعتماد به نفس فراوان و حس تازه‌ای از آزادی عمل را حفظ کرده است. جنگ غزه و بحران منطقه‌ای فزاینده فرصت‌هایی را برای این گروه تروریستی ایجاد می‌کند تا از وضعیت به نفع خود استفاده کند.

لیستر در پایان نتیجه‌گیری کرده است نمی‌توان این حس بارز در محافل سیاسی آمریکا را انکار کرد که به طور فعال در حال بررسی گزینه خروج آمریکا از سوریه هستند و آن را به عنوان یک امر اجتناب‌ناپذیر پذیرفته‌اند. برخی در داخل دولت آمریکا در حال حاضر یک ترتیبات مشترک بین نیروهای کرد دموکراتیک سوریه (SDF) و دولت سوریه برای مقابله با داعش به عنوان راه‌حل جای خالی آمریکا پس از عقب‌نشینی از سوریه پیشنهاد می‌کنند که از نظر لیستر با توجه به مخالفت ترکیه با نیروهای کُرد امکان عملی شدن آن دشوار است.

آیا اخراج آمریکا از منطقه به زودی رخ خواهد داد؟

کد خبر 723093

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.