تاثیر مصرف کافئین، محصولات لبنی، مرکبات و سبزی بر اثرگذاری داروها

نوروفیزیولوژیست با اشاره به تاثیر مواد غذایی بر اثرگذاری داروها گفت: بعضی از غذاها می‌تواند اثربخشی دارو را افزایش دهد و این در حالی است که بعضی دیگر کاهش‌دهنده این اثر است و حتی می‌تواند منجر به لخته شدن خون یا آسیب جدی کبدی شود.

میرشهرام صفری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: به طور کلی، هیچ‌گاه توصیه نمی‌شود که با معده خالی دارو مصرف کنید و به طور حتم باید پیش از مصرف هر قرص یا دارو، حداقل یک لقمه غذا خورده شود، اما بر اساس تحقیقات انجام شده، آنچه که می‌خوریم تأثیر زیادی بر نحوه پردازش دارو توسط بدن دارد.

وی با اشاره به تأثیر مواد غذایی بر داروها افزود: بعضی از غذاها می‌تواند اثربخشی دارو را افزایش دهد و این در حالی است که بعضی دیگر کاهش دهنده این اثر هستند و حتی می‌توانند منجر به لخته شدن خون یا آسیب جدی کبدی شوند.

این نوروفیزیولوژیست تصریح کرد: استاتین‌ها داروهایی هستند که سطح کلسترول لیپوپروتئین با چگالی کم که به عنوان کلسترول بد شناخته می‌شود را در خون کاهش می‌دهند و متخصصان هشدار داده‌اند که اگر آترواستاتین یا سیمواستاتین مصرف می‌کنید، باید از خوردن گریپ فروت و آب گریپ فروت خودداری کنید، چرا که می‌تواند خطر عوارض جانبی از جمله درد عضلانی را افزایش دهد.

صفری با اشاره به تأثیرات سایر مرکبات بر داروها ادامه داد: سایر مرکبات از جمله لیمو ترش و پرتقال نیز همین تأثیر را دارند، گریپ فروت همچنین می‌تواند عوارض جانبی بعضی از داروهای فشار خون و بعضی داروهای روان‌پزشکی را افزایش دهد.

وی گفت: محصولات لبنی مانند شیر، پنیر و ماست می‌تواند با جذب آنتی‌بیوتیک‌هایی مانند تتراسایکلین‌ها و کینولون‌ها تداخل داشته باشد، به این صورت که کلسیم در دستگاه گوارش به آنتی‌بیوتیک متصل می‌شود و جذب و اثربخشی آن را کاهش می‌دهد، از همین رو برای جلوگیری از این امر بهتر است چند ساعت قبل یا بعد از خوردن لبنیات، آنتی‌بیوتیک مصرف نشود.

این نوروفیزیولوژیست اضافه کرد: اگر داروهای رقیق کننده خون مانند وارفارین مصرف می‌کنید، بهتر است به تعداد مصرف سبزیجات برگ‌دار و تیره رنگ توجه داشته باشید؛ کلم پیچ به همراه سایر سبزیجات سبز رنگ مانند اسفناج و کاهو می‌تواند اثرات داروهای رقیق کننده خون مانند وارفارین را معکوس کند و باعث افزایش لخته شدن خون شود.

صفری با بیان اینکه داروهای خاصی وجود دارد که هرگز بعد از آنها نباید مشروبات الکلی مصرف شود، افزود: از جمله این داروها می‌توان به آنتی‌بیوتیک‌ها اشاره کرد، اما بعضی از مسکن‌ها، داروهای ضد افسردگی و داروهای دیابت نیز می‌تواند در تداخل با مشروبات الکلی باعث ایجاد طیف وسیعی از عوارض، از جمله سرگیجه، خواب‌آلودگی، آسیب کبدی و سایر عوارض جدی شود.

وی خاطرنشان کرد: داروهای ضد روان‌پریشی می‌تواند به درمان افراد مبتلا به اسکیزوفرنی، اختلال دو قطبی و اختلال افسردگی اساسی کمک کند، اما مصرف این داروها همراه با کافئین به شکل چای یا قهوه، می‌تواند منجر به کاهش جذب دارو در بدن شود.

کد خبر 723816

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.