نقدینگی دارو نیازمند نگاهی ویژه است

بنا بر اظهارات مسئولان، در سال ۱۴۰۲ شاهد هستیم که بودجه کم و غیرواقعی برای حوزه دارو مصوب و برای طرح دارویار هم به‌موقع و کافی تخصیص داده نشده است و بنا بر گفته مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو، چرخه نقدینگی حوزه دارو برای رشد حیات، نیازمند واکاوی و اصلاح است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، بنا بر گفته‌های مسئولان مرتبط با حوزه دارو، نقدینگی از چالش‌های اصلی حوزه دارو است و برآوردهای واقعی نشان از نیاز به ۱۲۵ همت (هزار میلیارد تومان) اعتبار برای طرح دارویار دارد، اما آنچه تاکنون در مجلس بحث شده است، توافق روی ۸۵ همت است.

با توجه وضعیت بودجه مشخص شده، بودجه دارویار برای سال آینده نیز کافی نخواهد بود و نگرانی‌ها در خصوص نقدینگی این حوزه افزایش یافته است.

نقدینگی از چالش‌های اصلی حوزه دارو است

شهرام کلانتری، رئیس انجمن داروسازان ایران با بیان اینکه در حال حاضر نقدینگی از چالش‌های اصلی حوزه دارو است، اظهار کرد: در زمان تصویب قانون بودجه ۱۴۰۲، وزارت بهداشت برای اجرای طرح دارویار تقاضای ۱۰۵ همت اعتبار داشت، اما در نهایت این بودجه در مجلس به ۶۹ همت کاهش پیدا کرد، همچنین در طول ۱۰ ماه طی شده در سال ۱۴۰۲، حدود ۳۱ همت برای این طرح تخصیص داده شده است که معادل ۳۰ درصد کل اعتبار واقعی مورد نیاز این طرح و نزدیک به ۴۵ درصد اعتبار تصویب شده برای آن است.

وی با بیان اینکه برای تولید، توزیع و ارائه دارو به بیماران، تنها قول دادن کفایت نمی‌کند، افزود: نمایندگان مجلس لازم است که بودجه را واقع‌بینانه تحلیل و تصویب کنند تا صنعت داروسازی کشور در طول سال با کسری اعتبار مواجه نشود، در سال ۱۴۰۲ شاهد هستیم که همان بودجه کم و غیرواقعی مصوب شده برای طرح دارویار هم به موقع و کافی تخصیص داده نشده است.

رئیس انجمن داروسازان ایران ادامه داد: تا پایان دی ۱۴۰۲ حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان از منابع این طرح از طرف سازمان برنامه و بودجه و سازمان هدفمندی یارانه‌ها به داروخانه‌های خصوصی پرداخت نشده است و باید حداقل ۲۸ هزار میلیارد تومان طی چند روز آینده پرداخت شود تا روند پرداخت مطالبات با مدت زمان سپری شده از سال ۱۴۰۲ همگام شود؛ این یعنی کسری بودجه این طرح در حال استقراض از جیب داروخانه‌ها و صنایع داروسازی کشور است.

کلانتری با اشاره به مشکلات نقدینگی تأمین دارو تصریح کرد: اکنون شرکت‌های توزیع داروسازی بیش از ۶۵ همت از مجموع بخش خصوصی و دولتی طلب دارند و ادامه این وضعیت می‌تواند برای صنایع داروسازی و داروخانه‌داران و بازار دارویی کشور به صورت جدی مشکل‌ساز شود.

وی گفت: برای سال ۱۴۰۳ نیز برآوردهای واقعی نشان از نیاز به ۱۲۵ همت (هزار میلیارد تومان) اعتبار برای طرح دارویار دارد، اما آنچه تاکنون در مجلس بحث شده است، توافق روی ۸۵ همت است که ۳۵ درصد کمتر از اعتبار واقعی مورد نیاز در ابتدای زنجیره تأمین دارو برای سال ۱۴۰۳ است.

رئیس انجمن داروسازان ایران خاطرنشان کرد: نیاز واقعی کشور به ارز مورد نیاز حدود چهار میلیارد دلار است و کم کردن اعتبار در مجلس یا عدم تخصیص در سازمان برنامه و بودجه، تنها کار را مشکل‌تر می‌کند و به منزله پاک کردن صورت مسئله است، چنین اقداماتی ضمن خسارت به کارخانجات، منجر به امکان نداشتن تولید دارو در داخل می‌شود و در ادامه لاجرم دارو به صورت فوریتی و با ارزبری و قیمت تمام‌شده گران‌تر و بالاتر وارد خواهد شد.

کمبود بودجه دارویار در ۱۴۰۳

پیش از این نیز، عباس کبریایی‌زاده، عضو هیئت مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی، با بیان اینکه از نظر تعداد نیروی متخصص در صنعت داروسازی رشد ۱۶ برابری را در سال‌های پس از انقلاب داشته‌ایم، اظهار کرد: آنچه امروز در صنعت دارو داریم، داشته باارزشی است که در کشور با آن غیرمنصفانه برخورد می‌شود، امروز به شدت نگران آینده صنعت داروسازی و دسترسی مردم به خدمات دارویی در سال‌های آینده هستیم و تمام شاخص‌ها از جمله تأمین منابع مالی و سیاست‌گذاری دچار مشکل است.

وی با بیان اینکه نگاهی به بودجه ۱۴۰۳ نیز نشان می‌دهد وضعیت در این حوزه در سال آینده بهتر نخواهد شد، افزود: کمبود نقدینگی چالش جدی در حوزه سلامت و صنعت دارو است، برآوردها نشان داده که پرداخت از جیب مردم در حوزه دارو ۵۰ درصد است، محاسبات سندیکاها و دانشگاه‌ها نشان می‌داد که اگر در سال جاری دولت برای طرح دارویار ۱۳۵ هزار میلیارد تومان اعتبار در نظر می‌گرفت سال جاری پرداخت از جیب مردم افزایش نمی‌یافت، اما این بودجه نیز تخصیص نیافت.

عضو هیئت مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی گفت: در عین حال در سال ۱۴۰۲ بودجه طرح دارویار به جای ۱۳۵ هزار میلیارد تومان، ۶۹ همت در نظر گرفته شد که حتی این بودجه کم هم محقق نشد، به طوری که تا الان دولت بابت اجرای دارویار ۲۴ هزار میلیارد تومان پرداخت کرده است؛ در بهترین حالت دولت می‌تواند سال جاری ۳۵ هزار میلیارد تومان از ۶۹ هزار میلیارد تومان بودجه دارویار را پرداخت کند، در حالی که می‌توانست بهتر از این عمل کند.

کبریایی‌زاده با اشاره به اینکه بودجه دارویار برای سال آینده نیز کافی نخواهد بود، ادامه داد: در بودجه سال آینده اعلام شد که ۸۶ همت در نظر گرفته شده است، اما اگر نرخ تورم را در نظر بگیریم ۱۸۰ هزار تا ۲۰۰ هزار میلیارد تومان بودجه برای دارویار نیاز است؛ تجربه نشان داده است که بودجه در نظر گرفته شده ۱۰۰ درصد محقق نمی‌شود، بنابراین به‌شدت نگران مختل شدن دسترسی مردم به دارو هستیم.

کد خبر 723313

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.