روز جهانی بازیافت تلفن همراه + تاریخچه

روز جهانی بازیافت تلفن همراه هر سال در تاریخ‌های ۲۴ تا ۲۶ ژانویه برگزار می‌شود تا به‌واسطه آن آگاهی عمومی از اثرات منفی مصرف‌گرایی گوشی‌های هوشمند بر حیات‌وحش افزایش پیدا کند و مردم تشویق شوند تا گوشی‌های هوشمند خود را به شیوه‌ای مناسب دور بیندازند.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، میلیاردها تلفن هوشمند در جهان وجود دارد و تعداد آنها به‌طور دائم در حال افزایش است، زیرا طول عمر یک تلفن هوشمند متوسط حدود دو سال قبل از ارتقا یا جایگزینی است. بازیافت تلفن یکی از مؤثرترین راه‌ها برای کمک به حفاظت از محیط زیست است، چراکه زباله‌های الکترونیکی حاوی اجزای مضری هستند که موجب آلودگی محیط زیست و منابع آب می‌شود. با این حال اکثر مردم حتی به بازیافت گوشی‌های هوشمند قدیمی خود فکر نمی‌کنند، به این معنی که سالانه میلیون‌ها گوشی هوشمند وارد جریان زباله می‌شوند و به آسیب‌های قابل‌توجهی منجر می‌شوند که بشر به محیط زیست وارد می‌کند.

در کشوری هم‌چون ایالات‌متحده‌آمریکا به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده زباله‌های الکترونیکی در جهان، تنها حدود ۱۵ درصد از تلفن‌های همراه بازیافت و سالانه حدود ۱۵۰ میلیون گوشی دور ریخته می‌شود. این میزان به‌شدت بر محیط زیست تأثیر منفی دارد. علاوه بر آن طلا، نقره، کبالت، تانتالم و تنگستن (ولفرام) و سایر فلزات گران‌بهای به‌کاررفته در ساخت تلفن‌های همراه به ارزش تقریبی ۶۰ میلیون دلار به همراه آن‌ها دور ریخته می‌شوند. این موارد دلیلی مستحکم برای توجه به بازیافت تلفن همراه به دست می‌دهد.

روز جهانی بازیافت تلفن همراه + تاریخچه

روز جهانی بازیافت تلفن همراه

روز جهانی بازیافت تلفن همراه در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ در بیست‌وششم ژانویه، برگزار می‌شد و از سال ۲۰۱۷ برگزاری آن به بیست‌چهارم این ماه تغییر پیدا کرد. این روز نخستین بار توسط مؤسسه جین گودال و به‌منظور افزایش آگاهی در مورد تأثیرات منفی مصرف‌گرایی گوشی‌های هوشمند بر جمعیت حیات‌وحش نخستی‌ها در شرق جمهوری دموکراتیک کنگو و سایر کشورهای در حال توسعه معرفی شد و بخشی از یک کمپین بین‌المللی بزرگ‌تر به نام «جنگل فرا می‌خواند» است که فراخوانی برای اقدام به‌منظور افزایش آگاهی در مورد تأثیرات گسترده بازیافت دستگاه‌های تلفن همراه بر جمعیت میمون‌ها در این کشور محسوب می‌شود. این روز پس از نخستین برگزاری جرقه یک جنبش جهانی را برانگیخت که در آن افراد متعهد می‌شوند تلفن‌های همراه خود را برای مدت طولانی‌تری حفظ کنند یا آن‌ها را درست دور بیندازند.

دلیل شکل‌گیری این روز تحقیقات ۶۰ ساله دکتر جین گودال درباره شامپانزه‌های وحشی تانزانیا در آفریقای شرقی بود که یکی از طولانی‌ترین برنامه‌های مطالعاتی حیات‌وحش در جهان محسوب می‌شود و به تأسیس مؤسسه جین گودال در سال ۱۹۷۷ برای حفاظت از پستانداران و گونه‌های مختلف نخستی‌ها منجر شد. گودال در سال ۲۰۰۴ مقاله‌ای منتشر کرد که بر چگونگی استخراج فلزات مهم از معادن جمهوری کنگو و دیگر کشورهای آفریقای مرکزی توسط شرکت‌های بزرگ فناوری برای تولید محصولات خود متمرکز بود. دستاوردهای این مقاله به تصویب قانون اصلاحات داد-فرانک وال‌استریت و حمایت از مصرف‌کننده در سال ۲۰۱۰ منتهی شد که شرکت‌ها را ملزم می‌کند در مورد منابع معدنی خود شفاف باشند و میزان مواد معدنی مورد استفاده در محصولات مبتنی بر فناوری خود را اعلام کنند. در نتیجه اکنون تعهد بیشتری برای شرکت‌های دیجیتال وجود دارد که مواد خام خود را به صورت اخلاقی خریداری کنند.

اولین تلفن همراه در سال ۱۹۷۳ اختراع شد و با توجه به این حقیقت که تقریباً نیمی از جمعیت جهان در حال حاضر تلفن همراه دارند، انقلابی عظیم در این صنعت رخ داده است که شرایط را نسبت به اولین باری که این دستگاه‌ها عرضه شدند، بسیار متفاوت می‌کند.

روز جهانی بازیافت تلفن همراه + تاریخچه

کد خبر 722823

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.