سرمایه‌گذاری برای مدیریت روزانه ۱۸۰۰ تن پسماند ساختمانی در اصفهان

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان گفت: قرارداد سرمایه‌گذاری با بخش خصوصی با ظرفیت روزانه ۱۸۰۰ تن برای مدیریت حجم زیاد پسماندهای ساختمانی منعقد و مراحل تحویل زمین به سرمایه‌گذار انجام شده است و آغاز عملیات احداث و کلنگ‌زنی پروژه بهمن سال جاری خواهد بود.

غلامرضا ساکتی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: یکی از معضلات و مشکلاتی که در کارخانه‌های پردازش پسماند وجود دارد، مدیریت بخش شیرابه است.

وی افزود: در گذشته این شیرابه‌ها درون حوضچه‌های تبخیری جمع‌آوری و از طریق تبخیر مدیریت می‌شد که با احداث واحد تصفیه شیرابه، چرخه مدیریت شیرابه کامل شده و روزانه ۲۰ متر مکعب از آن تبدیل به آب قابل استفاده در حوزه‌های مختلف از جمله آب شست‌وشو در کارخانه پردازش پسماند و مدیریت گرد و خاک نخاله‌های ساختمانی خواهد شد.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان ادامه داد: در حوزه مدیریت پسماندهای ساختمانی، چرخه مدیریت پسماند باید چرخه کاملی باشد، از این‌رو در مرحله نخست، مدیریت حمل‌ونقل و انتقال نخاله‌های ساختمانی از مبدا تا مقصد در دستور کار قرار گرفت.

ساکتی بیان کرد: بدین منظور با استفاده از سامانه مدیریت حمل‌ونقل نخاله‌های ساختمانی شرکت هیکو، امکان نظارت و پایش نخاله‌های ساختمانی از مبدا تولید تا مقصد (سایت تخلیه نخاله‌های ساختمانی) سال گذشته راه‌اندازی شده و به خوبی در حال اجرا است.

وی با بیان اینکه این سامانه، امکان رصد تمام عملیات خاکبرداری، حفاری، تخریب و انتقال نخاله‌های ساختمانی را برای ناظران سطح شهر فراهم آورده و از تخلیه نخاله‌های ساختمانی در اماکن غیر مجاز جلوگیری می‌کند، تصریح کرد: بدین منظور، افرادی که قصد انجام عملیات ساختمانی دارند، با مراجعه به دفاتر کارگزاری مجوز لازم را دریافت می‌کنند و بدین ترتیب حمل نخاله‌ها به‌طور کامل رصد می‌شود.

ساکتی ادامه داد: در حال حاضر روزانه حدود ۳۰۰۰ تن پسماند ساختمانی به سایت مجاز شهرداری واقع در گردنه زینل منتقل می‌شود که برای مدیریت این حجم عظیم، قرارداد سرمایه‌گذاری با بخش خصوصی با ظرفیت ۱۸۰۰ تن در روز منعقد شده است و هدف آن، بازیافت نخاله‌های ساختمانی و خاک و تبدیل آن به مصالح ساختمانی بازیافتی و خاک قابل استفاده خواهد بود.

وی گفت: در راستای انجام این قرارداد، در حال حاضر مراحل تحویل زمین به سرمایه‌گذار انجام شده است و آغاز احداث پروژه و کلنگ‌زنی آن در بهمن سال جاری خواهد بود و انتظار می‌رود تا پایان سال آینده این پروژه بسیار مهم و زیست‌محیطی در شهر اصفهان به بهره‌برداری برسد.

ساکتی اظهار داشت: از دیگر اقدامات سازمان مدیریت پسماند، احداث شهرک جمع‌آوری پسماند خشک برای ساماندهی انبارهای غیر مجاز در سطح شهر است که این پروژه نیز با هدف تکمیل چرخه مدیریت پسماند در حال انجام است.

وی گفت: امیدواریم این پروژه‌ها بتواند نویدبخش ارتقای شرایط زیست‌محیطی در حوزه مدیریت پسماند و توسعه پایدار در شهر اصفهان باشد.

کد خبر 722149

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.