گالوانیزه گرم چیست؟

گالوانیزه گرم یکی از اصلی ترین و رایج ترین فرآیندهای گالوانیزاسیون بر روی ورق های فولادی به شمار می آید که سبب تولید ورق گالوانیزه می شود.

محصولات گالوانیزه از جمله محبوب ترین فلزات شناخته می شوند که از مقاومت نسبتاً بالایی در برابر زنگ زدگی و خوردگی برخوردار می باشند و این موضوع به علت داشتن پوشش گالوانیزه است. این پوشش از جنس فلز روی می باشد که نقش آند را برای فلز زیرین ایفا نمونه و به نوعی با محافظت از آن سبب جلوگیری از خوردگی و زنگ زدگی فولاد خواهد شد.

نحوه انجام فرآیند گالوانیزه گرم به این صورت است که ابتدا مواد اولیه مانند ورق های سرد و اسیدشویی با استفاده از محلول های قلیایی و برس های نرم مخصوص از هر گونه لایه اکسیدی و آلودگی پاکسازی یا به اصطلاح چربی زدایی می شوند. سپس باید شیت ها به وسیله آب خالص به خوبی شستشو داده شوند تا هیچ گونه محلولی بر روی آن ها باقی نماند. در مرحله بعدی فرآیند کروماته یا هوادهی بر روی شیت ها در جهت افزایش چسبندگی پوشش بر روی آن ها انجام می گیرد.

پس از آماده سازی و خشک شدن شیت ها، آن ها را از یک سری حوضچه مذاب حاوی فلز روی و در دمای 450 درجه سانتی گراد عبور می دهند تا پوشش روی بر سطح آن ها با غلظت و ضخامت مناسب اعمال گردد. لازم به ذکر است میزان ضخامت پوشش روی در گالوانیزه گرم بسیار بیشتر از فرآیند گالوانیزه سرد می باشد، اما برای تثبیت پوشش و حذف اضافات آن، ورق ها را از غلطک های نورد عبور می دهند تا پوشش به صورت یک دست بر روی آن ها قرار بگیرد. سپس در مرحله نهایی شیت های گالوانیزه را به وسیله محفظه هوای گرم خشک می کنند تا برای بسته بندی و ارسال آماده شوند.

عوامل مؤثر بر قیمت ورق گالوانیزه

گالوانیزه گرم چیست؟

درکل ورق های گالوانیزه علاوه بر داشتن مقاومت در برابر عواملی مانند رطوبت، اکسیداسیون، زنگ زدگی و خوردگی، دارای ویژگی های دیگری نیز می باشد. از جمله این مزیت ها و ویژگی ها می توان به داشتن قابلیت رنگ آمیزی، جوشکاری، فرم پذیری، استحکام در برابر حرارت و کشش متناسب با گرید اشاره کرد. از سوی دیگر یک سری عوامل همواره در نرخ محصولات فولادی و طبیعتاً گالوانیزه اثرگذار می باشند.

این عوامل شامل نوسانات ارز و دلار، میزان عرضه و تقاضا در بورس، کیفیت سطح ورق گالوانیزه از نظر میزان پوشش، کارخانه سازنده، نرخ شمش فولادی وارداتی و صادراتی، نرخ اسلب اولیه و ... هستند. بنابراین پیش از خرید ورق گالوانیزه باید در مورد نوسانات هر کدام از این عوامل با کارشناسان یک مجموعه معتبر مشورت های لازم را داشته باشید تا متناسب با کاربرد نهایی مد نظر خود، ورق های گالوانیزه را خریداری نمایید.

در مورد هر کدام از این موارد ذکر شده، نوساناتی وجود دارد. به طور مثال در عرضه ورق گالوانیزه در بورس، ممکن است میزان تقاضا برای ورق های مخصوص خودرو بیشتر از موارد گالوانیزه معمولی باشد؛ بنابراین طبیعتاً با قیمت بالاتری در بورس و بازار آزاد عرضه می شوند. بر خلاف این موضوع نیز ممکن است اتفاق بیفتد.

زیرا در برخی مواقع تقاضا برای ورق های گالوانیزه برخی از کارخانجات کاهش یافته و حتی ممکن است به صفر برسد؛ در این صورت است که تولید کنندگان قیمت خود را برای محصولات پایین تر می آورند تا با تقاضای بیشتری رو به رو شوند. از سوی دیگر عامل ضخامت، ابعاد و وزن نیز یکی از مواردی است که با افزایش و کاهش تقاضا همراه است. به طور مثال ضخامت 5/0 یکی از پرتقاضا ترین ضخامت ها برای ورق های گالوانیزه به شمار می آید و تقاضای بیشتری برای آن وجود دارد.

کاربرد ورق گالوانیزه

گالوانیزه گرم چیست؟

محصولات گالوانیزه همواره کاربردهای زیادی را در صنایع به خود اختصاص داده اند. اصلی ترین کاربرد آن ها نیز در صنعت ساختمان سازی، البته به صورت رنگی و شیروانی می باشد. ورق های رنگی نیز در واقع همان فولادهای گالوانیزه ای هستند که طی عملیات های چربی زدایی، شستشو، کروماته و در نهایت رنگ آمیزی به شیت هایی با طیف رنگ های متنوع تبدیل می شوند. همچنین می توان ورق های گالوانیزه را به صورت رنگی یا ساده از دستگاه های مخصوص رول فرمینگ عبور داد تا انواع فرم های شیروانی به دست آید.

پس از طی این عملیات ها، کاربردهای ورق های رنگی و فرمینگ بیشتر در ساخت و پوشش دهی سقف مکان های مختلف، ساخت درب های برقی، درب پارکینگ، حصار دور زمین، سوله سازی، دیواره انبارها و ... می باشد. با این حال سایر کاربردهای ورق گالوانیزه بسته به گرید آن ها متغیر است. این فلزات در انواع گریدهای کششی و غیر کششی توسط تولید کنندگان مختلف ساخته می شوند. حدود 80 درصد وزن یک خودرو نیز از ورق های فولادی می باشد که بیشتر از جنس گالوانیزه هستند.

در ایران شرکت ورق خودرو چهارمحال و بختیاری به تولید محصولات مورد نظر صنعت خودروسازی از جنس گالوانیزه با بهترین کیفیت و همراه با کمترین مصرف سوخت در نهایت می پردازد؛ از این رو مخاطبان این صنعت همواره به دنبال استعلام دقیقی از قیمت ورق گالوانیزه خودرو چهارمحال هستند. از ورق های گالوانیزه برای ساخت تجهیزات و بدنه و داخل اتاقک خودروها تحت گریدهای کششی و غیر کششی استفاده می شود، اما سایر کاربردهای این فلزات شامل موارد زیر است:

  • صنعت ساخت و ساز
  • صنعت برق و الکترونیک
  • ساخت انواع شیت های رنگی و فرمینگ
  • ساخت تجهیزات گرمایشی و سرمایشی مانند لوله بخاری و بدنه پکیج، شوفاژ و ...
  • بدنه رایانه ها و ابزارهای برقی
  • ساخت لوازم خانگی در قطعات داخلی و بدنه آن ها

انواع فرمینگ ورق گالوانیزه

همان طور که ذکر شد، ورق های گالوانیزه به صورت ساده یا رنگی بر اساس سفارش خریداران از دستگاه های مخصوص رول فرمینگ عبور می کنند. هر کدام از این دستگاه ها سبب ایجاد فرم و طرح به خصوصی بر روی این فلزات خواهند شد که با نام های مختلفی شناخته می شوند. با این حال محصول نهایی این فرآیند، ورق های فرمینگ یا شیروانی نامیده می شوند و برای پوشش دهی سقف های شیروانی مورد استفاده قرار می گیرند.

از جمله رایج ترین و مشهورترین این فرم ها، ورق های شیروانی ذوزنقه ای، شادولاین، طرح سفال، کرکره سینوسی، دامپا یا لمبه، سفال ژنوا، پرچین و پالرمو می باشند که هر کدام با یک محدوده ضخامتی و فرمی خاص تولید می شوند. عرض تمامی این فلزات به علت تولید از طریق محصولات گالوانیزه 1000 و 1250 میلی متر می باشد، اما طول آن ها محدودیتی نداشته و مطابق با سفارش خریداران تعیین می گردد.

فرمینگ ذوزنقه ای یکی از قدیمی ترین و مقرون به صرفه ترین طرح ها، شادولاین یکی از زیباترین فرم ها، کرکره سینوسی پرکاربردترین، دامپا یا لمبه ظریف ترین فرم و فرمینگ های سفالی با نام سخت ترین فرآیند تولید شناخته می شوند. بازه ضخامتی این محصولات نیز بین 18/0 تا 3 میلی متر می باشد و کاربرد اصلی آن ها در پوشش انواع سقف ها، نماهای داخلی و خارجی، درب های ورودی، سوله سازی، دیوار انبار و سوله و ... است. برای خرید هر کدام از این فرم ها یا اعمال آن ها بر روی ورق های رنگی خود، می توانید با کارشناسان فروش آهن اینفو تماس گرفته تا تمامی خدمات اعم از برش کاری، فرمینگ و ... بر روی آن ها انجام شود.

کد خبر 721538

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.