تثبیت رشد قیمت محصولات کشاورزی در اروپا

قیمت محصولات کشاورزی اتحادیه اروپا طبق آخرین داده‌های یورواستات در مورد نوسانات قیمت کشور به کشور در سال ۲۰۲۳ با افزایش دو درصدی تثبیت شد.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، بر اساس گزارش سازمان خواربار و کشاورزی (FAO)، شاخص جهانی قیمت مواد غذایی در سال ۲۰۲۳ حدود ۱۰ درصد کمتر از سطح سال ۲۰۲۲ به پایان رسید.

طبق گزارش یورواستات، داده‌های اولیه در مورد قیمت محصولات کشاورزی اتحادیه اروپا حاکی از توقف رشد در سال ۲۰۲۳ با افزایش دو درصدی است که نسبت به جهش ۲۴ درصدی سال ۲۰۲۲ کاهش را نشان می‌دهد. متوسط قیمت نهاده‌ها شامل کالاها و خدمات مصرفی در بخش کشاورزی نیز با کاهش قابل توجه پنج درصدی مواجه بود.

افزایش کلی متوسط قیمت کالاهای کشاورزی در بین محصولات ویژه متفاوت است. روغن زیتون، سیب‌زمینی و تخم‌مرغ به ترتیب شاهد جهش قابل توجه ۵۴، ۲۳ و ۲۰ درصدی در قیمت‌ها بودند.

تثبیت رشد قیمت محصولات کشاورزی در اروپا

خشکسالی شدید در سال ۲۰۲۳ بر تولید محصولات کشاورزی به‌ویژه سیب‌زمینی تأثیر گذاشت و منجر به افزایش قیمت در ۲۴ کشور اتحادیه اروپا شد.

افزایش و کاهش قیمت‌ها در اتحادیه اروپا

آلمان با ۴۹ درصد، اسلواکی با ۴۸ درصد و کرواسی با ۴۴ درصد بالاترین رشد را تجربه کردند، اما بلژیک با منفی ۱۸ درصد، قبرس با منفی ۱۴ و اتریش با منفی چهار درصد شاهد کاهش قیمت سیب‌زمینی بودند. در مقابل گندم، جو، ذرت، چاودار و انواع دیگر غلات کاهش قابل‌توجه ۲۶ درصدی را ثبت کردند.

میانگین قیمت کودها و اصلاح کننده‌های خاک ۲۳ درصد کاهش داشته است. قیمت کودها در ۲۲ کشور اتحادیه اروپا (از ۲۶ کشور با داده‌های موجود) کمتر از سال ۲۰۲۲ بود. قیمت‌ها در لوکزامبورگ (منفی ۴۶ درصد)، سوئد (منفی ۴۱ درصد) و فنلاند (منفی ۳۹ درصد) کاهش و در مقابل در قبرس (۱۴ درصد)، مالت (۹ درصد)، یونان (۶ درصد) و رومانی (۳ درصد) افزایش داشت. در این میان، میانگین قیمت محصولات حفاظت از گیاهان، آفت‌کش‌ها، بذرها و موجودی کاشت همه شاهد ۹ درصد افزایش بوده است. هزینه مواد خام از جمله بذر و کود، یکی از عوامل اصلی تأثیرگذار بر قیمت مواد غذایی است.

تثبیت رشد قیمت محصولات کشاورزی در اروپا

کد خبر 721429

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.