اعمال اعتکاف ۱۴۰۲ چیست + تاریخ، دعا، نماز و اعمال ام داوود ایام البیض ماه رجب

همه اعمال اعتکاف به همراه دعا و نماز، روزه اعمال ام داوود و ذکر، مان اعتکاف و شرایط در ایام البیض (سیزدهم، چهاردهم و پانزدهم ماه رجب) همزمان با ولادت حضرت علی (ع) در ۵ بهمن ۱۴۰۲ آماده شده است.

به گزارش ایمنا، روزهای سیزدهم، چهاردهم و پانزدهم ماه قمری را ایام البیض می‌نامند که نزد شیعیان از جایگاه بالایی برخوردار است. معتکف باید حداقل ۳ روز با قصد و نیت عبادت و تزکیه روح در مسجد بماند و آداب و اعمالی که در متون دینی ذکر شده است را به جا آورد.

تاریخ اعتکاف سال ۱۴۰۲

تاریخ دقیق روزهای اعتکاف در تقویم شمسی برابر است با:

  • روز پنجشنبه ۵ بهمن سال ۱۴۰۲
  • روز جمعه ۶ بهمن سال ۱۴۰۲
  • روز شنبه ۷ بهمن سال ۱۴۰۲

تاریخ دقیق روزهای اعتکاف در تقویم قمری برابر است با:

  • روز پنجشنبه ۱۳ رجب سال ۱۴۴۵
  • روز جمعه ۱۴ رجب سال ۱۴۴۵
  • روز شنبه ۱۵ رجب سال ۱۴۴۵

تاریخ دقیق روزهای اعتکاف در تقویم میلادی برابر است با:

  • روز پنجشنبه ۲۵ ژانویه سال ۲۰۲۴
  • روز جمعه ۲۶ ژانویه سال ۲۰۲۴
  • روز شنبه ۲۷ ژانویه سال ۲۰۲۴

اعمال اعتکاف

کارهای لازم برای اعتکاف

  • نمازهای جماعت: از بهترین عبادات برای معتکف اقامه نماز جماعت در اوقات پنجگانه به شمار می‌رود.

  • نماز شب: نماز شب از برجسته‌ترین عبادات در اسلام بوده و خداوند کسانی که در شب به راز و نیاز با او می‌پردازند را تمجید کرده است.

  • نوافل یومیه (نمازهای مستحبی روزانه): امام کاظم (علیه السّلام) می‌گویند: "صلاةُ النَوافِلِ قُربانُ کلّ مؤمنٍ" و انسان معتکف در سایه دوری از کارهای روزمره، فرصتی می‌یابد تا زلال جان را در دریای رحمت الهی شستشو داده و از فیوض آن بهره مند گردد.

  • نوافل مخصوص

  • بهترین زمان اعتکاف رمضان و ماه رجب است. معتکف در این روزها نمازهای مستحب می‌خواند و اعمال شب نیمه ماه رجب و شب‌های قدر را به عمل می‌آورد.
  • از ارکان اصلی اعتکاف روزه است که باطل شدن آن موجب باطل شدن اعتکاف می‌شود. معتکف می‌تواند روزه واجب یا مستحب، برای خود یا به نیابت از دیگران، مثل پدر و مادر فوت شده، بگیرد. چنانچه اعتکاف در ماه رمضان باشد باید فقط روزه واجب ماه مبارک رمضان را در نظر گرفت.

دعاهای مخصوص ایام اعتکاف

  • قرائت قرآن کریم از اعمال اعتکاف، می‌باشد. درباره اهمیت تلاوت قرآن مجید پیامبر اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) می‌گویند: "ای سلمان: هنگامی که مؤمن قرآن تلاوت می‌کند، خداوند درهای رحمت را به سوی او می‌گشاید …»
  • دعای اُمِ داوود نیز در ایام اعتکاف سفارش شده است. در هنگام خواندن این دعا دعاکننده باید روزه دار باشد و دعا را بعد از نماز عصر و خواندن سوره‌هایی مخصوص از قرآن و در مکانی خلوت بخواند.
  • یکی دیگر از دعاهای مهم این ایام در نیمه ماه رجب زیارت امام حسین (ع) است. در این هنگام دو زیارت یکی به زیارت امام حسین در شب پانزدهم و زیارت غفیله خوانده می‌شود.
  • معتکف در ماه مبارک رمضان باید دعاهای مربوط به این ماه را بخواند.

  • اعتکاف فرصت مناسبی برای توبه و استغفار است. و باید در این ایام در پیشگاه خداوند غفار و مهربان توبه و استغفار کرد.

اعمال اعتکاف

اعمال شب و روز اعتکاف

شب سیزدهم

خواندن دو رکعت نماز که در هر رکعت حمد، یس، تَبارَک المُلْک و توحید خوانده شود.

روز سیزدهم

اگر کسی قصد انجام اعمال اُمّ داوُد را دارد باید این روز را روزه بگیرد.

شب پانزدهم

۱- خواندن شش رکعت نماز به سه سلام به همان کیفیت شب سیزدهم.

۲- غسل کردن

۳- احیاء

۴- زیارت امام حسین (ع)

۵- خواندن سی رکعت نماز که در هر رکعت یک بار حمد و ده مرتبه سوره توحید

۶- دوازده رکعت نماز که هر دو رکعت به یک سلام ختم می‌شود که در هر رکعت هر یک از سوره‌های حمد، توحید، فلق، ناس، آیة الکرسی و قَدْر چهار مرتبه قرائت شود. و بعد از سلام چهار مرتبه گفته شود: «اَللهُ اَللهُ رَبّی لا اُشْرِکُ بِهِ شَیْئا وَلا اَتَّخِذُ مِنْ دُونِه وَلِیّا»؛ و پس از اتمام نماز، اقامه کننده آن، هر حاجتی که دارد را از خداوند متعال درخواست کند. این نماز را سیّد بن طاووس از امام صادق علیه السلام روایت کرده است.

ولکن شیخ در مصباح ذکر کرده که داوود بن سرحان از حضرت صادق علیه السلام روایت کرده که ایشان فرمود در شب نیمه رجب دوازده رکعت نماز اقامه کنید که در هر رکعت حمد و سوره یکبار تلاوت شود و پس از اتمام نماز، سوره‌های حمد و معوذتین و سوره اخلاص و آیة الکرسی را چهار مرتبه تلاوت می‌کنید و سپس ذکر «سُبْحانَ اللهِ وَالْحَمْدُ لِلّهِ وَلا اِلهَ اِلا اللهُ وَاللهُ اَکْبَرُ» چهار مرتبه گفته شود. پس از آن ذکر «اَللهُ اَللهُ رَبّی لا اُشْرِکُ بِهِ شَیْئا وَ ما شاَّءَ اللهُ لا قُوَّةَ اِلاّ بِاللهِ الْعَلِیِّ الْعَظیمِ» گفته شود. انجام این عمل برای شب بیست و هفتم رجب نیز توصیه شده است.

روز پانزدهم

۱- غسل کردن

۲- زیارت امام حسین (ع)

۳- خواندن نماز سلمان

۴- خواندن چهار رکعت نماز به دو سلام، و بعد از سلام گفته شود: " اَللّهُمَّ یا مُذِلَّ کلِّ جَبّارٍ؛ وَ یا مُعِزَّ الْمُؤْمِنینَ اَنْتَ کهْفی حینَ تُعْیینِی الْمَذاهِبُ؛ وَ اَنْتَ بارِئُ خَلْقی رَحْمَةً بی‌وَ قَدْ کنْتَ عَنْ خَلْقی غَنِیاً وَ لَوْ لارَحْمَتُک لَکنْتُ مِنَ الْهالِکینَ وَ اَنْتَ مُؤَیدی بِالنَّصْرِ عَلی اَعْداَّئی وَ لَوْ لانَصْرُک اِیای لَکنْتُ مِنَ الْمَفْضُوحینَ یا مُرْسِلَ الرَّحْمَةِ مِنْ مَعادِنِها وَ مُنْشِئَ الْبَرَکةِ مِنْ مَواضِعِها یا مَنْ خَصَّ نَفْسَهُ بِالشُّمُوخِ وَالرِّفْعَةِ فَاَوْلِیاَّؤُهُ بِعِزِّهِ یتَعَزَّزُونَ وَ یا مَنْ وَضَعَتْ لَهُ الْمُلُوک نیرَ الْمَذَلَّةِ عَلی اَعْناقِهِمْ فَهُمْ مِنْ سَطَواتِهِ خاَّئِفُونَ اَسئَلُک بِکینُونِیتِک الَّتِی اشْتَقَقْتَها مِنْ کبْرِیاَّئِک وَ اَسئَلُک بِکبْرِیاَّئِک الَّتِی اشْتَقَقْتَها مِنْ عِزَّتِک وَ اَسئَلُک بِعِزَّتِک الَّتِی اسْتَوَیتَ بِها عَلی عَرْشِک فَخَلَقْتَ بِها جَمیعَ خَلْقِک فَهُمْ لَک مُذْعِنُونَ اَنْ تُصَلِّی عَلی مُحَمَّدٍ وَ اَهْلِ بَیتِهِ. "

۵- انجام اعمال ام داود

عمل ام داوود که عمده اعمال این روز است و برای برآمدن حاجات و برطرف شدن غصه‌ها و دفع ظلم ظالمان مؤثّر است و کیفیت آن بنا بر آنچه در مصباح شیخ است آنست که وقتی که فردی بخواهد این عمل را بجا آورد، روز سیزدهم و چهاردهم و پانزدهم را روزه بگیرد و در روز پانزدهم نزدیک ظهر غسل کند و وقت زوال ظهر، نماز ظهر و عصر را بجا آورد در حالتی که رکوع و سجودشان را نیکو انجام دهد و در مکانی خلوت قرار بگیرد که چیزی او را مشغول نسازد و کسی با او سخن نگوید. وقتی نماز به اتمام رسید رو به قبله بنشیند و صد مرتبه سوره حمد، صد مرتبه سوره اخلاص، و ده مرتبه آیة الکرسی را قرائت کند. سپس سوره‌های انعام، بنی‌اسرائیل، کهف، لقمان، یس، صافّات، حَّم سجده، حَّمعَّسَّق، حَّم دخان، فتح، واقعه، مُلْک، نَّ وَ اِذَا السَّماَّءُ انْشَقَّتْ و تا آخر قرآن را قرائت کند و پس از اتمام در حالی که رو به قبله است دعای مربوطه را نجوا کند.

کد خبر 720668

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.