داستان روزمرگی مردم در ترافیک شهرها

امروزه برنامه‌‎ریزی برای کنترل ترافیک، یکی از مهم‌ترین بخش‌های مدیریت و برنامه‌ریزی شهری است، چراکه با توسعه شهرها و افزایش جمعیت شهرنشینان، تعداد خودروها روزبه‌روز افزایش یافته و موجب ایجاد ترافیک و مشکلات زیادی از جمله آلودگی‌های زیست‌محیطی، اتلاف وقت و کلافگی شهروندان شده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، این روزها امواج خودروها، شهرها را در خود فرو می‌برد و ترافیک سنگین موجب کلافگی و فشار روانی شهروندان و اتلاف وقت و انرژی آن‌ها می‌شود؛ به اعتقاد بسیاری از کارشناسان حوزه حمل‌ونقل، هزینه‌ها و عوارض ناشی از ترافیک منافع تمام جامعه را به خطر خواهد انداخت، بنابراین لازم است با یک نگرش نوین مدیریتی، تلاشی برای کاهش بار ترافیکی انجام شود.

با نیم‌نگاهی به عوامل مؤثر بر ایجاد ترافیک شهری و گره‌های کور در این بخش می‌توان به بافت فرسوده شهری، تجمیع مراکز خرید و تجاری و مطب‌های پزشکان در هسته مرکزی شهر، نبود وسایل نقلیه عمومی، راغب نبودن مردم برای استفاده از این ناوگان به دلیل ناکارآمدی آن، سرازیر شدن خودروهای شخصی به خیابان‌ها به‌ویژه در ساعات خاصی از روز، نبود پارکینگ‌های عمومی در مناطق مختلف به‌ویژه مرکز شهر و رعایت نشدن قوانین راهنمایی و رانندگی اشاره کرد.

با توجه به اینکه بخشی از آلودگی هوای کلان‌شهرها متأثر از تردد وسایل حمل‌ونقلی است، شهرداری‌ها توسعه حمل‌ونقل عمومی را در دستور کار قرار داده‌اند، اما به‌رغم این موضوع، در موارد خاصی همچون زمان تعطیلی کسب‌وکارها و آغاز و پایان فعالیت مدارس تراکم ترافیک معابر بیش از پیش نمایان می‌شود.

یکی از مسائل مدیریتی در کلان‌شهرها ترددهای درون‌شهری است که افزایش جمعیت و محدودیت منابع، موجب سردرگمی و بی‌برنامگی در برخورد با این موضوع شده است؛ شناسایی معضلات و احصای مؤلفه‌های مؤثر بر مدیریت حمل‌ونقل و ترافیک شهر، به‌ویژه پرداختن به مشکلات بخش‌های شهری، نیاز مدیریت شهری را در زمان کوتاهی برآورده می‌کند.

اثرات و نقش مهم حمل‌ونقل و ترافیک در شئون مختلف فردی و اجتماعی مردم شهرها امری واضح و انکارناپذیر است؛ مشکلات ناشی از نارسایی‌ها و کمبودهای موجود در مجموعه امکانات و تجهیزات حمل‌ونقل اکثر شهرهای کشور در حال حاضر نیز امری است که به‌صورت محسوس وجود دارد و همچنان به‌طور مستقیم شاهد تراکم سنگین ترافیکی، تصادفات و اثرات مخرب زیست‌محیطی یا به صورت غیرمشهود شاهد اثرات سو اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی هستیم.

داستان روزمرگی مردم در ترافیک شهرها

کاهش سرفاصله خطوط مترو، موجب افزایش رغبت شهروندان برای استفاده از آن می‌شود

محمد نورصالحی، رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار می‌کند: با توجه به طرح‌هایی که از قبل تصویب و اجرا شده، معابر و شریان‌های عبوری شهر اصفهان محدود است و نمی‌توان خیابان‌های جدید اجرا کرد، این در حالی است که تقاضا اضافه شده است و خودروها بدون برنامه به تمام شهرها وارد می‌شود.

وی با بیان اینکه شرایط استفاده از حمل‌ونقل عمومی که مستلزم ایجاد خطوط اتوبوسرانی و مترو است با توجه به افزایش قیمت و شرایط کشور دچار مشکل شده است، می‌افزاید: ورود خودروهای سواری به شهر و پر کردن سطح معابر و مشکلات زیادی که برای توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی وجود دارد، ترافیک را تشدید کرده است.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه شهرداری اصفهان برای خرید اتوبوس اقدام کرده است، می‌گوید: در این دوره حدود ۴۰۰ دستگاه خریداری و از این تعداد ۲۰۰ دستگاه تحویل داده شده است و پیگیر تحویل سایر آن‌ها هستیم، البته کارخانه‌های ساخت داخل شرایط گذشته را ندارد و در واردات قطعات اصلی اتوبوس‌ها در مضیقه قرار دارند.

نورصالحی با تاکید بر اینکه در حال حاضر موضوع خرید اتوبوس‌های برقی مطرح است، ادامه می‌دهد: تولیدکنندگان داخلی تلاش‌هایی برای تولید اتوبوس انجام می‌دهند، اما هنوز تعداد زیاد تولید نشده است و تنها بعضی کارخانه‌ها به‌صورت نمونه تولیداتی داشته‌اند، بنابراین اتوبوس‌هایی که از قبل خریداری شده یا در مرحله خرید است، برای افزایش تعداد ناوگان، به‌ویژه خطوط پرسرعت شهر اصفهان و سایر خطوط با انواع اتوبوس‌های ۱۶، ۱۵ و ۱۲ متری برای خطوط متناسب با جمعیت باید استفاده شود.

وی با بیان اینکه پیگیری برای خرید و وارد کردن اتوبوس برقی به ناوگان حمل‌ونقل شهری در دست اقدام است که امیدواریم تا شهریور سال آینده شاهد نتیجه آن باشیم، تصریح می‌کند: هدف‌گذاری شده است تا مهر ۱۴۰۳ وضعیت حمل‌ونقل عمومی با اتوبوس شرایط مطلوبی داشته باشد تا بیشتر شهروندان، دانش‌آموزان، دانشجویان، کارمندان و افرادی که در طول روز در سطح شهر تردد دارند، قانع شوند که با اتوبوس می‌توانند راحت‌تر سفرهای درون‌شهری خود را انجام دهند.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه این اقدام علاوه بر اعتبار زیادی که به آن اختصاص پیدا کرده است به تلاش نیاز دارد، می‌گوید: به کمک دستگاه‌های دولتی برای تخصیص اعتبارات و کارهای حمایتی در این حوزه نیازمند هستیم.

پیگیری برای تبدیل تاکسی‌های فرسوده به تاکسی‌های نو با حمایت دولت و وام قرض‌الحسنه و قیمت مناسب کارخانه‌ها انجام می‌شود

نورصالحی با اشاره به اینکه خط یک متروی اصفهان روزانه ۱۲۰ هزار نفر را در شهر جابه‌جا می‌کند، خاطرنشان می‌کند: برای اینکه تعداد بیشتری بتوانند از این خط استفاده کنند، نیاز به افزایش ناوگان مترو داریم که در این راستا اقداماتی انجام می‌شود، همچنین طی سفرهای مقام‌های دولتی به استان و معاون رئیس‌جمهور درخواست کردیم که دولت برای واردکردن تعدادی رام‌های قطار شهری برای خط یک متروی اصفهان پشتیبانی را انجام دهد، در این صورت سرفاصله قطارها کم می‌شود و مردم رغبت بیشتری برای تردد با مترو پیدا می‌کنند.

وی ادامه می‌دهد: به موازات آن احداث خط دو مترو با سرعت پیش می‌رود و هدف‌گذاری شده که فاز نخست حدفاصل دارک و زینبیه تا میدان طوقچی سریع‌تر راه‌اندازی شود تا شهروندان آن محدوده که پرجمعیت است، بتوانند از این خط استفاده کنند و به خطوط پرسرعت اتوبوس یا خط یک مترو دسترسی داشته باشند و شاهد تردد بیشتر با ناوگان حمل‌ونقل عمومی باشیم.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه پیگیری برای تبدیل تاکسی‌های فرسوده به تاکسی‌های نو با حمایت دولت و وام قرض‌الحسنه و قیمت مناسب کارخانه‌ها انجام می‌شود تا در مجموع حجم استفاده شهروندان از حمل‌ونقل عمومی افزایش پیدا کند، اظهار کرد: در این صورت تعداد خودروهای سواری تک‌سرنشین و استفاده‌کنندگان از خودروهای شخصی کاهش پیدا می‌کند که این مستلزم رعایت شهروندان است تا با توجه به سرمایه‌گذاری سنگین در حوزه حمل‌ونقل عمومی استفاده بیشتری از این خطوط داشته باشند.

نورصالحی با تاکید بر اینکه برای بهبود شرایط ترافیک کشور به غیر از شهرداری سایر دستگاه‌ها به‌ویژه راهور فراجا باید کمک کنند، تصریح می‌کند: حضور نیروهای راهور و برنامه داشتن آن‌ها و کمک به تسهیل و تسریع تردد در سطح شهر می‌تواند در بهبود شرایط موجود مؤثر باشد که این موارد در شورای ترافیک شهر و استان اصفهان مورد بحث قرار می‌گیرد و کمک تمام دستگاه‌ها را می‌طلبد تا وضعیت موجود به وضعیت مطلوب تبدیل شود.

داستان روزمرگی مردم در ترافیک شهرها

شهروندان برای آرامش خود از تخلف پرهیز کنند

سیدحمیدرضا ابطحی، مدیر مرکز کنترل ترافیک و نظارت تصویری شهرداری اصفهان، در ارتباط با معضلات و مشکلات تردد در اصفهان و تاخیرهایی که در معابر شهری برای شهروندان رخ می‌دهد به خبرنگار ایمنا می‌گوید: طبق بررسی‌های کارشناسی در اصفهان بیش از آنکه مسئله حجم و تراکم مطرح باشد تصادف‌های متعدد در این کلان‌شهر موجب ایجاد تراکم و تأخیر می‌شود.

وی می‌افزاید: هنگامی که در خیابان‌های میانی و مرکزی یک، دو و بعضی مواقع سه ردیف از حجم خیابان با توقف‌های ممنوع از تردد حذف می‌شود، تمام چرخه ترافیک شهر با مشکل مواجه می‌شود و شهروندان شاهد ترافیک متراکم در محدوده شهری می‌شوند.

مدیر مرکز کنترل ترافیک و نظارت تصویری شهرداری اصفهان تصریح می‌کند: طبق جلسات برگزار شده با کارشناسان حوزه معاونت ترافیک، شهرداری‌های مناطق و معاونت راهور نیروی انتظامی، مقرر شده است که با اصلاح هندسی معابر، زمان‌بندی دقیق چراغ‌های راهنمایی، افزایش سامانه‌های ثبت انواع تخلف و نظارت دقیق و اعمال قانون عوامل راهور با تخلف‌های حادثه‌ساز و مشکل‌ساز برای شهروندان از جمله سرعت غیرمجاز، حرکت‌های مارپیچ، عبور از چراغ قرمز، توقف‌های دوبله و توقف در ایستگاه‌های اتوبوس برخورد شده است و امکان انجام این بی‌قانونی‌ها در معابر کاهش پیدا کند.

ابطحی با بیان اینکه از ابتدای دی تخلفات به‌صورت ویژه مد نظر عوامل کنترل ترافیک و راهور قرار گرفته و به‌صورت شبانه‌روزی در راستای اعمال قانون و روان‌سازی ترافیک ثبت شده است، می‌گوید: تخطی از سرعت مجاز، عبور از چراغ قرمز، رفتارهای حادثه‌ساز، توقف‌های ممنوعه و دوبله و توقف در ایستگاه‌های اتوبوس از جمله این تخلفات است.

وی خاطرنشان می‌کند: شهروندان نه به دلیل اعمال قانون و جریمه، بلکه برای آرامش و روان شدن تردد برای خود و سایر شهروندان از تخلف پرهیز کنند تا طی دو ماه بهمن و اسفند که حجم عبور و مرور بالایی در شهر خواهیم داشت، شاهد معابری منظم‌تر، ترافیکی روان‌تر و شهروندانی بانشاط‌تر باشیم.

به گزارش ایمنا، با توجه به گستردگی این دلایل می‌توان دریافت که رفع این مشکلات در کوتاه‌مدت به تنهایی با ورود یک دستگاه یا بخشی خاص از یک سازمان ممکن نیست و باید برنامه‌ریزی بلندمدت با همکاری دستگاه‌های متولی در این زمینه صورت گیرد.

کد خبر 720496

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
    0 0
    ترافیک هسته مرکزی شهر مربوط به آمادگاه و شمس آبادی و توحید و چهارباغ بالا است که مطب پزشکان در آن قرار دارد. آخه کاهش سرفاصله قطار های مترو برای بیمارانی که از اطراف و اکناف به اصفهان می آیند چه تاثیری دارد؟ کاش این جماعت درک حداقلی داشتند....