۱۵ ژانویه؛ روز ویکی‌ پدیا + تاریخچه و موضوع

گرامیداشت روز ویکی‌ پدیا ۱۵ ژانویه برگزار می‌شود و مناسبتی است که شکل‌گیری این دایرةالمعارف آنلاین بسیار محبوب، رایگان و چند زبانه را جشن می‌گیرد که روش‌های قدیمی برای تحقیق و کسب اطلاعات را تغییر داده است.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، تقریباً همه مردم دنیا با ویکی‌پدیا آشنا هستند. هنگام جست‌وجوی موضوعات مختلف، پیوند ویکی‌پدیا اولین لینکی است که در موتورهای جست‌وجو ظاهر می‌شود. ویکی‌پدیا یک وبگاه محبوب نیز هست، چراکه اطلاعات کاملی ارائه می‌دهد، بنابراین همه‌چیز در این وبگاه روشی کاربرپسند ارائه می‌شود، بنابراین بدون هیچ مقدمه‌ای، پانزدهم ژانویه به برگزاری بزرگداشت این ارائه‌دهنده اطلاعاتی کامل اختصاص پیدا کرده است.

تاریخ روز ویکی‌پدیا ۱۴۰۲

گرامیداشت ویکی‌پدیا پانزدهم ژانویه هر سال مصادف با بیست‌وپنجم دی ۱۴۰۲ برگزار می‌شود تا سایتی را گرامی بدارد که از اولین روز راه‌اندازی در حال تغذیه بشر با دانش است. روز ویکی‌پدیا، سالروز ایجاد این منبع برخط تولید شده توسط کاربران را جشن می‌گیرد.

۱۵ ژانویه؛ روز ویکی‌پدیا + تاریخچه و موضوع

تاریخچه روز ویکی‌پدیا

دانش‌آموزان و محققان در گذشته برای دستیابی به اطلاعاتی در مورد موضوعی خاص، نیاز به مرور تعداد زیادی کتاب در کتابخانه‌های مختلف داشتند. در این دوره اینترنت هنوز به اوج نوآورانه امروزی خود نرسیده بود، با این حال دنیای امروز با شکل‌گرفتن موتورهای جست‌وجو، تکامل پیدا کرد و به‌دنبال آن وبگاه‌های متعددی برای ارائه اطلاعات در مورد چندین موضوع به مردم ایجاد شدند. ویکی‌پدیا یکی از این وبگاه‌های معروف است که به نام دایرةالمعارف اینترنتی رایگان نیز شناخته می‌شود. این وبگاه تحت نظارت بنیاد غیرانتفاعی ویکی‌مدیا، برای تسهیل ایجاد و توسعه مقالات شناخته شده است.

شکل‌گیری ویکی‌پدیا از زمانی شروع شد که جیمی ولز در سال ۱۹۹۶ شرکت بومیس (Bomis) را تأسیس کرد. وی در مارس ۲۰۰۰ نوپدیا (Nupedia) را به جهان معرفی کرد؛ یک دایرةالمعارف آنلاین رایگان که یک سردبیر و تیمی از افراد برای بررسی اطلاعات منتشر شده داشت. نوپدیا در پانزدهم ژانویه ۲۰۰۱ با یک نرم‌افزار ویکی تکمیل و ویکی‌پدیا به عنوان یکی از بخش‌های Nupedia.com راه‌اندازی شد، با این حال پس از مدتی ویکی‌پدیا به‌عنوان یک وبگاه مستقل دوباره راه‌اندازی شد و توانست در سال اول بیش از ۲۰ هزار مقاله به ۱۸ زبان مختلف همچون فرانسوی، آلمانی، لهستانی، هلندی، عبری، چینی و اسپرانتو منتشر کند.

۱۵ ژانویه؛ روز ویکی‌پدیا + تاریخچه و موضوع

دایرةالمعارف غنی، اما منبعی نامعتبر

ویکی‌پدیا امروزه به یکی از پربازدیدترین وبگاه‌های جهان تبدیل شده است و تقریباً در مورد هر موضوعی اطلاعات ارائه می‌دهد. درآمد این سایت نیز نه از محل تبلیغات، بلکه از طریق کمک‌های مالی خوانندگان و فروش کالا حاصل می‌شود. با این حال مدارس و دانشگاه‌ها استفاده از ویکی‌پدیا را در مقالات تحقیقی ترم به دلیل نداشتن منابع مناسب وبگاه، مجاز نمی‌دانند، به‌ویژه که همه کاربران این وبگاه اطلاعات دقیقی در ویکی‌پدیا ارائه نمی‌دهند، حال‌آنکه این وبگاه برای اصلاح مقاله‌های خود به کاربران متکی است.

در واقع هرچند ویکی‌پدیا با بیش از دو دهه استفاده به یک منبع آنلاین تبدیل شده است که بسیاری از مردم در زندگی روزمره خود از آن استفاده می‌کنند، یک سایت تولیدشده توسط کاربر است که در آن اطلاعات می‌تواند تقریباً توسط هر شخصی اضافه، حذف یا ویرایش شود، بنابراین برای تحقیقات رسمی منبع قابل اعتمادی در نظر گرفته نمی‌شود، به‌ویژه که اطلاعات این وبگاه ممکن است مغرضانه، دارای خوانایی محدود، قدیمی یا به‌سادگی نادرست باشد.

ویکی‌پدیا به‌رغم قابل اعتماد نبودن، یک کتابخانه عظیم اطلاعاتی ایجاد کرده که تقریباً برای همه در سراسر جهان رایگان و در دسترس است و حتی اگر به این معنا باشد که حقایق باید با منابع معتبرتر بررسی شوند، این ایده که می‌توان به اطلاعات به صورت رایگان دسترسی داشت گام مهمی است.

۱۵ ژانویه؛ روز ویکی‌پدیا + تاریخچه و موضوع

کد خبر 720151

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.