شناسایی ۸۴هزار بیمار مشکوک به دیابت و فشار خون بالا در کرمانشاه

رئیس مرکز بهداشت استان کرمانشاه از غربالگری ۸۸ درصد جمعیت بالای ۱۸ سال استان خبر داد و گفت: طی این برنامه تاکنون بیش از ۸۴ هزار بیمار مشکوک به دیابت و فشار خون بالا شناسایی شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمانشاه، ابراهیم شکیبا _دوشنبه، هجدهم دی_ در جمع خبرنگاران با اشاره به شروع طرح غربالگری دیابت و فشار خون بالا از بیست‌وسوم آذرماه اظهار کرد: این طرح قرار بود تا پانزدهم دی ادامه داشته باشد، اما به علت نیاز به غربالگری هرچه بیشتر جمعیت هدف، اجرای آن تا سی‌ام دی تمدید شده است.

وی جمعیت هدف این طرح در استان را یک میلیون و ۴۴۸ هزار نفر اعلام و افزود: تاکنون یک میلیون و ۲۸۰ هزار نفر در این طرح غربالگری شده‌اند.

به گفته رئیس مرکز بهداشت استان کرمانشاه، این تعداد معادل ۸۸ درصد جمعیت بالای ۱۸ سال استان است.

شکیبا از فشار خون بالا و دیابت به عنوان دو بیماری خطرناک و دو ریسک فاکتور برای ابتلاء به سایر بیماری‌ها از جمله بیماری‌های قلبی و عروقی، نارسایی کلیه و … یاد کرد و افزود: این دو بیماری درمان قطعی ندارند، بنابراین بهترین راه مقابله با آن‌ها پیشگیری است.

رئیس مرکز بهداشت استان کرمانشاه افزود: برای پیشگیری هم شناسایی زودهنگام این دو بیماری بسیار مؤثر است تا بتوان از پیشرفت آن و ایجاد بیماری‌های دیگر جلوگیری کرد.

وی گفت: در همین راستا از افراد باقیمانده هدف طرح درخواست داریم در روستاها به خانه‌های بهداشت و در شهرها به پایگاه‌های بهداشت یا مراکز جامع سلامت مراجعه کرده و تست این دو بیماری را به صورت رایگان انجام دهند.

رئیس مرکز بهداشت استان کرمانشاه در ادامه از شناسایی بیش از ۵۶ هزار بیمار مشکوک به فشار خون بالا در استان با اجرای طرح خبر داد و افزود: همچنین طی مدت اجرای طرح بیش از ۲۸ هزار و ۸۰۰ بیمار مشکوک به دیابت شناسایی شده‌اند.

وی افزود: در صورت تأیید نتیجه آزمایش این افراد توسط پزشک، قطعیت بیماری این افراد مشخص شده و تحت مراقبت‌های بعدی قرار می‌گیرند.

شکیبا گفت: اطلاعات این افراد پس از قطعی شدن در پرونده سلامت الکترونیک آن‌ها ثبت شده و وضعیت سلامت و روند بیماری آن‌ها توسط بهورزان، مراقبین سلامت و پزشکان رصد می‌شود.

کد خبر 718512

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.