شهراندیشان،‌ باشگاهی برای نواندیشان

با توجه به تنوع مسائل شهر و شهرداری از ابتدای فعالیت دوره ششم مدیریت شهری باشگاه شهراندیشان راه‌اندازی شد تا نخبگان و خبرگان شهر در سازوکار تعاملی به کمک شهر بیایند؛ این باشگاه پلت‌فرمی است که دسترسی تمام تصمیم‌گیران مدیریت شهری را به بهترین و خبره‌ترین متخصصان در حوزه‌های مختلف تسهیل می‌کند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، سال ۱۴۰۰ با روی کار آمدن دوره ششم مدیریت شهری اصفهان، ایده راه‌اندازی باشگاه شهراندیشان از سوی مرکز پژوهش‌های شورا مطرح شد، از آنجا که مدیریت شهری به‌طور عام و شورا و شهرداری به‌طور ویژه در عمل محدودیت موضوعی ندارند و اداره شهر دربرگیرنده موضوعات مختلف و متنوع است، باشگاه شهراندیشان پلت‌فرمی است که دسترسی تمام تصمیم‌گیران مدیریت شهری را به بهترین و خبره‌ترین متخصصان در حوزه‌های مختلف تسهیل می‌کند.

در شهر، شهروندانی از جمله متخصصان و شهروندان عادی حضور دارند که علاقه‌مند به مشارکت در مسائل شهری هستند؛ اینکه چگونه بتوانیم از ظرفیت این افراد در نظرسنجی‌ها، هم‌اندیشی‌ها، مناظره‌ها، نقدها، دریافت آرا و نظرات موضوعی که در قالب باشگاه شهراندیشان مورد توجه قرار گرفته است، استفاده کنیم تا این افراد در بستر الکترونیکی در گروه‌های تخصصی عضو شوند، به‌شکل مجازی و حضوری باید جلساتی برگزار شود.

افزایش احساس تعلق خاطر نخبگان شهری در عرصه تصمیم‌گیری‌های شهری یکی از اهداف راه‌اندازی باشگاه شهراندیشان است، همچنین جلوگیری از ایجاد بحران سرمایه اجتماعی و جلب اعتماد بین نخبگان و تصمیم‌گیرندگان در عرصه مدیریت شهری از دیگر اهداف راه‌اندازی این باشگاه است.

بخشی از نخبگان در عرصه مسئولیت‌های شهری وارد می‌شوند و برخی دیگر مسئولیت کسب نمی‌کنند، بنابراین ممکن است آن‌طور که باید مشارکتی در تصمیم‌گیری شهری نداشته باشند، راه‌اندازی باشگاه شهراندیشان و عضویت در این باشگاه این خلأ را از بین خواهد برد و نخبگان شهری نیز در تصمیم‌گیری‌ها مشارکتی فعال خواهند داشت.

شهراندیشان،‌ باشگاهی برای نواندیشان

ستاد برنامه‌ریزی منتظر پلتفرم نماند

مصطفی نباتی‌نژاد، رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان اقدامات خوبی با تشکیل باشگاه شهراندیشان صورت گرفته است، اما به دلیل اینکه کاری جدید است، هنوز روی ریل قرار نگرفته است و برای تثبیت شدن به زمان نیاز دارد.

وی می‌افزاید: آنچه که به پیشرفت بهتر باشگاه کمک می‌کند، این است که ساختار را تا حد امکان به سمت شهراندیشان برون‌سازمانی ببریم و فرایندها را نیز خارج از تعارفات بوروکراتیک پیش ببریم؛ به‌ویژه در ستاد برنامه‌ریزی که بوروکراسی زیادی دارد، البته این ستاد به‌تنهایی مقصر نیست و روندها و اتفاقات در حوزه‌های دیگر که برای تأمین منابع با آن‌ها روبه‌رو است، فعالیت‌های این حوزه را به این سمت برده است.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح می‌کند: این ستاد در تصمیم‌گیری‌ها می‌تواند چابک‌تر پیش رود و منتظر پلت‌فرم نماند.

نباتی‌نژاد ادامه می‌دهد: البته در این مدت اقدامات خوبی انجام شده و نمره قابل قبولی در این مسیر گرفته است؛ بخشی از این موضوع نیز به اینکه همکاران در شورا باید همراه و هم‌صدا باشند، مربوط می‌شود.

اعضای شورای اسلامی شهر باید بدانند که باشگاه شهراندیشان یک حلقه مهم در راستای حکمرانی مشارکت مبنا است

وی تصریح می‌کند: در این ارتباط نگرانی‌های بی‌موردی وجود دارد، زیرا هر بخشی در شورا و هر عضو، موضوعی را به‌صورت عمومی پیش می‌برد و موضوعات مختص یک عضو شورا نیست.

نباتی‌نژاد بیان می‌کند: اعضای شورای اسلامی شهر باید بدانند که باشگاه شهراندیشان یک حلقه مهم در راستای حکمرانی مشارکت مبنا است و اگر در این زمینه ادعا داریم باید قدم برداریم؛ سازمان‌ها به‌شدت مشارکت‌گریز و در برخی موارد مشارکت‌ستیز هستند و باید فرآیندها را به سمت مشارکت‌پذیری و مشارکت‌جویی ببریم.

وی اظهار می‌کند: بیشتر موانع شکل‌گیری و رشد باشگاه شهراندیشان فرهنگی است و موانع تکنولوژی، ساختاری، مدیریتی و مالی هم ممکن است وجود داشته باشد؛ البته با تمام موانعی که بوده است افرادی که در این موضوع قدم برداشته‌اند و مسئولیت دارند، در حد توان کار خود را انجام می‌دهند.

نباتی‌نژاد می‌گوید: مسئولان بالادست باید به این موضوع توجه بیشتری داشته باشند، گرچه در مویرگ‌های سازمانی نیز موضوع کمی جلو رفته است و سه روز آینده یک کارگاه آموزشی ویژه پرسنل حکمرانی مشارکت مبنا برگزار می‌شود که در این کارگاه بخشی از زمان آن به مأموریت‌ها و اقدامات باشگاه اختصاص داده می‌شود.

شهراندیشان،‌ باشگاهی برای نواندیشان

باشگاه شهراندیشان به مدیران شهری برای تصمیم گیری‌های بهتر کمک می‌کند

مرتضی نصوحی، مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه هدف باشگاه شهراندیشان کمک به مدیران شهری برای تصمیم گیری‌های بهتر است، اظهار می‌کند: به دنبال شبکه‌سازی بین افراد نخبه و دغدغه‌مند در این باشگاه هستیم.

وی می‌افزاید: این افراد علاوه بر دغدغه‌ای که دارند، با نخبه‌بودن و تخصص خود نیز برای ارائه پیشنهادهای راه‌گشا به مسائل شهر کمک می‌کنند.

مدیر پژوهش‌، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه در ابتدای فعالیت سوژه‌ها توسط باشگاه بین جامعه نخبگان توزیع می‌شود، ادامه می‌دهد: زمانی که باشگاه بلوغ یافته شود، به طرح موضوع و ایده می‌پردازد تا بتواند نسبت به تعیین مسائل و راهکارها اقدام کند.

نصوحی تصریح می‌کند: یک سری جلسات گفت‌وگومحور و نشست‌های شهراندیشی برگزار می‌کنیم که تاکنون چند جلسه با موضوع‌های محیط‌زیستی و پروژه‌های شاخص شهرداری انجام شده است.

مناظره‌های شهراندیشی در باشگاه شهراندیشان برگزار می‌شود

وی می‌گوید: دسته دیگر از اتفاقاتی که قرار است در باشگاه شهراندیشان بیفتد، مناظره‌های شهراندیشی است که گروه موافق و مخالف در بعضی موضوعاتی که در مجمع شهر پیش می‌آید به صورت تخصصی بحث می‌کنند.

نصوحی بیان می‌کند: قسمت دیگر مربوط به نظرسنجی‌های سریع و چابکی است که مدیریت شهری برای تصمیم‌گیری‌ها لازم دارد و می‌تواند از باشگاه برای اولویت‌بندی‌ها، امتیازدهی‌ها و رأی‌گیری موافق مخالف‌ها کمک بگیرد.

وی اظهارمی‌کند: در حال حاضر انتخاب وبگاه و شبکه اطلاع‌رسانی انجام شده است؛ این باشگاه به مسائل امنیتی نیز نیاز دارد تا بتوانیم به‌صورت سریع‌تر عضوگیری کنیم، اما جلسات پیرامون انتخاب موضوع‌ها در حال انجام است و پس از اینکه زیرساخت‌ها نهایی شود، سرعت کار نیز بالاتر می‌رود.

نصوحی می‌افزاید: در جلسات هم‌اندیشی با توجه به موضوع، از ذی‌نفع‌های مرتبط همچون دستگاه‌های اجرایی، دانشگاهیان، افراد دغدغه‌مند و اصحاب رسانه دعوت می‌کنیم.

وی می‌گوید: نشست قبلی با موضوع محیط‌زیست در مجتمع مطبوعاتی با حضور دانشگاهیان، نماینده مطبوعات، مدیران دستگاه‌های اجرایی مرتبط، مدیران مسئول محیط زیستی در صنایع بزرگی همچون فولاد مبارکه و سازمان‌های مرتبط برگزار شد.

نصوحی بیان می‌کند: شرایط سختگیرانه‌ای برای عضو شدن در باشگاه وجود ندارد، هرچند که در ابتدای کار باید تخصصی وجود داشته باشد و افراد، دغدغه‌مند باشند، اما در ادامه مسیر مشارکت اعضای حائز اهمیت است.

وی خاطرنشان می‌کند: اعضای باشگاه شهراندیشان اگر داخل جلسات حضوری یا الکترونیکی شرکت نداشته باشند یا در مکانیزم‌های رأی‌گیری مشارکتی نداشته باشند، عضو مؤثری نخواهند بود.

به گزارش ایمنا، با توجه به اینکه اصفهان ظرفیت عظیم کسب‌وکارهای خرد و کلانی دارد که مدیران آن‌ها در حوزه خود خبره هستند، با تشکیل این باشگاه می‌توان از ظرفیت افراد متخصص استفاده کرد.

کد خبر 718378

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.