هر روز ۱۰ کودک غزه‌ای پاهای خود را از دست می‌دهد

سازمان نجات کودکان (Save the Children) روز گذشته اعلام کرد که به طور متوسط بیش از ۱۰ کودک هر روز یک یا هر دو پای خود را در جنگ غزه از دست می‌دهد و بسیاری از آنها بدون بیهوشی متحمل این درد می‌شوند که همین امر بر وضعیت وخیم بشردوستانه در منطقه محاصره شده غزه تاکید می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، جیسون لی، مدیر سازمان «نجات کودکان»، در بیانیه‌ای با استناد به آمار سازمان ملل گفت: «رنج کودکان در این درگیری‌ها غیرقابل تصور است. قتل و معلول کردن کودکان به عنوان یک تخلف بزرگ علیه کودکان محکوم است و عاملان آن باید پاسخگو باشند.»

این مؤسسه خیریه همچنین به بیانیه سازمان بهداشت جهانی اشاره کرد که در آن این آژانس اعلام کرده بود با توجه به کمبود شدید تجهیزات پزشکی و کالاهای اساسی در غزه، بسیاری از این عمل‌ها روی کودکان بدون بیهوشی انجام شده است.

لی در توصیف شرایط کودکان در بیمارستان‌های غزه گفت: «دیدن کودکان در چنین دردی و نداشتن تجهیزات و دارو برای درمان آن‌ها یا تسکین درد حتی برای متخصصان باتجربه نیز بسیار سنگین و زجرآور است.»

هر روز ۱۰ کودک در غزه پاهای خود را از دست می‌دهد

بنا بر اعلام این مؤسسه خیریه، کودکان تقریباً هفت برابر بیشتر از بزرگسالان در معرض خطر مرگ ناشی از جراحات ناشی از انفجار هستند، زیرا آسیب‌پذیرتر و حساس‌تر به آسیب‌ها هستند.

وزارت بهداشت فلسطین در غزه که تحت کنترل حماس است، روز یکشنبه اعلام کرد که از هفتم اکتبر تاکنون حداقل ۲۲ هزار و ۸۳۵ فلسطینی در غزه شهید و ۵۸ هزار و ۴۱۶ نفر دیگر زخمی شده‌اند.

به گفته آژانس امداد و کار سازمان ملل، تقریباً ۹۰ درصد از جمعیت غزه به دلیل جنگ اسرائیل به اجبار آواره شده‌اند.

هر روز ۱۰ کودک در غزه پاهای خود را از دست می‌دهد

چرخه مرگبار

آژانس کودکان سازمان ملل همچنین در مورد تهدید سه‌گانه برای کودکان غزه هشدار داده است که نه‌تنها خطر درگیری شدید، بلکه سو تغذیه و بیماری در کمین آن‌ها است.

یونیسف اعلام کرد که موارد اسهال در کودکان زیر پنج سال در مقایسه با قبل از جنگ حدود دو هزار درصد افزایش یافته است. ۹۰ درصد از کودکان زیر دو سال در حال حاضر در معرض «فقر غذایی شدید» هستند.

افزایش قابل توجه موارد در چنین بازه زمانی کوتاهی نشانه جدی است که سلامت کودکان در نوار غزه به سرعت رو به وخامت است.

یونیسف هشدار داد: «وقتی سوءتغذیه و بیماری با هم ترکیب و درمان نشوند، یک چرخه مرگبار ایجاد می‌شود. خانواده‌های آواره بدون دسترسی به آب سالم یا لوله‌کشی با شرایط بهداشتی ضعیفی مواجه هستند.»

کد خبر 718346

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.