تشدید تورم فرانسه با افزایش قیمت انرژی و مواد غذایی

تورم فرانسه در دسامبر گذشته به دلیل افزایش قیمت انرژی و خدمات، همچنین بالا رفتن قیمت مواد غذایی افزایش پیدا کرد.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، برآورد اولیه تورم سالانه فرانسه برای دسامبر ۲۰۲۳ به ۳.۷ درصد رسید که نسبت به ۳.۵ درصد در نوامبر ۲۰۲۳ اندکی کمتر از انتظارات ۳.۸ درصدی تحلیلگران بود.

افزایش تورم در فرانسه

افزایش تورم در فرانسه در درجه اول به دلیل افزایش ۵.۶ درصدی قیمت انرژی در دسامبر در برابر ۳.۱ درصدی نوامبر رخ داد. قیمت خدمات نیز اندکی افزایش داشت و از ۲.۸ درصد در نوامبر به ۳.۱ درصد در دسامبر رسید.

با این حال محصولات تولیدی شاهد کاهش قیمت بودند و از ۱.۹ درصد نوامبر به ۱.۴ درصد دسامبر کاهش پیدا کردند، قیمت مواد غذایی نیز به تضعیف خود ادامه داد و از ۷.۷ درصد در نوامبر به پایین‌ترین سطح ۱۷ ماهه ۷.۱ درصدی سقوط کرد؛ قیمت تنباکو کم و بیش ثابت ماند و ۹.۸ درصد بود. برآورد اولیه برای نرخ تورم ماه به ماه در دسامبر ۰.۱ درصد بود که نسبت به منفی ۰.۲ درصد در نوامبر افزایش را نشان می‌دهد.

افزایش تورم با افزایش قیمت مواد غذایی

قیمت‌های مواد غذایی تاکنون به‌طور عمده منجر به تورم برای دومین اقتصاد بزرگ اروپا بوده و هرچند این نرخ‌ها اکنون تا حدودی کاهش یافته، اما همچنان بالای ۷.۱ درصد باقی مانده است؛ این امر بسیاری از خریداران را به خرید از سوپرمارکت زنجیره‌ای و سایر گزینه‌های ارزان‌تر یا استفاده بالا از تخفیف‌ها، پیشنهادات ویژه و کوپن‌ها سوق داده است.

تشدید تورم فرانسه با افزایش قیمت انرژی و مواد غذایی

فرانسه اقداماتی را برای تسهیل گفتگوها بین خرده‌فروشان، کشاورزان و سایر تولیدکنندگان مواد غذایی انجام داده است تا چگونگی دستیابی به هزینه‌های ارزان‌تر برای رسیدن مواد اولیه به مغازه‌ها را کشف کند.

افزایش تورم با افزایش قیمت انرژی

کاهش تولید انرژی هسته‌ای و افزایش قیمت انرژی فرانسه همچنین با افزایش مداوم قیمت انرژی مواجه بوده است، به‌طوری‌که سقف قیمت انرژی از اول فوریه ۲۰۲۳ به ۱۵ درصد افزایش داشت که نسبت به چهار درصد قبلی چشمگیر است؛ این امر حدود ۷۷ درصد از خانوارهای مسکونی و همچنین حدود ۱۰۰ هزار بلوک مسکن اجتماعی را تحت‌تأثیر قرار داده است.

این امر تا حد زیادی به دلیل هزینه‌های تأمین انرژی به‌دنبال اثرات ماندگار همه‌گیری کووید -۱۹ و شرایط روسیه و اوکراین رخ داد، با شروع درگیری رژیم صهیونیستی و حماس نیز این احتمال وجود دارد که نگرانی‌های مربوط به بحران انرژی بازگردد.

تشدید تورم فرانسه با افزایش قیمت انرژی و مواد غذایی

از سوی دیگر تنشی که بر تأسیسات تأمین‌کننده برق دولتی فرانسه تأثیر می‌گذارد طی چند ماه گذشته منجر به تولید انرژی هسته‌ای کمتر از حد انتظار شده است؛ در ماه‌های سردتر زمستان نیز تقاضا برای گرمایش بیشتر است.

با این حال در مقایسه با سایر کشورهای اتحادیه اروپا، طرح‌های تعرفه‌ای فرانسه به کاهش بخشی از فشار بر خانوارها کمک و این کشور اروپایی طی دو سال گذشته از شهروندان خود در برابر افزایش قیمت انرژی محافظت کرده است.

کد خبر 717503

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.