اجباری شدن کمپوست‌سازی زباله‌های خانگی در فرانسه

قوانین جدید اجباری شدن کمپوست‌سازی زباله‌های آلی خانگی در فرانسه از اول سال جدید به مرحله اجرا در آمد.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، فرانسه تحت قوانین جدید اجباری شدن کمپوست، از اول ژانویه ۲۰۲۴ بازیافت زباله‌های آلی را اجباری کرد. پیش از این تنها افرادی ملزم به جداسازی زباله‌های آلی خود بودند که سالانه بیش از پنج تن زباله آلی تولید می‌کردند.

قوانین جدید اجباری شدن کمپوست در فرانسه

شهرداری‌های فرانسه ملزم شدند از اول سال جدید با حمایت صندوق سبز دولت راه‌هایی را برای دسته‌بندی زباله‌های زیستی شامل ضایعات غذا، پوست میوه و سبزیجات، مواد غذایی تاریخ مصرف گذشته و زباله‌های باغی به ساکنان ارائه دهند.

خانوارها و مشاغل نیز موظف هستند مواد آلی را در یک سطل کوچک اختصاصی برای جمع‌آوری زباله‌ها در خانه قرار دهند یا آن‌ها را به محل جمع‌آوری مشخص‌شده در شهرداری‌ها منتقل کنند. این زباله‌ها سپس به بیوگاز یا کمپوست تبدیل و جایگزین کودهای شیمیایی می‌شوند. امکان کمپوست کردن آن‌ها در خانه‌ها نیز وجود دارد و در حال حاضر این تعهد بر عهده مقامات محلی است تا برای کمپوست کردن یا جداسازی زباله‌های آلی وسیله‌ای آسان برای خانواده‌ها فراهم کنند.

اجباری شدن کمپوست‌سازی زباله‌های خانگی در فرانسه

دولت فرانسه هرچند برای دستیابی به این هدف تسهیلات تعیین کرده، جریمه‌ای برای پیروی نکردن از قوانین جدید اعمال در نظر نگرفته است و هنوز مشخص نیست که آیا قوانین سخت‌گیرانه‌تری در آینده اعمال خواهد شد یا خیر.

ضایعات غذایی و انتشار گازهای گلخانه‌ای

زباله‌های آلی مواد غذایی و باغ‌ها تقریباً یک‌سوم زباله‌های خانگی را تشکیل می‌دهد که همراه با زباله‌های دیگر معمولاً راهی دفنگاه‌ها یا کوره‌های زباله‌سوزی می‌شوند. این مکان‌ها منتشرکننده گازهای گلخانه‌ای مانند متان و CO2 هستند.

به گزارش کمیسیون اروپا، ضایعات مواد غذایی مسئول حدود ۱۶ درصد از کل انتشارهای سیستم غذایی اتحادیه اروپا است و در سطح جهانی، از دست دادن غذا و ضایعات سالانه حدود هشت درصد از کل انتشارهای ناشی از فعالیت‌های انسان را تولید می‌کند. این زباله‌ها همچنین بسته‌بندی‌هایی مانند کاغذ، پلاستیک و شیشه را آلوده می‌کند که برای بازیافت در نظر گرفته شده‌اند.

همچنین بر اساس گزارش‌ها، در سال ۲۰۱۸ تنها ۳۴ درصد از کل زباله‌های زیستی اتحادیه اروپا جمع‌آوری و ۴۰ میلیون تن از مواد مغذی بالقوه خاک دور ریخته شد. در فرانسه، تخمین زده می‌شود که سالانه ۸۲ کیلوگرم زباله قابل کمپوست به ازای هر نفر دور ریخته می‌شود.

اجباری شدن کمپوست‌سازی زباله‌های خانگی در فرانسه

جداسازی زباله‌های زیستی در کشورهای اروپایی

طبق دستورالعمل چارچوب اتحادیه اروپا، جمع‌آوری زباله‌های زیستی در سال جاری تشویق می‌شود اما اجباری نیست. البته در بسیاری از کشورهای اروپایی، جداسازی زباله‌های آلی قبلاً در سطح شهرداری اجرا شده است.

میلان ایتالیا از سال ۲۰۱۴ برنامه جمع‌آوری زباله‌های مواد غذایی مسکونی را اجرا کرد و برای شروع این طرح، سطل‌های اختصاصی و کیسه‌های قابل کمپوست به خانواده‌ها داد. اتریش، هلند و بلژیک نیز به تشویق طرح‌هایی هم‌چون مالیات یا ممنوعیت سوزاندن زباله‌های زیستی یا توزیع سطل‌های جداگانه و کمپوست خانگی پرداختند.

بریتانیا اعلام کرد که قصد دارد در سال ۲۰۲۳ جمع‌آوری ضایعات غذایی جداگانه را راه‌اندازی کند. این جمع‌آوری برای خانواده‌ها در انگلیس داوطلبانه است، اما در ولز و برای صاحبان مشاغل با سختگیری اعمال می‌شود.

اجباری شدن کمپوست‌سازی زباله‌های خانگی در فرانسه

دسته‌بندی زباله‌های زیستی

در حالت ایده‌آل، تمام زباله‌ها باید به حداقل برسد. این اقدام با برنامه‌ریزی دقیق وعده‌های غذایی امکان‌پذیر است. مصرف، انجماد یا نگهداری مواد غذایی قبل از انقضا نیز به کاهش ضایعات کمک می‌کند. بعضی از ضایعات غذایی حتی می‌توانند به‌عنوان غذای حیوانات مورد استفاده قرار گیرند و ضایعات غذایی غیر قابل ذخیره یا تغییر کاربری، باید برای کمپوست شدن جمع‌آوری یا جداسازی شوند. این بخش شامل ضایعات غذایی مصرف‌نشده، محصولات پخته شده، محصولات لبنی، پوست تخم‌مرغ، میوه و سبزیجات و پوست آن‌ها، غذای کپک‌زده، غذای حیوانات خانگی، گوشت و ماهی خام و پخته، استخوان، تفاله چای و قهوه می‌شود.

کد خبر 717049

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.