ورق گالوانیزه چیست و چه کاربردی دارد؟

به ورق هایی که از جنس فولاد و با روکشی از جنس گالوانیزه ساخته می شوند، ورق گالوانیزه گفته می شود. این نوع از ورق ها به خاطر روکشی که دارند نسبت به سایرین، از استحکام و میزان مقاومت زیادی نیز برخوردار می باشند.

لذا، می توان از ورق های گالوانیزه در هر منطقه ای با هر آب و هوایی، در هر نوع سازه ای و همچنین در تمامی صنایع، استفاده کرد. ورق های گالوانیزه انواع مختلفی دارند که هر یک از نظر روش تولید و از نظر شکل ظاهری، با هم متفاوت هستند. اما، مزیت های استفاده از تمامی آن ها یکسان است که تعدادی از آن ها شامل: طول عمر زیاد، مقرون به صرفه بودن، مقاومت زیاد و... می باشند. برای آشنایی کامل با این نوع از ورق و همچنین اطلاع از قیمت ورق گالوانیزه، بهتر است تا در ادامه مطلب همراه ما باشید.

ورق گالوانیزه چیست؟

بیان کردیم ورق هایی که از ترکیب فولاد و گالوانیزه به تولید می رسند، ورق گالوانیزه نام دارند که به عبارتی همان ورق فولادی است که دارای روکشی از جنس گالوانیزه می باشد. لازم به ذکر است تا بدانید که این روکش منجر به تا به این ورق، گالوانیزه گفته شود. آزمایشات زیادی بر روی این محصول انجام شده و همگی آن ها تایید کرده اند که ورق گالوانیزه، دارای مقاومتی بالا در برابر هر گونه خوردگی، رطوبت، سایش و... می باشد. ورق گالوانیزه از نظر شکل ظاهری، دارای انواع مختلفی هستند که دلیل اصلی این تفاوت مربوط به تشکیل کریستال‌ های روی بر سطح فولاد است. در واقع، این کریستال ها سبب می شوند تا ناخالصی های موجود در روی، عیوبی را بر سطح ورق به وجود آورند و در نتیجه آن ها را به شکل های مختلفی، تبدیل کنند.

مهم ترین نوع ورق های گالوانیزه شامل: ورق گالوانیزه بدون گل، گل ‌ریز و گل درشت هستند. به یاد داشته باشید که اولین بار در سال 1780 میلادی، فردی به نام دکتر لوئیجی گالوانی، دو عنصر با خواص الکتریکی متنوع را با هم ترکیب کرد و با این کار توانست باعث ایجاد پیل الکتریکی شود. پس از گذشت 47 سال یعنی در سال 1827 میلادی دانشمند معروفی به نام السنادرو ولتا، تحقیقات دکتر لوئیجی گالوانی را ادامه داد و واکنش شیمیایی “گالوانیک” را به دست آورد. السنادرو ولتا، توانست رابطه بین خوردگی آهن، اکسیداسیون آهن و... را کشف نماید. در سال 1836 میلادی، عمل قوطه ور کردن آهن در مذاب توسط یک مهندسی فرانسوی به نام سورل، انجام شد و این مهندس لایه ای را از جنس روی (Zn) بر سطح آهن به وجود آورد. در سال 1850 برای اولین بار یک کارخانه در بریتانیا، محصولات آهنی اعم از ورق گالوانیزه را به ساخت رساند و تاکنون، تعداد زیادی از کارخانه ها با این فرمول ورق گالوانیزه را به تولید رسانیدند.

روش های ساخت و مزیت های استفاده از ورق گالوانیزه

ورق گالوانیزه چیست و چه کاربردی دارد؟

برای تولید انواع ورق گالوانیزه، روش های مختلفی وجود دارد که شامل سه دسته می باشند. روش اول یعنی شیوه الکتروگالوانیزه، از جریان ‌های الکتریکی و محلول الکترولیتی سولفات روی، استفاده می شود. در این روش، ورق های گالوانیزه ساخته شده ضخامت کمی دارند و همین موضوع باعث شده است تا معمولا از آن ها در صنعت ‌های حساس ‌تر، استفاده نمایند. روش دوم تولید ورق گالوانیزه، شیوه گرم یا گالوانیزاسیون حرارتی نام دارد که در این روش همواره ورق های فولادی در میزان زیادی روی، قرار داده می شوند. با قرار دادن ورق ها در روی، پیوندی متالورژیکی بین فولاد و روی، به وجود می آید. روش گالوانیزاسیون حرارتی در مقایسه با نوع قبلی، هزینه کمتری برای تولید ورق های گالوانیزه نیاز دارد و در نتیجه اغلب تولیدکنندگان از آن برای ساخت ورق استفاده می کنند.

روش سوم تولید ورق گالوانیزه مربوط به شیوه گالوانیلینگ است که در مقایسه با دو نوع روش قبلی، زمان زیادی برای تولید محصولات گالوانیزه نیاز دارد. زیرا، تولید ورق های گالوانیزه از طریق روش گالوانیلینگ حساسیت زیادی دارد. در واقع، در این روش ابتدا باید ورق های فولادی را با روکشی از جنس عنصر روی، پوشش‌ داد و پس از آن، ورق ها را در کوره های گداخته، قرار داد. در نهایت، ورق هایی به تولید می رسند که از مقاومت بالایی برخوردار بوده و به همین خاطر از آن ها در ساخت پروژه های سنگین، در ساخت سوله های بزرگ و موارد این چنین، استفاده می کنند. به یاد داشته باشید که مزایای خرید و استفاده از انواع ورق های گالوانیزه، بی شمار هستند که برخی از اصلی ترین مزیت ها و ویژگی های آن ها، عبارتند از:

  • دوام و طول عمر طولانی: اغلب ورق های گالوانیزه به طور میانگین بین 20 تا 70 سال عمر می کنند که این میزان در شرایط مختلف، متفاوت می باشد. برخی از عواملی که بر عمر این ورق ها ممکن است اثر مثبت یا منفی بگذارند، شامل: آب و هوای منطقه، نحوه نگهداری، میزان رطوبت محیط، نحوه حمل و نقل و... هستند.
  • از نظر اقتصادی مقرون به صرفه بودن: هزینه خرید، تعمیر و یا نگهداری از ورق های گالوانیزه در مقایسه با سایر ورق ها اعم از ورق رنگی، ورق سیاه و... کمتر می باشد. لذا، می توان بیان کرد که یکی از مهم ترین مزیت های این ورق، مقرون به صرفه بودن آن است.
  • مقاومت بالا: در بخش های پیشین بارها بیان شد که ورق گالوانیزه به خاطر پوششی که دارد، در برابر هر گونه خوردگی، سایش، رطوبت و .... مقاومت زیادی دارد.

آشنایی با کاربرد ورق گالوانیزه

ورق گالوانیزه به خاطر تنوع بالا، میزان مقاومت زیاد و هزینه کمی که دارد، از آن در صنایع مختلف، به صورت گسترده استفاده می کنند. تعدادی از مهم ترین کاربردهای ورق های گالوانیزه در صنایع مختلف، شامل موارد زیر می باشند:

  • در صنعت لوازم خانگی برای ساخت انواع کابینت ‌های آشپزخانه، یخچال، ماشین لباس شویی و کانال ‌های تهویه‌ هوا
  • برای تولید انواع مخازن ساکن یا متحرک همانند: مخازن تانکرها
  • در سوله سازی ها برای تولید سقف ‌ها، بدنه‌ سالن ‌های بزرگ و سوله‌ های صنعتی
  • برای تولید انواع تابلوهای برق شهری و صنعتی و انواع پروفیل ها

چرا ورق گالوانیزه رنگ آمیزی می شود؟

برخی از افراد فکر می کنند که فقط ورق رنگی، رنگ آمیزی می شود؛ اما، این تفکر نادرست است. زیرا، ورق های گالوانیزه نیز اغلب رنگ آمیزی می شوند. در واقع، با رنگ آمیزی ورق گالوانیزه هم از زنگ زدگی و خوردگی این محصول پیشگیری می شود و هم طول عمر آن، افزایش پیدا می کند. همچنین، میزان مقاومت این ورق در مجاورت اکسیژن هوا و شرایط خورنده نیز افزایش می یابد. به یاد داشته باشید که با رنگ ‌آمیزی سطح این ورق، نیازی به ایجاد چند پوشش محافظ روی، نبوده و می توان از بروز آسیب نقاط حساسی مانند: جوشکاری و سوراخ‌کاری و... جلوگیری کرد. برای رنگ آمیزی ورق گالوانیزه می توان از رنگ های مخصوص و متنوعی استفاده کرد که هر یک از آن ها قابلیت محافظت از لایه زیرین یعنی فولاد، را دارند. این رنگ ها، در مقابل حرارت و دمای بالا، مقاومت بالایی داشته و همچنین، ضدخش و بادوام بوده و به راحتی تغییر حالت یا تغییر شکل نمی‌ دهند. از جمله پرطرفدارترین رنگ های ورق گالوانیزه، شامل موارد زیر می باشند:

  • سبز
  • قهوه ‌ای
  • خاکستری
  • قرمز

به جز موارد فوق، رنگ های ورق گالوانیزه شامل 16 رنگ مختلف، هستند و می توان هر یک از آن ها را به صورت تکی یا ترکیبی، استفاده کرد.

مراحل رنگ ‌آمیزی ورق گالوانیزه

رنگ کردن ورق گالوانیزه، دارای مراحلی است که هر یک از آن ها از اهمیت ویژه ای برخوردارند. زیرا، اگر این مراحل به درستی طی نشوند، ممکن است سطح ورق صاف و صیقلی نشده و در نتیجه، مشکلاتی را برای آن به وجود آورد. لازم به ذکر است تا بدانید که عملیات رنگ ‌کردن ورق گالوانیزه از طریق دو روش صورت می گیرد که در شیوه اول رنگ در کوره‌ ها و به صورت تمام اتوماتیک و لایه ‌ای بر روی آن ها قرار می گیرند. اما، در روش دوم همواره به کمک نیروهای انسانی، رنگ ها بر روی سطح ورق ها قرار داده می شوند. ورق هایی که با شیوه اول، رنگ آمیزی می شوند، از نظر ظاهری براق و درخشان می باشند. مراحل رنگ آمیزی در هر دو روش یکسان است که به شرح زیر می باشند:

  1. انتخاب رنگ: باید رنگ مورد نظر بر اساس شرایط آب و هوایی، نظر مشتریان و... انتخاب گردد.
  2. آماده ‌سازی سطوح: سطح ورق گالوانیزه باید از هر گونه گرد و غبار، آلودگی، چربی و... تمیز شود. به یاد داشته باشید که اگر سطح ورق از آلودگی پاک نگردد، میزان چسبندگی رنگ به سطح آن، کم شده و منجر می شود تا پس از گذشت مدت زمان اندکی، رنگ سطح آن پوسته پوسته شود.
  3. رنگ ‌آمیزی: پس از پاک شدن سطح ورق ، نوبت به رنگ آمیزی می رسد. برای رنگ کردن سطوح بزرگ باید از اسپری و برای لکه گیری از قلم مو، استفاده گردد. پس از رنگ آمیزی سطوح ورق ها باید دارای یکنواختی ظاهری در رنگ، یکنواختی میزان ماتی و شفافیت رنگ، عدم وجود موج و سایه، نداشتن چروک و پخش نشدن پوسته رنگ، انطباق لایه اجرا شده با مشخصات و... باشند. نوع رنگ استفاده شده سبب می شود تا قیمت ورق گالوانیزه در هر کارخانه ای همانند قیمت ورق سیاه، متفاوت باشد.

خلاصه مطلب

ما در این بخش از مطلب تلاش کردیم تا شما را با ورق گالوانیزه آشنا کرده و هر آن چیزی که باید بدانید را بیان کردیم. به یاد داشته باشید که ورق گالوانیزه انواع مختلفی دارد که به همین خاطر نمی توان نرخ ثابتی را برای تمامی آن ها بیان کرد. علاوه بر این، نرخ ورق ها همواره تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار دارند که شامل: نرخ مواد اولیه، میزان تورم، قیمت دلار، هزینه حمل و نقل، نوع ورق، سایز ورق، کارخانه تولیدکننده و.... می باشند. لذا، این موضوع سبب شده تا قیمت ورق گالوانیزه مثل قیمت ورق روغنی، ثابت نبوده و مدام در حال تغییر باشد. به همین خاطر اگر می خواهید تا از نرخ روز انواع ورق ها مطلع شوید و یا برای خرید آن ها اقدام کنید، می توانید به سایت فولاد فیدار مراجعه نمایید.

کد خبر 715908

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.