اصفهان تنها کلان‌شهر ناسالم در کشور / هوای ۲۶ شهر سالم و پاک ثبت شد

آلودگی هوا زمستان و تابستان نمی‌شناسد و در تمام سال چهره آسمان را کدر می‌کند، بنابراین آمار و میزان آلودگی‌ها برای شهروندان مهم است تا بدانند هر روز شهرها در چه سطحی از آلودگی قرار دارند، لازم است بدانیم امروز تنها اصفهان در وضعیت ناسالم ثبت شده است و ۲۶ شهر نیز از هوای سالم و پاک برخوردار هستند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، اگر نگاهی به روز گذشته و امروز _پنجشنبه هفتم دی_ بیندازیم، می‌توانیم میزان و شدت آلودگی هوا که بر آسمان شهرهای مختلف گسترده شده است را به‌خوبی حس کنیم، از این‌رو خبرگزاری ایمنا به مقایسه شاخص کیفی هوا در شهرهای مختلف پرداخته است که بر اساس سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط‌زیست، امروز هیچ‌کدام از کلان‌شهرها در وضعیت خطرناک (قهوه‌ای)، بسیار ناسالم (بنفش) و ناسالم (قرمز) قرار ندارد.

بر این اساس، دستگاه سنجش کیفیت هوا امروز در کلان‌شهر اصفهان با شاخص ۱۴۹، در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی) قرار دارد، به‌طوری که روز گذشته شهرهای اصفهان با شاخص ۱۲۵ ثبت شده است.

لازم است بدانیم، امروز دستگاه سنجش کیفیت هوا در ایستگاه کلان‌شهرهای تبریز با شاخص ۹۶، کرج با شاخص ۶۴، تهران با شاخص ۹۱، مشهد با شاخص ۹۰، با شاخص ۵۸، اهواز با شاخص ۷۷، سمنان با شاخص ۹۳، زاهدان با شاخص ۹۷، شیراز با شاخص ۹۰، قزوین با شاخص ۹۹، قم با شاخص ۶۴، کرمان با شاخص ۶۸، اراک با شاخص ۹۰، بندرعباس با شاخص ۸۲، یزد با شاخص ۸۰، در وضعیت هوای سالم (زرد) قرار دارد.

بر این اساس، سنجش کیفیت هوا روز گذشته در ایستگاه کلان‌شهرهای تبریز، کرج، بیرجند، بجنورد، اهواز، سمنان، زاهدان، شیراز، کرمانشاه، خرم‌آباد، اراک، بندرعباس، همدان و یزد در وضعیت هوای سالم (زرد) قرار داشت.

به این ترتیب، امروز سنجش کیفیت هوا در کلان‌شهرهای ارومیه با شاخص ۴۷، اردبیل با شاخص ۱۸، ایلام با شاخص ۲۲، بوشهر با شاخص ۴۳، بیرجند با شاخص ۴۸، زنجان با شاخص ۴۹، سنندج با شاخص ۳۸، کرمانشاه با شاخص ۳۹، یاسوج با شاخص ۳۴، رشت با شاخص ۴۵، خرم‌آباد با شاخص ۴۸، همدان با شاخص ۲۸، در وضعیت پاک (سبز) قرار دارد.

همچنین دستگاه سنجش کیفیت هوا روز گذشته، ششم دی در ایستگاه کلان‌شهرهای ارومیه، اردبیل، ایلام، بوشهر، شهرکرد، زنجان، سنندج، کرمان، یاسوج و رشت در وضعیت پاک (سبز) ثبت شد.

شرایط امروز کیفی هوای در کلان‌شهرهای شرایط کیفی هوای کلان‌شهرهای شهرکرد، بجنورد، گرگان و ساری ثبت نشده است، اما روز گذشته شهرهای قزوین، گرگان و ساری، بدون داده ثبت شد.

در نهایت، بر اساس داده‌های موجود سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط‌زیست و مقایسه شاخص کیفی هوا، امروز هیچ‌کدام از کلان‌شهرها همچون روز گذشته در وضعیت خطرناک (قهوه‌ای)، بسیار ناسالم (بنفش) و ناسالم (قرمز) ثبت نشدند، اما یک شهر ناسالم (نارنجی)، تعداد ۱۴ کلان‌شهر سالم (زرد)، تعداد ۱۲ شهر پاک (سبز) و چهار کلان‌شهر بدون داده درج شدند، اما روز گذشته چهار شهر ناسالم (نارنجی)، تعداد ۱۴ کلان‌شهر سالم (زرد)، تعداد ۱۰ شهر پاک (سبز) و سه شهر بدون داده بودند.

شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم (زرد)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم (بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ بسیار خطرناک (قهوه‌ای) است.

کد خبر 715362

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.