تداوم پویش غربالگری فشارخون و دیابت تا ۱۵ دی / ۴۳ درصد افراد از اجرای طرح اطلاع نداشتند

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و رئیس مرکز بهداشت استان اصفهان با اشاره به تداوم پویش غربالگری فشارخون و دیابت تا پانزدهم دی، گفت: ۴۳ درصد از گروهی از شهروندان از اجرای این طرح اطلاع نداشتند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، حمید گله‌داری امروز _چهارشنبه ششم دی_ در نشست خبری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اظهار کرد: پویش غربالگری دیابت و فشارخون از بیستم آبان با دستور وزیر بهداشت آغاز شد و تا پانزدهم دی ادامه دارد.

وی افزود: هدف اجرای این طرح، افزایش آگاهی عموم مردم در خصوص بیماری دیابت و فشار خون، شناسایی بیماران مبتلا به فشارخون و دیابت جدید و افراد پره دیابت و افزایش آگاهی بیماران در خصوص نحوه مراقبت و ادامه درمان بوده است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و رئیس مرکز بهداشت استان اصفهان تصریح کرد: گروه هدف این طرح شامل تمام افراد بالای ۱۸ سال در سطح استان و مادران باردار در تمام سنین می‌شود، بر اساس شیوه‌نامه ابلاغی باید در شهرها و روستاهای زیر ۲۰ هزار نفر که در استان اصفهان حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر جمعیت ساکن و حدود ۹۰۰ هزار نفر از این تعداد بالای ۱۸ سال هستند، صددرصد گروه هدف مورد غربالگری قرار گیرند.

گله‌داری ادامه داد: در سه شهر خوانسار، گلپایگان و شهرضا که طرح تحول سلامت اجرا شده بود نیز باید صددرصد جمعیت ساکن مورد غربالگری قرار می‌گرفتند و در سایر شهرهای استان نیز ۷۰ درصد جمعیت باید مورد غربالگری قرار می‌گرفتند.

وی گفت: افراد برای شرکت در این طرح به مراکز و پایگاه‌های بهداشت فراخوان شدند و هر فرد بالای ۱۸ سال مورد غربالگری فشارخون و هر فرد بالای ۴۰ سال مورد غربالگری قندخون قرار گرفتند، در افراد بین ۱۸ تا ۴۰ سال نیز در صورت داشتن سابقه دیابت در فامیل درجه یک، داشتن فعالیت بدنی کم در طول هفته، داشتن اضافه وزن، دارای سابقه دیابت بارداری و داشتن فشار خون بالا نیز تست قند انجام شد.

رئیس مرکز بهداشت استان اصفهان اضافه کرد: بر اساس دستورالعمل ابلاغی، ستاد اجرایی در دفتر ریاست دانشگاه در سه نوبت تشکیل، تکالیف معاونت‌های مختلف، در جلسات از دستگاه‌ها و ارگان‌های برون‌بخشی نیز دعوت شد و ایده‌ها و نظرات شنیده و انتظارات بیان شد.

گله‌داری اظهار کرد: از افراد بالای ۱۸ سال پرسشگری انجام و حجم نمونه بر اساس مطالعات قبلی، حدود یک هزار نفر در نظر گرفته شد و تا پایان آذرماه ۱۰۶۲ نفر در این مطالعه شرکت کردند، در نتایج حاصل شده، ۴۳ درصد اطلاعی از اجرای این پویش نداشتند، ۲۱ درصد فرصت کافی برای شرکت در پویش نداشتند، ۱۱ درصد نیز پیش از این آزمایش داده بودند و شرکت مجدد در این پویش را لازم نمی‌دانستند.

وی افزود: بر اساس نتایج به دست آمده از این پرسشگری، تصمیم گرفته شد در فرصت باقی مانده اطلاع‌رسانی بهتری به مردم انجام شود.

کد خبر 715283

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.