سنت‌های عجیب و متفاوت کریسمس در سراسر جهان

کریسمس با وجود اینکه به‌عنوان یک تعطیلات مسیحی شناخته می‌شود، اما مردم بیشتر کشورهای جهان این جشن را پذیرفته‌اند و سنت‌های محلی خود را به آن اضافه کرده‌اند.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، کریسمس تعطیلاتی است که در اغلب کشورهای جهان جشن گرفته می‌شود و بسیاری از ملت‌ها سنت‌های خود را به آن اضافه کرده‌اند. با شنیدن نام کریسمس صحنه‌های مربوط به بابانوئل و آدم‌برفی‌های خندان در ذهن متجلی می‌شود، اما اگر به اندازه کافی دقت کنیم، سنت‌های بسیار متفاوتی را در معروف‌ترین روز دسامبر خواهیم دید. در ادامه با بعضی از غیر معمول‌ترین سنت‌های کریسمس در سراسر جهان آشنا می‌شویم.

کفش‌های کنار آتش | هلند

هر سال در روزهای منتهی به بیست‌وپنجم دسامبر، کودکان هلندی مشتاقانه کفش‌های خود را کنار آتش می‌گذارند به این امید که سینترکلاس (سن نیکلاس) آن‌ها را با هدایای کوچک و خوراکی‌های شبانه پر کند. به‌طور معمول هویجی در کفش برای اسب سفید وفادار سینترکلاس به نام آمریگو قرار داده می‌شود. در زمان‌های قدیم، بچه‌های بازیگوش به جای هدیه سیب‌زمینی دریافت می‌کردند، اما تنبیه سیب‌زمینی دیگر یک تاکتیک تادیب بچه‌ها در نظر گرفته نمی‌شود.

سنت‌های عجیب کریسمس در سراسر جهان

پسران یول | ایسلند

یول (Yule) عنوانی است که ایسلندی‌ها به کریسمس می‌دهند. فولکلور کریسمس ایسلندی داستان هیولاهایی به نام پسران یول (Yule Lads) است که در کوهستان زندگی می‌کنند، یک گروه عجیب‌وغریب از برادران که به عنوان ۱۳ پسر جادوگر گریلا هستند و هر یک از آن‌ها به نوع متفاوتی از شیطنت معروف هستند. در ۱۳ روز منتهی به کریسمس، این برادران به ملاقات کودکان در سراسر کشور می‌روند. کودکان قبل از رفتن به رختخواب بهترین کفش‌های خود را کنار پنجره قرار می‌دهند. اگر بچه‌های خوبی باشند آب‌نبات یا هدیه دریافت می‌کنند، اما اگر بد باشند با کفش‌های پر از سیب‌زمینی فاسد روبه‌رو می‌شوند.

سنت‌های عجیب کریسمس در سراسر جهان

خیارشور کریسمسی | آلمان

درخت‌های کریسمس را می‌توان در سرتاسر جهان یافت، اما در آلمان، خانواده‌ها زیورآلات غیرمعمولی دارند. آن‌ها یک خیارشور تزئینی را در بین شاخه‌های درخت پنهان می‌کنند و اولین کودکی که آن را پیدا کند یک هدیه ویژه دریافت می‌کند. پنهان کردن خیارشور کریسمس در میان شاخه‌های درخت ظاهراً یک سنت آلمانی چند صدساله است که بسیاری هرگز درباره آن چیزی نشنیده‌اند. برخی بر این باورند که این سنت کریسمس از آلمان قدیم منتقل شده است و برخی دیگر معتقدند این ترشی به افتخار یک سرباز آمریکایی است که با خوردن یک ترشی در شب کریسمس از گرسنگی نجات یافت.

سنت‌های عجیب کریسمس در سراسر جهان

اسب خاکستری | ولز

ماری لوید (Mari Lwyd) یا اسب ماده خاکستری نامی است که به یک اسب با شکل شبح‌آلود داده می‌شود که اغلب در مدت زمان بین کریسمس و شب سال نو از خانه‌ای به خانه دیگر می‌رود. ماری لوید که معمولاً از جمجمه اسب، ملحفه‌ای سفید تزئین شده با نوارهای رنگارنگ و زنگ‌ها ساخته شده است، در اطراف شهرهای ولز توسط آوازه خوانانی حمل می‌شود که برای همسایه‌ها اشعار حماسی می‌خوانند.

با وجود اینکه ماری لوید اغلب با کریسمس مرتبط است، اما در واقع یک فعالیت مربوط به دوران پیش از مسیحیت است و بعضی از شهرهای ولز ترجیح می‌دهند اسب خود را در روزهای دیگر مانند هالووین یا اول ماه مه رژه دهند. با این حال، فصل کریسمس محبوب‌ترین زمان برای ماری لوید است و با فعالیت‌هایی همراه است که شامل نوشیدن یک دم‌نوش خوش‌طعم و شیرین و ادویه‌دار می‌شود.

سنت‌های عجیب کریسمس در سراسر جهان

کراکر کریسمس | انگلستان

کراکرهای زیبای کریسمس در سال ۱۸۴۶ توسط یک شیرینی‌ساز لندنی اختراع شد و بعدها ایده‌هایی برای جذاب‌تر کردن آن اضافه شد. کراکر کریسمس یک لوله مقوایی است که در کاغذهای رنگی روشن قرار گرفته است و دو انتهای آن پیچیده شده است و داخل آن یک ترقه وجود دارد. این کراکرها هنگام شام یا میهمانی‌های کریسمس توسط دو نفر یا دو گروه از افراد کشیده می‌شوند و وقتی کراکر دو نیم می‌شود، ترقه صدای بلندی ایجاد می‌کند. هر کسی که انتهای بزرگ‌تر کراکر را به دست آورد، محتویات لوله مقوایی به او می‌رسد. در سال‌های اخیر یادداشت‌های کوچک جشن و تاج‌های کاغذی نیز به آن اضافه شده است و به زیبایی این سنت افزوده است. قابل توجه است که یک مدرسه در جنوب دوبلین رکورد کشیدن بلندترین ترقه کریسمس (۱۰۷۷ نفر) را دارد.

سنت‌های عجیب کریسمس در سراسر جهان

کاله آنکا | سوئد

هر سال ساعت سه بعدازظهر در شب کریسمس، حدود نیمی از سوئد به تماشای ویژه‌برنامه تلویزیونی والت دیزنی در سال ۱۹۵۸ می‌نشینند. این برنامه با عنوان «دونالد داک و دوستانش کریسمس مبارکی را برای شما آرزو می‌کنند» ترجمه شده است، اما بیشتر به کاله آنکا (Kalle Anka) شناخته می‌شود. ریشه این سنت به دهه ۱۹۶۰ بر می‌گردد، زمانی که تلویزیون‌ها تازه اختراع شده بودند و تنها دو کانال پخش داشتند که یکی از آنها در عصر کریسمس این کارتون محبوب را پخش می‌کرد. برای بسیاری از سوئدی‌ها، اینکه هر سال در یک ساعت مشخص روزی خاص در کنار همه اعضای خانواده خود می‌نشینید، موضوعی بسیار آرامش‌بخش است.

سنت‌های عجیب کریسمس در سراسر جهان

قبرستان‌های پرنور| فنلاند

در شب کریسمس، خانواده‌ها در فنلاند از قبور عزیزان از دست رفته خود دیدن می‌کنند و شمعی روشن می‌کنند تا روی مزار آن‌ها بگذارند؛ این سنت نه‌تنها یاد عزیزان از دست رفته را زنده می‌کند، بلکه گورستان‌ها را به پناهگاه‌های آرام و درخشانی از نور تبدیل می‌کند و برخی برای لذت بردن از این زیبایی قدم زدن در گورستان را انتخاب می‌کنند. حدود ۷۵ درصد از خانواده‌های فنلاندی در این مراسم شرکت می‌کنند.

یک سنت رایج دیگر که احتمالاً با تعطیلات زمستانی در فنلاند مرتبط می‌شود، جمع شدن دور هم در یک سونا است که برای احترام به جن سونا (Saunatonttu) انجام می‌شود. فنلاندی‌ها برای تشکر از او سونا را مرتب و گرم نگه می‌دارند و برایش خوراکی می‌آورند.

سنت‌های عجیب کریسمس در سراسر جهان

کنده‌های کریسمس | اسپانیا

در بسیاری از نقاط اسپانیا، هدایای کریسمس توسط «تیودنادال ( Tió de Nadal)» یا کنده کریسمس آورده می‌شود. شکل تیودنادال که در بسیاری از خانه‌های کاتالونیا در طول فصل تعطیلات یافت می‌شود، یک کنده توخالی به طول حدوداً ۳۰ سانتی‌متر است. تیودنادال در ظاهر جدیدش روی دو یا چهار پایه چوبی ایستاده است و چهره خندانی با یک کلاه جورابی کوچک و دماغی قرمز رنگ دارد. از اوایل ماه دسامبر، کودکان هر خانه باید هر شب کمی غذا به تیو بدهند تا بخورد و او را با پتو گرم نگه دارند تا در شب یا روز کریسمس هدایای آن‌ها را فراهم بیاورد. برای گرفتن هدیه تیو را داخل شومینه می‌گذارند و دستور می‌دهند که هدیه را بدهد اما این سنت مثل گذشته رونق ندارد، زیرا بسیاری از خانه‌های مدرن دیگر شومینه ندارند، پس کودکان در حالی که شعر می‌خوانند تیو را با چوب می‌زنند تا کادوی آن‌ها را بدهد. قبل از این کار، کودکان خانه را به دنبال هدایای خود جست‌وجو می‌کنند و در این زمان والدین هدایایی را که برای کودکان خود تهیه کرده‌اند، به همراه تنقلاتی مانند شیرینی کریسمس را زیر پتوی تیو قرار می‌دهند.

سنت‌های عجیب کریسمس در سراسر جهان

کاترپیلار سرخ‌شده | آفریقای جنوبی

وقتی به غذاهای کریسمس فکر می‌کنید، کلوچه‌های گوشتی و بوقلمون اغلب در بالای لیست قرار می‌گیرند. اما در آفریقای جنوبی، این لاروهای خزنده هستند که کودکان محلی مشتاقانه برایشان انتظار می‌کشند. کاترپیلارهای سرخ‌شده جشن ممکن است یکی از غیرمعمول‌ترین سنت‌های کریسمس به نظر برسند، اما اینها کرم‌های معمولی نیستند که در باغ پیدا می‌شود بلکه لارو پروانه امپراتور درخت کاج، یا همان کرم کریسمس هستند که با رنگ‌های بسیار شاد پوشیده شده‌اند و برای کسانی که آن‌ها را می‌خورند شانس می‌آورند.

سنت‌های عجیب کریسمس در سراسر جهان

بابا نوئل بد | اتریش

بچه‌های بریتانیایی به خوبی با بابانوئل، سنت نیکلاس آشنا هستند، اما در اتریش کودکان بابانوئل عجیبی دارند. اینجا به بچه‌ها گفته می‌شود که موجودی بدجنس به شکل نیمه بز و نیمه دیو به نام «کرامپوس» درحالی‌که یک سبد حصیری حمل می‌کند، همدست شرور سنت نیکلاس است و در خیابان‌ها به دنبال کودکان بدرفتار است. این افسانه عامیانه در سراسر اتریش، جنوب آلمان، مجارستان و حتی شمال ایتالیا رایج است و در ماه دسامبر، ممکن است چهره‌های نقاب‌دار ترسناکی را ببینید که کودکان و بزرگسالان را با شوخی‌های وحشتناک می‌ترسانند.

سنت‌های عجیب کریسمس در سراسر جهان

مامرهای مبدل | لتونی

مامرها، بازیگران نقابدار خیابانی هستند که در لتونی خود را به شکل حیوانات یا شخصیت‌های ترسناک در می‌آورند و در دوازده روز کریسمس از خانه‌ای به خانه دیگر می‌روند تا با نواختن موسیقی و آهنگ‌های سنتی ارواح شیطانی را دور کنند. در تمام مدتی که مامرها در خانه نزدیکان خود قرار دارند سعی می‌کنند علاوه بر صورت، صدای خود را پنهان کنند تا شناخته نشوند، اما اگر شناسایی شدند باید لباس‌های مبدل خود را بردارند و مدتی را در کنار میزبانان خود با خوردن غذاهایی سنتی کریسمس بگذرانند، سپس به صورت گروهی به خانه بعدی می‌روند تا این چرخه را ادامه دهند.

سنت‌های عجیب کریسمس در سراسر جهان

جشنواره فانوس غول‌پیکر| فیلیپین

فیلیپین با برگزاری جشن‌هایی از سپتامبر تا ژانویه طولانی‌ترین و مجلل‌ترین فصل کریسمس را در جهان دارد. هر سال، شنبه قبل از شب کریسمس، شهر سن فرناندو جشنواره فانوس غول‌پیکر را برگزار می‌کند و چندین روستا برای ساختن فانوس‌های کاغذی زیبا با هم رقابت می‌کنند. این فانوس‌های کریسمس «پارول» نامیده می‌شوند و از بامبو یا کاغذ ساخته شده‌اند. در ابتدا، فانوس‌ها سازه‌های ساده‌ای به قطر حدود نیم متر بودند که از کاغذ اوریگامی ژاپنی ساخته شده بودند و با شمع روشن می‌شدند، اما امروزه فانوس‌ها از مواد مختلفی ساخته می‌شوند و اندازه آنها به حدود شش متر می‌رسد. در طراحی این فانوس‌ها از الگوهای پیچیده با رنگ‌های زنده استفاده می‌شود که با لامپ روشن می‌شوند.

سنت‌های عجیب کریسمس در سراسر جهان

صندوق پستی بابانوئل| کانادا

اکثر کودکان مسیحی در مقطعی برای بابانوئل نامه نوشته‌اند و جالب است بدانید که او واقعاً یک آدرس دارد. بیش از ۴۰ سال است که صندوق پستی بابانوئل در کانادا سالانه نزدیک به یک میلیون نامه دریافت می‌کند و اگر تا شانزدهم دسامبر برای او نامه را به بیش از ۳۰ زبان، همچنین با خط بریل بنویسید او به‌طور قطع پاسخ خواهد داد.

سنت‌های عجیب کریسمس در سراسر جهان

سوزاندن شیطان | گواتمالا

برنامه آتش‌سوزی در گواتمالا از هفتم دسامبر، ساعت ۶ بعد از ظهر شروع می‌شود. گواتمالایی‌ها آتش برپا می‌کنند تا شیطان را بسوزانند و فصل کریسمس خود را آغاز کنند.، این سنت در شهر گواتمالا به دلیل ارتباط آن با جشن لقاح پاک اهمیت خاصی دارد. این سنت از روشن کردن آتش در دوران استعمار تا سوزاندن یک شخصیت شیطانی تکامل یافته است و در سال‌های اخیر، پیناتای شیطان نیز به جشن‌ها اضافه شده است.

تخمین زده می‌شود که در طول یک ساعت در تعطیلات، ۵۰۰ هزار آتش‌سوزی صورت می‌گیرد و آسمان به خاطر این آتش‌بازی دود گرفته و کاملاً آلوده می‌شود.

سنت‌های عجیب کریسمس در سراسر جهان

کد خبر 714583

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • م US ۱۶:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۵
    0 0
    عالی بود